Distincions Severo Ochoa
Dos nous centres de recerca de Catalunya, l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB) i el Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) han obtingut el segell d’excel·lència Severo Ochoa, en la cinquena  edició d’aquestes distincions que concedeix el Ministeri d’Economia i Competitivitat (MINECO).
 
Així mateix, els quatre centres catalans que van aconseguir aquest segell d’excel·lència en la primera convocatòria, resolta l’any 2011, han renovat l’acreditació per quatre anys més per al període 2016-2019. Es tracta del Barcelona Supercomputing Center-Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB), l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), i la Barcelona Graduate School of Economics (Barcelona GSE).
 
Catalunya té un total de 11 centres de recerca amb el segell Severo Ochoa, que té una validesa de quatre anys i proporciona un milió d’euros anuals a cadascuna de les institucions seleccionades. En aquest sentit, el secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, ha valorat “la fortalesa del sistema català de recerca a l’hora de captar fons competitius”, així com el fet del lideratge de Catalunya en els programes d’excel·lència estatals ja que “no només s’incorporen nous centres sinó que es confirma la continuïtat dels que ja estaven presents”. Dels 23 centres reconeguts arreu de l’Estat, gairebé la meitat són catalans. El secretari d’Universitats i Recerca també s’ha referit “al paper de les universitats en aquest entorn d’excel·lència”.
 
Els centres catalans distingits al llarg de les cinc convocatòries Severo Ochoa són:
·         Barcelona Supercomputing Center - Centre Nacional de Supercomputació (BSC–CNS)
·         Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) (centre CERCA)
·         Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB) (centre CERCA)
·         Barcelona Graduate School of Economics (Barcelona GSE)
·         Institut de Física d’Altes Energies (IFAE) (centre CERCA)
·         Centre de Regulació Genòmica (CRG) (centre CERCA)
·         Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) (centre CERCA)
·         Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2) (centre CERCA)
·         Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) (centre CERCA)
·         Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB)
·         Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) (centre CERCA)
 
En la convocatòria d’enguany, també s’han atorgat dues noves unitats Maria de Maeztu per al departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i per a l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Les distincions Maria de Maeztu estan dotades amb dos milions d’euros per un període de quatre anys.
 
Les distincions  atorgades pel MINECO, tant les Severo Ochoa com les Maria de Maeztu, tenen per objectiu identificar i donar suport a la recerca d’excel·lència que es fa a l’Estat espanyol mitjançant el reconeixement als millors centres i unitats de recerca.  
 
Els criteris per a la concessió d’aquestes acreditacions són: tenir un alt nivell d’impacte i competitivitat internacional dins del seu camp; estar sotmesos a processos d’avaluació periòdica per comitès internacionals independents; una orientació estratègica a la ciència de frontera; l’elevada internacionalització tant en les col·laboracions com en l’atracció de recursos humans, i impulsar la transferència del coneixement al món productiu i la societat en general.
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de Premsa

Nota de Premsa
PDF | 45