- Aquest és el primer premi que rep el Departament dins l’àmbit organitzatiu vinculat a la implementació de l’oficina judicial. En anteriors edicions, el Departament va rebre quatre premis del mateix organisme per la tasca pionera en la implementació d’eines TIC a l’Administració de justícia
- El lliurament del guardó tindrà lloc el 25 de novembre a la seu del Consell, a Madrid
La Direcció General de Modernització de l’Administració de Justícia (DGMAJ) del Departament de Justícia ha estat guardonada en la sisena edició del premi Qualitat de la Justícia, que atorga el Consell General del Poder Judicial (CGPJ), en l’apartat a la millor iniciativa per a una justícia més eficaç, per la iniciativa “Implementar l’oficina judicial amb garanties d’èxit”.
Amb els premis Qualitat de la Justícia, aquesta institució reconeix les iniciatives d’òrgans judicials, administracions i entitats que més han destacat en la millora de la qualitat en el servei públic de la justícia.
El premi reconeix la iniciativa de la Direcció General, de desplegar un seguit d’actuacions abans d’implementar l’oficina judicial en un partit judicial concret. Aquestes actuacions constitueixen una eina fonamental de transició cap a l’oficina judicial ja que són la garantia bàsica per implementar-la de manera àgil i eficaç, i evitar així que les noves unitats neixin col·lapsades d’origen. Amb aquesta mesura s’aconsegueix que els òrgans judicials del partit tinguin una càrrega de treball òptima per implementar l’oficina judicial amb garanties d’èxit.
Les actuacions prèvies consisteixen a revisar, actualitzar i reduir els procediments en execució, amb la qual cosa es facilita al mateix temps que els funcionaris puguin concentrar-se en la tramitació de la resta d’assumptes. Per a cada partit judicial, la Subdirecció General de Planificació i Programes, en col·laboració amb la Secretaria del Govern del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, elabora un pla per posar en marxa un equip d’actuació prèvia, el qual es desplega en dues fases: la fase de revisió i la de tramitació de l’execució.
La feina de l’equip d’actuació prèvia, format per gestors i tramitadors processals administratius, es regeix per instruccions o acords del secretari coordinador provincial que es basen en metodologies de treball racionals i homogènies, economia processal, celeritat i treball en equip. Així mateix, també es posen al dia els arxius d’expedients i els dipòsits de peces de convicció. I tot plegat s’afronta amb un pla de gestió del canvi previst per facilitar la implicació de tots el col·lectius afectats (personal de l’Administració de justícia, lletrats de l’Administració de justícia, jutges i magistrats i professionals).
En el Projecte d’implementació de l’oficina judicial, liderat per la DGMAJ, hi participen totes les instàncies i els agents vinculats a l’Administració de justícia: Comissió Mixta Tribunal Superior de Justícia de Catalunya-Departament de Justícia i Subcomissió Mixta Nova Oficina Judicial; Grup de magistrats i jutges designats pel Consell General del Poder Judicial; Secretaria de Govern del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i secretaris coordinadors provincials, i advocats i procuradors.
Fins ara aquesta tasca s’ha dut a terme a set partits judicials de Catalunya: Olot, Cornellà de Llobregat, el Vendrell, i el Prat de Llobregat –on ja s’ha implementat l’oficina judicial-, i actualment s’estan duent a terme a Amposta, Balaguer i Sant Boi les actuacions prèvies a la implementació de l’oficina judicial.
Aquest és el primer premi que rep el Departament de Justícia dins de l’àmbit organitzatiu vinculat a la implementació de l’oficina judicial, després dels anteriors quatre premis, en els quals es va valorar la tasca pionera en la implementació d’eines TIC a l’Administració de justícia.