El conseller ha posat aquesta actuació com a exemple d’obra que serveix per cosir els barris situats a la frontera d’una ciutat consolidada i que sovint estan desendreçats. “Estem en un barri molt relacionat amb les competències del DTES, un barri que té habitatge que en el seu dia va ser de promoció pública, en una zona on hi ha una frontera clara entre la ciutat consolidada i aquest espai obert on s’hi ha de planificar el que ha de passar. Tradicionalment aquests espais de frontera estaven mal resolts, les ciutats havien crescut d’una manera desendreçada i els ajuntaments i les institucions democràtiques hem utilitzat eines com l’urbanisme democràtic per anar resolent-los”. I ha concretat que “s’han resolt temes interns dels barris, dels edificis, dels habitatges, de la urbanització i s’hi ha donat dignitat i capacitat per viure-hi i desenvolupar-hi projectes de vida”. Calvet ha agraït la participació de totes les institucions així com les associacions del barri i l’empresa promotora perquè “entre tots hem fet que aquesta petita obra esdevingui una obra important per la ciutat i per Catalunya. És una actuació, de prop de 4MEUR, que quan estigui culminada ajudarà a viure millor”.
Els treballs, amb un termini d’execució de 12 mesos, consistiran en la construcció d’un nou vial, previst d’acord amb el planejament urbà de Manresa. El nou vial discorrerà entre la carretera de Viladordis i la plaça Prat de la Riba i tindrà 800 metres de longitud i 8 metres d’amplada, amb un carril per sentit.
Aquest vial s’iniciarà amb un nou encreuament amb la carretera de Viladordis, que permet enllaçar amb la C-55, primer, i amb l’autopista C-16, posteriorment. El traçat es desenvoluparà seguint el corredor establert en el planejament, el qual
a llarg termini, preveu que l’avinguda que ara s’urbanitza tingui unes característiques similars als de l’avinguda Universitària: amb dues calçades separades per una mitjana arbrada, una vorera arbrada en un costat (sud) i un passeig lateral ampli amb espai per a vianants, bicicletes i espais de descans a l’altre costat (nord).
D’aquest conjunt d’elements, el projecte que es preveu executar ara correspon a la primera fase i inclou la calçada i la vorera arbrada del costat sud (situada a l’esquerra, en el sentit de carretera de Viladordis a Prat de la Riba), i la mitjana arbrada. En l’obra que ara comença es construiran dos carrils de circulació, un en cada sentit, i quan l’avinguda estigui del tot completada, hi haurà dos carrils per a cada sentit, separats per la mitjana central.
La segona fase es construirà quan es desenvolupin els àmbits de creixement d’aquests sectors.
Característiques del nou vial
El nou vial tindrà una secció que, majoritàriament constarà d’una vorera de 3,5 metres d’amplada, arbrada, i també una zona d’aparcament de 2,3 metres d’amplada i una calçada amb dos carrils de 3,2 metres d’amplada cadascun. Per la banda nord tindrà una franja arbrada de 1,6 metres corresponent a la futura mitjana de l’avinguda.
Es construirà una rotonda a la cruïlla amb la carretera de Viladordis, de 52 metres de diàmetre exterior i una altra al carrer Fra Jacint Coma i Galí, de 46 metres. El traçat finalitza a la plaça Prat de la Riba, que s’adequarà, per a connectar amb la vialitat existent.
Millora de la mobilitat