• El conseller de Salut ha clausurat la III Jornada "Compartir per avançar", on el Consell ha presentat reflexions i propostes per al disseny del Pla de salut 2016-2020 en àmbits com el nou model de relació del ciutadà amb la salut o la recerca
  • El Consell, creat a l’octubre de 2012 a proposta del conseller Boi Ruiz, és pioner a tot l’Estat
III Jornada del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya
El Consell Consultiu de Pacients de Catalunya (CCPC) ha celebrat avui la III Jornada amb el lema "Compartir per avançar. Fem salut junts. Construïm futur" a l’Auditori AXA de Barcelona. En la cloenda de l’acte, el conseller de Salut, Boi Ruiz, ha afirmat que la creació ara fa tres anys d’aquest Consell suposa "un abans i un després a l’hora d’integrar la veu del pacient a les polítiques de salut".
 
El conseller ha destacat que "fins ara hi havia diferents agents que parlaven en nom dels pacients, però ara el pacient té la seva pròpia veu i el seu espai a través del CCPC". A més, ha subratllat que "integrar el pacient en el model de salut és un camí llarg i complex, però ens distingeix d’altres models de salut". I en aquest sentit, Ruiz ha ressaltat que "és un model característic de Catalunya, que aporta valor al sistema sanitari públic del nostre país".
 
La III Jornada del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya s’ha centrat, per encàrrec del conseller, en la presentació de reflexions i propostes que les entitats de pacients han fet per al disseny del Pla de salut 2016-2020.
 
Durant l’acte, les entitats han ressaltat la importància de disposar d’informació comprensible i entenedora sobre temes de salut, tant a l'àmbit divulgatiu com assistencial. També han destacat la importància que el professional sanitari incideixi en el seguiment de la comprensió de la informació que rep el pacient i la seva família.
 
Les entitats han apostat, a més, perquè es fomenti la presa de decisions compartides en salut, entre els professionals i els pacients, i s’acordi el tractament o estil de vida més adequat tenint en compte els pros i els contres de cada opció, així com les preferències i els valors personals del ciutadà.
 
D’altra banda, han presentat propostes en relació amb l’ús de les TIC per millorar la qualitat de vida i han traslladat la necessitat de seguir potenciant que els pacients utilitzin recursos tecnològics com l'espai digital Cat@Salut La Meva Salut o l’aplicació mòbil 061 CatSalut Respon.
 
Finalment, les entitats han destacat la importància de la recerca sanitària per avançar en el coneixement de les malalties i donar resposta a les necessitats dels pacients, però han demanat que es continuï treballant per evitar crear falses expectatives als ciutadans, en especial, des dels mitjans de comunicació.
 
Per tal d’adaptar aquestes aportacions del CCPC al disseny del nou Pla de salut 2016-2020 (instrument indicatiu i marc de referència per a totes les actuacions públiques en matèria de salut en l’àmbit de la Generalitat de Catalunya), s’ha treballat conjuntament amb representants de les diverses entitats de pacients i amb experts dels diversos àmbits.
 
En la cloenda de l’acte, que ha reunit pacients, familiars, entitats de pacients i professionals sanitaris i socials, el conseller de Salut, Boi Ruiz, ha recollit les propostes de les entitats.
 
Al Pla de salut de Catalunya, en el disseny del qual es vol comptar amb la participació dels ciutadans, es despleguen les actuacions per a la promoció i la protecció de la salut, la prevenció de malalties, l’atenció a les persones amb malalties i la rehabilitació i la reinserció a la societat en les millors condicions possibles.
 
Tres anys del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya
 
La directora general d’Ordenació i Regulació Sanitàries del Departament de Salut, Cristina Iniesta, en relació amb aquests tres anys de funcionament del CCPC, ha assegurat: "S’ha fet molt bona feina, sobretot a l’hora d’impulsar la participació dels pacients en les polítiques de salut".
 
Segons Iniesta:"El Departament de Salut escolta totes les aportacions fetes des del CCPC perquè les entitats estan en contacte permanent amb els pacients i són un bon canal per treballar i promoure accions concretes en matèria de salut".
 
Pel que fa als reptes de futur principals, el CCPC s’ha marcat com a objectiu integrar més intensament la visió del territori per recollir les necessitats més locals i consolidar aquest òrgan per fer una escolta activa de la veu del pacient.
 
En aquesta tercera edició, la jornada s'ha consolidat com a marc de referència per a la reflexió conjunta entre pacients, entitats de pacients, i professionals de l’àmbit sanitari i social per a la millora del sistema català de la salut i també per a l’enfortiment del sector associatiu.
 
El CCPC es va crear l’octubre de 2012 per iniciativa del conseller Boi Ruiz, i ja en formen part prop de 300 entitats, que representen més de 250.000 persones. És un òrgan permanent de consulta i participació dels representants dels pacients del sistema català de salut.
 
Té per objectiu donar veu directa als pacients i possibilitar-ne la participació en l’elaboració de les polítiques de salut. Es tracta d’una iniciativa innovadora de col·laboració entre els pacients i l'Administració, en un exercici de transparència i coresponsabilitat mútua.