.

La Delegació del Govern als Balcans dona suport durant la recerca per a l'obra de teatre 'Encara hi ha algú al bosc' del col·lectiu Cultura i Conflicte

El conseller Bernat Solé, el delegat Eric Hauck i el director general Manel Vila assisteixen a la preestrena del muntatge al Teatre Municipal l'Ateneu d'Igualada

query_builder   10 octubre 2020 21:53

event_note Nota de premsa

La Delegació del Govern als Balcans dona suport durant la recerca per a l'obra de teatre 'Encara hi ha algú al bosc' del col·lectiu Cultura i Conflicte

El conseller Bernat Solé, el delegat Eric Hauck i el director general Manel Vila assisteixen a la preestrena del muntatge al Teatre Municipal l'Ateneu d'Igualada

Exposició fotogràfica.

Quan acaba una guerra? Quan se signen uns acords de pau? Quan deixa de ser notícia? Quan la ciutadania ja no la recorda? Malgrat que enguany fa 25 anys de la signatura dels Acords de Dayton, que posaven el punt final oficial a la guerra de Bòsnia, aquestes són preguntes vives per als membres de Cultura i Conflicte, que han dut a terme un procés de recerca periodística i de creació escènica entre 2018 i 2020 per acabar creant un triple format: un documental, una obra de teatre i una instal·lació fotogràfica que plasmen els testimonis de dones que van sobreviure a les violacions com a arma de guerra durant el conflicte dels Balcans entre el 1991 i el 2001. El resultat és el projecte tríptic titulat ‘Encara hi ha algú al bosc’, produït per Cultura i Conflicte i Teatre de l’Aurora, que aquest dissabte s’ha preestrenat al Teatre Municipal l’Ateneu d’Igualada. La Delegació del Govern als Balcans ha donat suport durant el procés de recerca sobre el terreny a Bòsnia, en el marc de la col·laboració que, des de fa tres anys, manté amb Cultura i Conflicte.

El conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Bernat Solé, el delegat del Govern als Balcans, Eric Hauck, i el director general de Cooperació al Desenvolupament, Manel Vila, han assistit aquest vespre a la preestrena del muntatge teatral. En una atenció als mitjans, Solé ha destacat la importància que es faci a Igualada, “una de les ciutats que va mostrar els seus valors de solidaritat envers la guerra de Bòsnia”. Malgrat els 25 anys dels Acords de Dayton, per al conseller aquesta producció evidencia que “les guerres no acaben quan se signen els acords de pau sinó que les guerres individuals persisteixen”. Pel que fa a la perspectiva de gènere, Solé ha destacat que el muntatge mostra que “encara avui la dona és un dels elements vulnerables en una guerra” i ha posat en valor com l’obra “denuncia i posa veu a la tragèdia” que van patir.

És precisament en el procés de posar-hi veu que la Delegació del Govern als Balcans ha col·laborat, establint els contactes amb els testimonis i fills i filles de les dones supervivents de les violacions. Els diàlegs d’‘Encara hi ha algú al bosc’ són fruit de la recerca periodística i són reals al peu de la lletra. “Gràcies a la feina feta des de la Delegació, avui aquesta producció veu la llum”, ha valorat el conseller Solé, que ha expressat la voluntat del Govern que aquesta obra viatgi al lloc dels fets. En aquest sentit, el delegat del Govern als Balcans, Eric Hauck, ha subratllat la importància de la memòria històrica i ha remarcat que el projecte tríptic de Cultura i Conflicte “permet recuperar la memòria tant a Catalunya com als Balcans”. De la postguerra del conflicte dels Balcans “pràcticament no se n’ha parlat, però és que la pròpia guerra està caient en l’oblit”, ha lamentat Hauck. Per això per al delegat és important tant “explicar a les noves generacions de catalans que tenim una relació de 30 anys amb els Balcans” com “recordar a Bòsnia que tenen un poble que els estima i que els ha ajudat al llarg d’aquests anys”.

El conseller Solé, el delegat Eric Hauck i el director general Manel Vila també han visitat prèviament l’exposició fotogràfica que retrata les realitats de les dones que van patir violacions com a arma de guerra i la dels nens que en van néixer. Es tracta dels anomenats “nens oblidats”, que avui tenen 25 anys i que, segons destaca Cultura i Conflicte, “ja no són la llavor de l’odi que pretenien plantar els agressors, sinó una mostra de com l’amor i la capacitat de superació poden vèncer la barbàrie”. Entre 25.000 i 50.000 dones van ser violades durant la guerra dels Balcans i, malgrat que van ser reconegudes com a víctimes civils del conflicte i que van ser les responsables que la justícia internacional reconegui actualment les violacions com a crim de guerra i crim contra la humanitat, segueixen esperant justícia. No només elles, sinó també els fills que van néixer fruit d’aquests embarassos forçats.

No és el primer muntatge teatral de Cultura i Conflicte que compta amb el suport de la Delegació del Govern als Balcans: al maig de 2019, l’oficina encapçalada per Eric Hauck també va col·laborar en una obra que el col·lectiu va representar a Sarajevo, ‘Europe Survival Guide’, que descriu, de manera irònica, a partir de la Sarajevo Survival Guide escrita entre 1992 i 1993, com sobreviure al setge de la capital bosniana durant la guerra de Bòsnia i Hercegovina.