• El Departament d’Economia i Coneixement denuncia que el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques pretén desviar a la Generalitat les responsabilitats de les seves diferències amb Eurostat
Arran del comunicat del MINHAP del passat 21 d’octubre sobre la revisió del dèficit de Catalunya per part de la Intervenció General de l’Estat (IGAE), el Departament d’Economia i Coneixement reitera que la Generalitat manté una política d’absoluta transparència amb l’Estat  (Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, Tesoro i Ministeri d’Economia i Competitivitat) sobre els seus comptes. Les informacions trameses són molt detallades i s’envien regularment i puntualment.

Des de fa més de 10 anys, la Generalitat de Catalunya envia informació detallada trimestralment a l’Estat sobre els seus comptes. Aquesta tramesa d’informació ha passat a fer-se de manera mensual des de gener del 2013.

A més, la Generalitat també envia a la IGAE anualment el seu compte de l’Administració General de la Generalitat, que per raons de transparència, ciutadans i institucions poden consultar al web des de l’exercici 2009. Més precisament, des de dos anys abans, l’any 2007,  s’inclouen a la memòria del Compte general que rep la Intervenció General de l’Estat,  les inversions executades cada any i finançades segons els mètodes de col·laboració público-privats (mètode alemany, sistema de concessió...).

La versió més antiga del Compte general penjada al web del Departament d’Economia és de l’any 2009 i a la memòria s’hi detallen totes les obres de les quals ara el ministeri  afirma públicament no tenir-ne coneixement fins al present exercici:
 
 

El Departament d’Economia vol deixar clar que també en la documentació sobre el pla d’ajust que es presenta mensualment al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques s’inclou informació sobre els anomenats “passius contingents”, és a dir, operacions que són susceptibles de ser incloses com a deute del sector públic, depenent dels criteris de comptabilització que consensuen Eurostat i la IGAE.
 
En el Pla d’ajust de juliol del 2013 el Departament d’Economia va trametre també formalment al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, Ministeri d’Economia i Competitivitat i al Tresor informació sobre passius contingents que incloïen els 1.318M per inversions realitzades mitjançant col·laboracions público-privades. (Veure quadre en el pdf adjunt amb la informació tramesa).
 
 
Per tant, el Ministeri d’Hisenda ja coneixia com a mínim des de l’agost de 2013, si no havia estudiat abans el Compte General que es va fer arribar a l’IGAE el 2007, l’existència d’aquestes obres, que corresponen a contractes de carreteres i centres penitenciaris efectuats amb fórmules d’associació público-privada i executats abans de l’any 2011.
 
Aquest any 2015, Eurostat, en el marc del compliment de la nova normativa europea SEC2010, ha decidit incorporar a la comptabilització del deute públic de les administracions el deute associat a inversions executades mitjançant col·laboracions público-privades. En el marc de l’Estat espanyol, correspon a la IGAE establir els criteris comptables –seguint les recomanacions d’Eurostat- per calcular el dèficit de les administracions públiques. Així, va ser la IGAE qui va decidir incorporar aquestes despeses en infraestructures al còmput del dèficit de l’any 2013. 

La conselleria atribueix la variació del dèficit de Catalunya per la comptabilitat de projectes d’infraestructures amb inversions público-privades a  diferències entre els dos organismes –IAGE i Eurostat- que interpreten les normes de comptabilitat europea.

En cap cas és cert que el MINHAP i la IGAE desconeguessin les dades de Catalunya i, per tant, el Departament d’Economia desmenteix amb rotunditat les afirmacions fetes pel Ministerio quan, en la seva nota de premsa del dia 21 d’octubre, el MINHAP assegura no haver tingut “conocimiento hasta el presente ejercicio” de les infraestructures comunicades el 2007. La Generalitat de Catalunya no té ni la voluntat ni la capacitat d’amagar res .
 
Correspon a Eurostat determinar a quin exercici s’imputa la comptabilització dels contractes de col·laboració público-privada i ha estat l’Eurostat qui ha determinat que s’hauran d’incloure en el còmput del dèficit de l’any 2015. La conselleria lamenta que el dèficit d’aquest any pugui quedar incrementat en 1.318 milions (0,7 dècimes del PIB) per decisions sobre criteris de comptabilitat aplicats a despeses en infraestructures licitades abans de l’any 2010 i conegudes per l’Estat des del 2007.

El següent quadre mostra el llistat de les infraestructures que ascendeixen a 1318M  que Eurostat obliga a l’IGAE a imputar al dèficit de Catalunya en l’exercici 2015.
 
Conceptes
Tipus contracte
Any licitació
Any adjudicació
Inici inversió
Final inversió
Inici pagaments Generalitat
Final pagaments Generalitat
Import*
Eix viari del Llobregat: Sant Fruitós de Bages - Berga (C-16)
Concessió peatge a l'ombra
2003
2003
2004
2009
2006
2038
176
Eix viari Reus - Alcover (C-14)
Concessió peatge a l'ombra
2005
2005
2006
2008
2008
2038
51
Eix viari Maçanet de la Selva - Platja d'Aro (C-35)
Concessió peatge a l'ombra
2005
2005
2006
2009
2008
2038
48
Eix Transversal: Cervera - Caldes de Malavella (C-25)
Concessió peatge a l'ombra
2007
2007
2008
2013
2008
2040
415
Eix Diagonal: Vilanova i la Geltrú - Vilafranca del Penedès - Igualada - Manresa (C-15)
Concessió peatge a l'ombra
2008
2009
2010
2012
2012
2041
326
Centre Penitenciari Puig de les Basses de Figueres
Dret de superfície
2007
2008
2008
2011
2011
2040
102
Centre Penitenciari Mas d'Enric del Catllar
Dret de superfície
2009
2009
2009
2012
2012
2041
103
Centre Penitenciari Can Brians 2
Dret de superfície
2003
2003
2005
2007
2007
2035
97
Total
 
 
 
 
 
 
 
1.318
 
*imports aproximats, pendents de confirmar per part de la IGAE
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 417