Foto simulacre
 
 
·        Protecció Civil de la Generalitat, Protecció Civil i Prevenció de l'Ajuntament de Barcelona i Túnels de Barcelona i Cadí han organitzat l’exercici d’aquesta matinada, amb la participació d’unes 180 persones
 
·        L’exercici ha permès posar a prova el Pla d’Autoprotecció dels Túnels de Vallvidrera i la coordinació amb els equips d’emergències
 
 
 
Protecció Civil del Departament d’Interior de la Generalitat, Protecció Civil i Prevenció de l'Ajuntament de Barcelona i la concessionària Túnels de Barcelona i Cadí han organitzat aquesta passada matinada un simulacre d’accident a l’interior del túnel de Vallvidrera, a la ciutat de Barcelona. En l’exercici hi han participat unes 180 persones, entre serveis d’emergència, equips de la concessionària, figurants i observadors.
 
L’objectiu principal del simulacre ha estat dur a la pràctica amb el màxim realisme possible un cas d’emergència que es pugui produir en l’àmbit de l’autopista i que permeti activar els diversos dispositius del Pla d’Autoprotecció, homologat per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya el passat 5 de maig.
 
L’exercici ha consistit en la simulació d’una col·lisió frontal entre dos turismes a l’interior del túnel de l’autopista, entre les galeries 4 i 5 aproximadament al mig del túnel. A conseqüència de l’accident s’ha produït l’incendi dels vehicles i 12 ferits de diversa consideració, 9 ocupants dels dos vehicles accidents i 3 més d’altres vehicles. En aquest simulacre s’ha posat a prova l’extinció de l’incendi i l’evacuació de les persones il·leses i ferides dins el túnel a través de les galeries d’evacuació.
 
Per fer més real l’escenari, s’ha simulat que l’accident es produïa a les 11 del matí d’un dia laborable amb el trànsit habitual a aquella hora. Per tant, a banda dels vehicles accidentats, hi ha hagut diversos cotxes atrapats dins el túnel amb els seus ocupants.
 
L’accident s’ha detectat pels sistemes automàtics a la Sala de Control i immediatament s’ha iniciat el pla d’incendi. S’ha activat la ventilació, la senyalització, s’ha tancat el túnel i s’han fet els avisos previstos al Pla d’Autoprotecció. Paral·lelament s’ha donat avís, a través del telèfon d’emergències 112, als cossos i serveis d’emergències de la ciutat de Barcelona i de la Generalitat, i també s’ha alertat al Centre d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat.
 
Els Bombers de Barcelona han dirigit l’emergència i han intervingut al simulacre amb 8 dotacions (3 vehicles autobomba; 1 furgó salvament; 1 ambulància; 2 unitats de comandament i 1 CCA), i 28 efectius entre bombers, comandaments, tècnics sanitaris i conductors. Els Bombers de Barcelona han accedit per la boca sud del túnel, i les seves funcions han estat l’extinció de l’incendi, el salvament i rescat de les persones afectades en coordinació amb Bombers de la Generalitat.
 
Per la seva banda, els Bombers de la Generalitat han accedit per la boca nord del túnel, i han intervingut al simulacre amb 3 vehicles d’aigua, 3 furgons, 1 ambulància i 2 unitats de personal i comandament. En total hi han participat 21 bombers, entre els quals també els comandaments que han desenvolupat la seva tasca en els Centres de Comandament. A nivell operatiu, les tasques dels Bombers de la Generalitat han consistit també en el rescat de les persones ferides; extingir l’incendi en un dels automòbils i acompanyar els ferits fins a zona segura perquè el personal mèdic els atengués. L’objectiu per part del Cos dels Bombers de la Generalitat en aquest simulacre ha estat implementar el Pla d’Actuació en Intervenció (PAI) d’aquesta infraestructura, donant resposta a l’emergència plantejada i coordinant-se amb el Cos de Bombers de l’Ajuntament de Barcelona mitjançant els respectius centres de comandament establerts.
 
El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha participat al simulacre amb un total de 19 professionals i 9 unitats: 4 ambulàncies de Suport Vital Avançat medicalitzades (SVAm) integrades per un metge, un infermer i un tècnic en transport sanitari (TTS) cadascuna; 1 ambulància de SVA amb infermeria (SVAi) formada per un infermer i un TTS; 1 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) amb un metge i un TTS, i 3 Vehicles de Comandament. Un cop feta la recepció dels ferits se’ls ha avaluat i estabilitzat per a procedir al trasllat a l’hospital de destí més adient segons la seva patologia.
 
La Guàrdia Urbana de Barcelona s’ha encarregat de controlar els accessos al túnel per la boca sud, i els Mossos d’Esquadra i la Policia Local de Sant Cugat del Vallès han realitzat el control dels accessos nord, garantint l’entrada i sortida dels serveis d’emergència.
 
La Guàrdia Urbana de Barcelona ha mobilitzat 5 vehicles i 10 agents, i les seves tasques han consistit en ordenar i regular el trànsit; mantenir els nivells de seguretat viària i de mobilitat; i facilitar els itineraris d’entrada i sortida dels equips d’intervenció, assistencials, d’ordre i logístics.
 
El cos de Mossos d’Esquadra ha mobilitzat un total de 39 efectius, entre ells Agents de la Unitat de Seguretat Ciutadana de la comissaria del districte de Sant Cugat i de l‘Àrea Bàsica Policial de Sarrià-Sant Gervasi; Agents de l’Àrea Regional de Trànsit de la Regió Policial Metropolitana Nord i Agents de l’Àrea Regional de Recursos Operatius (ARRO). Les seves funcions principals han estat la gestió del trànsit als accessos nord i tasques relacionades amb la gestió i investigació de l’accident.
 
Per part de la Policia Local de Sant Cugat hi han participat un total de 5 efectius, 4 agents i un cap de guàrdia que s’ha desplaçat al CCA.
 
Protecció Civil de la Generalitat ha mobilitzat en aquest simulacre 7 tècnics que han fet d’observadors de l’exercici en diversos punts del túnel i a la sala de control. També hi ha participat el tècnic de Protecció Civil de Sant Cugat que ha fet tasques de col·laboració, coordinació i informació al centre de control.
 
Tant els efectius de Bombers de Barcelona com els de la Generalitat han establert un Centre de Comandament de Bombers (CCB) a les entrades del túnel per coordinar les seves intervencions, i també s’ha constituït un Centre de Comandament Avançat (CCA) inicialment a la boca sud i posteriorment a la sala de control de Túnels amb membres de tots els cossos operatius i altres responsables del simulacre.
 
En el simulacre hi han participat i col·laborat els serveis d’emergències de la Generalitat de Catalunya (Bombers de la Generalitat, Mossos d’Esquadra, Protecció Civil i Sistema d’Emergències Mèdiques SEM), de la ciutat de Barcelona (Bombers de Barcelona i Guàrdia Urbana) i de la Policia Local i Protecció Civil de Sant Cugat del Vallès.
 
Al simulacre hi han col·laborat també uns 40 voluntaris de l’Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Sant Cugat del Vallès i estudiants de Grau Mig de Tècnic d’Emergències Sanitàries de l’IES Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet que han fet de figurants. També s’ha comptat amb la col·laboració d’estudiants de maquillatge de l’Escola Stick Art Studio per a la caracterització dels figurants que faran de ferits.
 
 
Els túnels de Vallvidrera
 
Els Túnels de Vallvidrera configuren un eix bàsic dins la xarxa viària per la connexió entre el Barcelonès i el Vallès.
 
El compromís de Túnels ha estat sempre vetllar per la seguretat dels seus usuaris, i per aquest motiu compta amb els recursos humans i tècnics més avançats, garantint la màxima seguretat, eficàcia i qualitat en el servei.
La Sala de Control dels túnels permet, de manera centralitzada, el comandamentregulació i control informatitzat de l'estat de totes les instal·lacions de la concessió.
 
La infraestructura compta amb diversos centres de transformació on hi ha instal·lats Sistemes d’Alimentació Ininterrompuda (SAI) i grups electrògens, de manera que en el cas que es produís un tall d’energia elèctrica tots els elements de senyalització, control i emergència continuarien en funcionament. 
 
També disposa de sistemes de detecció automàtica d’incendis, polsadors d’alarma extintors als pals SOS  i sistemes de ventilació i extracció de fums. En cas d’incendi hi ha disponible  una xarxa  de 21 hidrants repartits al llarg dels seus 2.500 m de longitud, connectats a una canonada de 160 mm de diàmetre, protegida del foc i del trànsit.
 
La senyalització es gestiona des de sala de control en funció de cada situació, podent activar els semàfors d’accés, els panells d`informació variable i les senyals (aspes-fletxes) per obertura o tancament de carril.
 
 
IMPORTANT:
Adjuntem amb aquesta nota de premsa diverses fotografies del simulacre. A banda, els mitjans poden accedir lliurament a les imatges que ha enregistrat TV3 del simulacre (a partir de les 10.00 hores, TV3 ha deixat a Collserola un compactat d’imatges d’1 minut i mig)
 

6  

Imatges

Foto 1 simulacre Vallvidrera

Foto 1 simulacre Vallvidrera

Foto 2 simulacre Vallvidrera

Foto 2 simulacre Vallvidrera 684

Foto 3 simulacre Vallvidrera

Foto 3 simulacre Vallvidrera 853

Foto 4 simulacre Vallvidrera

Foto 4 simulacre Vallvidrera 876

Foto 5 simulacre Vallvidrera

Foto 5 simulacre Vallvidrera 983

Foto 6 simulacre Vallvidrera

Foto 6 simulacre Vallvidrera 4113