Desplaçaments Ripollès

Territori i Sostenibilitat presenta l'Estudi de millora de transport públic per carretera a la comarca del Ripollès

query_builder   14 octubre 2020 14:51

event_note Nota de premsa

Territori i Sostenibilitat presenta l'Estudi de millora de transport públic per carretera a la comarca del Ripollès

  • L’objectiu del treball és analitzar el transport existent per tal d’ajustar-lo a la seva demanda real i a les necessitats del territori millorant la coordinació de tots els serveis existents: regulars, a la demanda i busos del projecte ConnECT

 

  • L’estudi, que s’inicia ara, comptarà, entre d’altres fonts, amb un treball de camp fet a partir d’entrevistes als principals agents i enquestes als ajuntaments de la comarca
Imatge presentació

El director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, ha presentat avui l’Estudi de millora de transport públic per carretera a la comarca del Ripollès. L’objectiu d’aquest estudi que comença ara és fer un anàlisi del transport a la demanda a la comarca, procurar que tots els municipis tinguin un servei de transport públic adequat a la seva demanda real i que tinguin accés mitjançant transport públic als seus CAP o als centres sanitaris de referència. Per això, aquest treball vol millorar en els següents aspectes:

 

  • La connexió dels municipis amb la seva capital comarcal i altres municipis de referència de la mateixa comarca o de comarques veïnes.
  • La cobertura territorial (noves parades) aprofitant, entre d’altres, els serveis de transport escolar.
  • La coordinació dels serveis interurbans, entre serveis regulars i entre serveis de bus i de tren, i de la intermodalitat.
  • Eines de comercialització i informació de la xarxa de transport.

 

Pel director de Transports i Mobilitat, “aquests estudis de millora del transport públic per carretera són molt importants pel territori, ja que a través d’un contacte directe amb els ajuntaments de la comarca, es tenen en compte les seves peticions de millora; acostant més el transport públic als ciutadans”.

 

El Ripollès té una superfície de 956,62 Km2, una població de 28.087 habitants, i una densitat mitjana de 26,2 hab./km2. Està format per 20 municipis on destaca Ripoll amb 10.686 habitants (el 42,6% de la seva població) que esdevé la capital sanitària, comercial i de serveis de la comarca. Sant Joan de les Abadesses, Campdevànol i Camprodon són els altres 3 municipis més poblats.

 

La mobilitat de la comarca

 

Aquesta comarca compta amb diferents eixos viaris com l’autovia C-17, també coneguda com Eix del Congost, que connecta el Ripollès amb l’Eix Transversal a Vic i amb Barcelona; la N-260 també coneguda con Eix Pirinenc, que és l’eix vertebrador de la comarca, juntament amb la C-17, que ajuda a connectar les diferents poblacions entre sí a través de vies. Per l’est, connecta amb la Garrotxa i amb l‘Autopista del Mediterrani AP-7. Per l’oest, connecta amb la comarca de la Cerdanya.

 

Les altres carreteres a destacar són la C-26 o Eix prepirinenc, que travessa Catalunya d’Oest a Est per sota del Prepirineu, connectant els municipis del sud-oest de la comarca amb la seva capital; la C-38, juntament amb la GIV-5223 i la GIV-5264 que són les vies que connecten les poblacions del nord-est i nord-oest de la Vall de Camprodon amb Sant Joan de les Abadesses i Ripoll; i la C-38 que també connecta amb la comarca francesa del Vallespir.

Desplaçaments Ripollès

El major nombre de desplaçaments en dia feiner al Ripollès es produeixen dins la pròpia comarca amb un total de 134.450 viatges al dia, que correspon al 89% del total. A nivell intercomarcal es realitzen 17.053 desplaçaments en dia feiner entre el Ripollès i les comarques veïnes. També destaquen les relacions amb Osona, seguida de la Garrotxa i el Barcelonès.

 

Pel que fa la integració tarifària al Ripollès, l’any 2015 es va crear una setena corona amb packs de deu viatges.

 

Dades viatgers 2019

Dades viatgers 2019

Es comptabilitzen un total de 13 línies interurbanes de transport regular per carretera a la comarca del Ripollès, que uneixen diferents municipis de la comarca entre sí, amb la seva capital Ripoll i amb els municipis veïns d’Olot i Girona.

 

Busos ConnECT

 

Dins de l’abast del projecte europeu ConnECT del programa Interreg Poctefa, del qual participen el Departament de Territori i Sostenibilitat, la Région Occitanie/Pyrénées-Méditerranée i el Conseil Départamental des Pyrénées Orientales, es prolonguen diferents línies de transport públic per carretera a l’Espai Català Transfronterer, amb l’objectiu de suprimir l’efecte frontera, millorar l’accessibilitat i la interconnexió entre a municipis, regions i veïns a totes dues bandes de la frontera.

 

Pel que fa a la Comarca del Ripollès el projecte preveu la prolongació de la línia Ripoll - Sant Joan de las Abadesses - Sant Pau de Segúries – Camprodon, de tal manera que es posaran en marxa 3 anades i 3 tornades entre Camprodon, Molló, i Prats de Molló-La Preste.

 

 

Metodologia de l’estudi

 

Per dur a terme aquest estudi es realitzarà una anàlisi de la situació actual a partir de la recopilació de la informació dels següents aspectes: la informació sociodemogràfica, la dels equipaments de la comarca, l’oferta i la demanda de la xarxa de transport col·lectiu i, per últim, un treball de camp on es faran entrevistes als principals agents i enquestes als ajuntaments de la comarca. D’aquesta manera, l’estudi comptarà amb informació de primera mà sobre les problemàtiques i peticions del territori.

1  

Imatges

Imatge presentació

Imatge presentació 97

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 396