• Abans de participar a LEXCIT, el 26% dels infants es trobava al nivell de comprensió lectora que li corresponia per edat. Després derealitzar el programa durant tres cursos, aquesta xifra ha augmentat fins al 81%

 

  • LECXIT-Lectura per a l’Èxit Educatiu, és un projecte pioner a Catalunya que té com a objectiu millorar la comprensió lectora d’infants amb dificultats en aquesta matèria, a través del suport individualitzat i continuat de persones voluntàries.
 
  • Irene Rigau ha destacat durant la presentació que “la lectura és la porta d’accés al coneixement”.
 
Fp
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau; la presidenta del Patronat de la Fundació Jaume Bofill, Isabel Vilaseca, i el director corporatiu de Persones i Estratègia de l’Obra Social “la Caixa”, Àngel Font, han presentat avui els resultats de LECXIT, un programa de millora de la comprensió lectora que té com a objectiu potenciar el rendiment escolar dels infants mitjançant la implicació de tota la comunitat.
 
La consellera Rigau ha destacat la importància de programes com LECXIT per a incrementar l’èxit educatiu dels alumnes: “Tot alumne té dret a l’educació perquè té dret a tenir èxit escolar segons la seva potencialitat. El bon ensenyament primari és una bona motxilla per a l’educació secundària”.
 
La titular d’Ensenyament, que ha agraït als voluntaris el seu temps destinat a potenciar la lectura entre els alumnes, ha recordat que “ensenyar a llegir és més que ensenyar les lletres, és entrar en un altre món, el de l’abstracció. La lectura és la porta d’accés al coneixement. Fa gairebé 5 anys vam dir que potenciaríem la lectura, ja que si reforcem el coneixement donem més formació als infants i joves”.
 
El programa LECXIT va ser impulsat per les tres institucions el curs 2011/12, quan va començar com a prova pilot en 10 escoles d’arreu de Catalunya. Els dos cursos següents es va ampliar a 20 escoles i es van recollir dades per a avaluar-ne els resultats. Demostrada la seva eficàcia, el curs 2015/16 s’ha estès a 116 punts LECXIT, implicant més de 1.400 persones voluntàries.
 
LECXIT parteix de la premissa que, amb la pràctica de la lectura i la comprensió lectora, els infants poden entendre millor el que llegeixen i, d’aquesta forma, progressar en totes les matèries. A través del diàleg sobre allò que s’ha llegit, l’infant desenvolupa les seves estratègies de comprensió.
 
Amb aquesta iniciativa  s’ha acompanyat a l’alumnat que necessita millorar les seves competències de lectura des de 4t de primària fins a la finalització d’aquesta etapa (de 9 a 12 anys aproximadament). Les sessions de lectura s’han dut a terme en horari extraescolar de dilluns a divendres a l’escola de l’infant. Cada alumne té una sessió de lectura a la setmana.
 
 
Gràcies a LÈXCIT, el 81% dels infants es situa en el nivell que li correspon
 
El voluntariat és cabdal per al desenvolupament del programa. LECXIT no existiria sense la seva participació. La seva tasca principal és acompanyar l’infant en la millora de la seva comprensió lectora, i així esdevenir un referent lector, una persona de confiança amb qui l’infant passa bones estones llegint.
 
El 89% de les persones voluntàries són dones i el 53% tenen menys de 26 anys i són estudiants d’institut o universitat. El 12% són persones de més de 60 anys, majoritàriament jubilades. La resta són persones en actiu, que treballen o es troben aturades.
 
 
Per a avaluar l’impacte del programa, s’ha passat una prova de comprensió lectora als infants participants. Abans d’entrar al programa, el 26% dels infants es trobava en nivell que li correspondria pel seu curs. Després de fer l’activitat durant 3 cursos, el 81% dels alumnes es troben en el nivell adequat.
 
Així, gràcies a l’acompanyament de LECXIT, el nombre d’infants que té el nivell de lectura que li pertoca es multiplica per tres.
 
La valoració dels mestres de la participació en el programa és molt positiva:
 
-       El 73% dels mestres considera que els alumnes han millorat en comprensió lectora
-       El 71% dels mestres considera que els alumnes han millorat en interès i motivació per la lectura
-       El 71% dels mestres considera que els alumnes han millorat en fluïdesa lectora
 
Per part d’infants i famílies, també afirmen l’impacte del programa:
-       El 92% de les famílies afirmen que els seus fills i filles llegeixen millor i tenen més ganes de llegir
-       El 88% dels infants creu que tenir una persona al costat que els acompanyi els ajuda a comprendre millor el que llegeixen
 
 
 
Un programa social innovador per la seva capacitat de rèplica
 
LECXIT presenta un format innovador com a programa social, ja que ha demostrat una gran capacitat de rèplica. Durant els primers anys de programa, es va desenvolupar i sistematitzar la metodologia del programa, identificant els elements clau per a la seva rèplica.
 
En el present curs, el programa es du a terme gestionat autònomament per les entitats que ho desitgen. LECXIT aporta la metodologia, la formació del voluntariat, els materials i l’acompanyament i suport en tot moment del procés.
 
Així doncs, qualsevol entitat que tingui capacitat d’aglutinar ciutadans per a un projecte de voluntariat i vulgui realitzar un projecte d’alt impacte educatiu, pot fer LECXIT.
 
Per aquelles entitats o escoles que vulguin promoure un punt LECXIT, se’ls hi ofereix:
           
-       Formar part d'un projecte que contribueix a la millora de l'educació, implicant l'escola, les famílies i la ciutadania.
-       Una metodologia contrastada, materials i propostes d'activitats per a les sessions de lectura.
-       Una oferta atractiva amb un alt potencial d'involucrar persones voluntàries.
-       Una proposta formativa per als voluntaris.
-       Un sistema per a l'avaluació.
-       La utilització de la marca LECXIT i dels materials de comunicació associats.
-       Acompanyament i assessorament per part de l'equip LECXIT
-       La possibilitat de treballar amb les famílies i fer xarxa amb diferents entitats.
-       Un espai d'intercanvi d'experiències amb altres punts LECXIT.
 
Aquesta modalitat de funcionament ha tingut molt bona acollida i actualment existeixen 116 punts LECXIT, entre els quals hi ha escoles, biblioteques, centres oberts... Es pot consultar el llistat de tots els punts LECXIT a: http://www.lectura.cat/fes-lecxit/punts-lecxit
 
LECXIT, un referent en la promoció de la lectura i l’èxit educatiu
 
LECXIT vol també ser un referent en la promoció de la lectura i de l’èxit educatiu.
 
El web del programa, www.lectura.cat, a banda de ser un espai de trobada i un lloc per recollir els materials que es generen, vol ser una web de referència sobre la matèria, i aglutinar i revalorar les iniciatives que es desenvolupen al país en el camp de la lectura. En aquest sentit, cal destacar els vídeos de diferents experiències en l’àmbit de la lectura: http://www.lectura.cat/videos
 
Anualment, es celebren unes Jornades que aglutinen a la major part de professionals que treballen amb infants i la lectura. Aquestes jornades han comptat amb més de 300 assistents a cada edició.
 
Finalment, tenen un reconegut prestigi entre la comunitat educativa els materials preparats per part del programa. Aquests materials pretenen facilitar la tasca del voluntariat i oferir eines de suport a famílies i mestres. Els materials elaborats fins al moment són els següents:
 
PALOU, Juli; DE LA CERDA, Maribel; BADIA, Mònica; QUERALT, Enric; RAMONEDA, Amàlia.Tu també pots fer molt per la lectura!: Materials per al voluntariat. Barcelona: Fundació Jaume Bofill, 2012.
Carpeta de fitxes per al voluntariat del LECXIT, amb estratègies, recursos i coneixements per reforçar les competències lectores dels infants.
 
ROIG, Marta. Talonari per esdevenir SUPERLECTORS. Barcelona: Fundació Jaume Bofill, 2014.
Propostes divertides i reptes simpàtics per fer de les sessions de lectura LECXIT una experiència inoblidable.
 
Guia per ajudar pares i mares en l'engrescadora tasca de fomentar l'hàbit lector dels infants. Presenta quatre passos bàsics per transmetre, amb calma i sense angoixes, la passió lectora.
 
BARÓ, Mònica; ALIAGAS, Cristina; GORCHS, Glòria. Com crear un ambient lector a l'escola? Barcelona: Fundació Jaume Bofill, 2013.
Una mirada nova sobre les oportunitats de treballar la lectura que ofereixen els llibres de coneixements, les pantalles dels dispositius electrònics i els còmics i àlbums il·lustrats
 
 
Més propostes educatives a Catalunya
 
A banda del programa LECXIT, el Departament d'Ensenyament també promou, des del curs 2011-2012, el programa d’Impuls a la lectura per tal d’afavorir l’èxit escolar i reforçar el domini de la lectura al llarg de tota l’escolaritat. Des de la seva implantació, hi han participat un total 733 centres.
 
Per part de l’Obra Social “la Caixa”, el seu programa educatiu, eduCaixa, posa a disposició de totes les escoles una àmplia oferta de recursos pedagògics, innovadors, pràctics i de fàcil accés, amb propostes educatives pensades per despertar habilitats emprenedores; potenciar vocacions científiques; divulgar l’art i la cultura, i també promoure el creixement personal fomentant els hàbits saludables, l’educació emocional i la sensibilització social. L’any passat el projecte eduCaixa va arribar a més de mig milió d’alumnes catalans i a més de 2.000 escoles de tota Catalunya.
 

1  

Fitxers adjunts

Fotografia

Fotografia
JPG | 4849