imatge
 
·         El conseller Vila destaca la combinació de “llibertat” i “seguretat per als negocis” com a “principals estímuls” per a la inversió catalana a Xile
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, han participat avui en la presentació d’aquesta infraestructura de la capital catalana a Santiago de Xile, en el marc de la missió empresarial en la qual participa el Govern català.
 
En aquest marc, el conseller Vila ha assegurat que “és el moment de reforçar el paper del Port de Barcelona, de la ciutat de Barcelona i del conjunt de Catalunya com la gran porta d’accés al Mediterrani i al conjunt d’Europa des de Xile i la resta de països sud-americans”. Així, ha comentat que “el segle XXI s’articularà al voltant de grans megalòpolis que vertebren un territori geogràfic que depassa els límits administratius”. En aquest sentit, “parlar de les oportunitats del Port de Barcelona té a veure amb una gran regió, que s’estén des de Saragossa fins a Toulouse o Montpeller, amb 25 milions de ciutadans en un radi de 2,5 hores en tren”.
 
Actualment, el transport entre el Port de Barcelona i el conjunt dels ports del Pacífic sud-americà representa un 1% sobre el total de tones transportades i el 2,3% de TEUS (transport de contenidors). Concretament, Barcelona es troba connectada amb el port xilè mitjançant quatre línies regulars de contenidors —3 setmanals i una cada 13 dies—, operades per quatre navilieres.
 
De fet, Barcelona és el segon port d’intercanvi de l’Estat espanyol amb Xile per valor de les mercaderies, amb intercanvis valorats en 443 MEUR el 2014 (295 MEUR en exportacions i 148 MEUR d’importacions xilenes). En total, anualment el Port de Barcelona i els ports xilens intercanvien 195.000 tones de mercaderies i prop de 15.000 contenidors.
 
L’ampliació del Canal de Panamà, una oportunitat
 
Sobre la base d’aquestes dades, existeix un gran potencial per incrementar les relacions entre les dues infraestructures portuàries, començant per la propera inauguració, previsiblement l’abril del 2016, de l’ampliació del Canal de Panamà, del qual Xile és el tercer major usuari.
 
Així, el conseller Vila ha afirmat que “la finalització de les obres del Canal de Panamà pot ser una gran oportunitat per a l’activitat econòmica catalana, del conjunt d’Espanya i d’aquest arc mediterrani” per “reforçar els lligams entre l’economia catalana i xilena”.
 
El nou Canal permetrà el pas de vaixells més grans (Panamax), amb capacitat de fins a 12.000-13.000 contenidors, i major freqüència de trànsit, sobre les 50 embarcacions diàries. Precisament, el Port de Barcelona compleix els requisits per acollir aquests bucs Panamax i disposa de grues per manipular els seus contenidors de la forma més eficient. “La diversitat de serveis i d’activitats del Port de Barcelona”, ha assenyalat Vila,  “encarna la diversitat de tot un teixit empresarial a Barcelona i a Catalunya”.
 
També l’evolució de l’economia xilena apunta a un previsible increment de la demanda de tràfics marítims. Així, l’àrea de lliure comerç entre Xile i la Unió Europea en gairebé tots els productes, menys els agrícoles, fa que el comerç amb aquest país, molt ric, a més, en recursos naturals, sigui més rendible i àgil que amb la resta d’Amèrica del Sud. La pròpia economia xilena s’ha caracteritzat en els últims anys per una profunda obertura comercial recolzada en el sistema portuari: el 90% del comerç exterior xilè es realitza per via marítima, atesa la complexa orografia del país.
 
Així, el conseller Santi Vila ha volgut ressaltar que “poques nacions com Xile han sabut combinar tant bé un marc de seguretat, i no em refereixo només a la seguretat de les persones físiques sinó també a la seguretat dels negocis, i llibertat”. “És el seu compromís amb la llibertat i amb la seguretat de les activitats”, ha emfasitzat, “el principal estímul” per incrementar els vincles econòmics amb Xile.
 
D’altra banda, la situació de Barcelona com a porta sud d’entrada al Mediterrani i clúster de l’automòbil ofereix una avantatge singular en el transport marítim de productes metal·lúrgics, dels quals Xile és un gran exportador.
 
 

4  

Fitxers adjunts

Imatge 1

Imatge 1
JPG | 278

Imatge 2

Imatge 2
JPG | 258

Imatge 3

Imatge 3
JPG | 250

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 934