- S’afegeixen a les competències bàsiques de l’àmbit matemàtic, lingüístic, científic-tecnològic i digital, ja presentades progressivament des del curs 2012-2013

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat aquesta tarda els documents de desplegament de competències bàsiques dels àmbits de coneixement del medi i de socials, de llengües estrangeres i de valors de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria. D’aquesta manera, el Departament d'Ensenyament dóna coherència al currículum per tal d’assolir els objectius de la Unió Europea pel 2020. L’objectiu d’aquest treball és contribuir a la millora de la qualitat del sistema educatiu del país, i a l’actualització professional dels docents. Amb aquests documents es vol aconseguir millorar l’èxit escolar de l’alumnat català.
La consellera d’Ensenyament ha destacat que “estem davant d’una proposta claríssimament innovadora que es promou des de la pròpia institució educativa perquè la innovació educativa també requereix un marc teòric i un marc pràctic. No es tracta de fer diferents les coses sinó buscar objectius nous i adequats a les realitats”. Rigau ha destacat que amb els documents presentat avui ja en són 12 els que s’han elaborat sobre competències bàsiques, i que es completaran a finals d’any amb els referents a la música i la plàstica.
Irene Rigau ha ressaltat que amb els documents els alumnes catalans aprendran a desenvolupar un pensament crític i creatiu i a construir el coneixement propi: “Com més rica és la societat més competències requereix l’alumne a desenvolupar. Ensenyar a conèixer vol dir per part dels alumnes aprendre a obtenir informació. Ensenyar a comprendre i a interpretar la informació vol dir aprendre a construir el coneixement propi”.
Els documents que avui s’han fet públics corresponen a les següents competències bàsiques:
Educació primària
|
Educació secundària obligatòria
|
Competències bàsiques de l'àmbit lingüístic (llengües estrangeres)
|
Competències bàsiques de l'àmbit lingüístic (llengües estrangeres)
|
Competències bàsiques de l'àmbit de coneixement del medi( medi natural i medi social i cultural)
|
Competències bàsiques de l'àmbit de l'àmbit del medi social (ciències socials: geografia i història)
|
Competències bàsiques de l'àmbit d'educació en valors
|
Competències bàsiques de l'àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics)
|
S’afegeixen d’aquesta manera als documents ja publicats:
Educació primària
|
Educació secundària obligatòria
|
Competències bàsiques de l'àmbit lingüístic (llengua catalana i llengua castellana) – gener 2013
|
Competències bàsiques de l'àmbit lingüístic (llengua catalana i llengua castellana) – gener 2013
|
Competències bàsiques de l'àmbit de matemàtiques – gener 2013
|
Competències bàsiques de l'àmbit de matemàtiques– gener 2013
|
Competències bàsiques de l'àmbit digital – novembre 2013
|
Competències bàsiques de l'àmbit digital – novembre 2013
|
|
Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic (Biologia i geologia, Física i química, Tecnologia) – abril 2014
|
Els documents estableixen, en cada etapa i per a cada competència, orientacions metodològiques i d’avaluació amb exemples d’activitats per tal que el professorat ho pugui aplicar a l’aula.
També es recullen un seguit d’exemples d’activitats d’avaluació de cada competència. Finalment, s’afegeix una referència als recursos actualment disponibles on es poden trobar exemples pràctics d’activitats per a dur a terme a les aules relacionats amb el desenvolupament de cadascuna de les competències. Els documents es podran consultar al web www.gencat.cat/ensenyament, i al web www.xtec.cat
Continguts de les diferents competències
En els continguts de l’àmbit social, en l’etapa de secundària, es contemplen diverses competències com ara l’anàlisi dels canvis i els fenòmens històrics, la valoració del patrimoni cultural o la formació de criteris sobre els problemes socials. A primària, en l’àmbit de coneixement del medi, s’inclouen aspectes com els hàbits d’alimentació i activitat física, l’anàlisi de paisatges i ecosistemes o la valoració de problemes socials rellevants.
El document de competències de l’àmbit lingüístic, a primària, es treballen per exemple l’obtenció i interpretació de textos orals, la producció de textos escrits i la reproducció oral i dramàtica de textos literaris. A l’ESO es contemplen competències similars però adaptades al nivell d’edat corresponent. Pel que fa a la competència en valors a primària s’inclouen aspectes com ara l’autonomia en la presa de decisions, l’aprenentatge cooperatiu i el servei i compromís social. A secundària es contemplen competències a assolir com el respecte a persones d’altres cultures i creences, l’assumpció d’actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans o la consolidació del pensament propi, entre d’altres.
3 de novembre de 2015