El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat els primers treballs per a la construcció d’un tercer carril a la calçada en sentit sud de la C-17 en el tram entre Granollers i Parets del Vallès, juntament amb els alcaldes d’aquests municipis, Josep Mayoral i Jordi Seguer, i el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Francesc Colomé. Aquesta obra suposa una inversió de 10,4 MEUR i té un termini d’execució de 14 mesos. És la primera obra en execució del pla d’actuacions per a millorar la capacitat, la funcionalitat i l’accessibilitat de la C-17 i el conseller ha anunciat que el Departament ha aprovat el projecte constructiu de l’eixamplament d’aquest important eix de comunicació, en el sentit nord, i que iniciarà les obres enguany, amb una inversió de 21 MEUR.
El conseller Calvet ha remarcat que “la C-17 és un eix bàsic del país, de prosperitat i de mobilitat principal de les comarques centrals, del Vallès Oriental, amb connexió amb el corredor mediterrani i presenta uns dèficits que ens hem determinat a solucionar”. Així, ha recordat que el conjunt d’actuacions que “el conseller Rull va liderar un taula de treball per a presentar un pla de millores de la funcionalitat, l’accessibilitat i la seguretat” i, “fruit d’aquest treball, ara podem presentar-ne la concreció”.
La millora de la capacitat i la funcionalitat és un dels eixos d’actuació d’aquest pla; quatre actuacions principals s’han definit en aquest sentit: les obres que ara comencen i les que es licitaran pròximament per a la construcció d’un tercer carril. Així mateix, el conseller ha detallat que es preveu per al primer trimestre de 2021 la licitació de les obres del projecte d’ordenació d’accessos i formació d’un nou enllaç entre Granollers i Lliçà d’Amunt, per un import de 8,7 MEUR i “s’està treballant conjuntament amb el territori i l’Estat en l’entroncament amb l’AP-7”. Aquestes quatre actuacions sumen una inversió total de prop de 50 MEUR, “una inversió molt important en un moment en què hem d’impulsar l’economia mitjançant l’obra pública”, ha exposat.
En aquest sentit, el conseller ha subratllat que aquesta obra a la C-17 “és una mostra de la política del Departament de pensar en la reactivació econòmica” arran de la pandèmia. Així, Calvet ha remarcat que “en un moment en què l’economia es contrau, les administracions hem de fer un pas endavant. Des de l’inici de la pandèmia, la nostra obsessió ha estat no aturar processos, ni projectes ni obres”. De fet, “vam aconseguir fins i tot l’excepcionalitat en determinades obres públiques en el moment de màxim confinament domiciliari”, ha recalcat.
Millores en l’accessibilitat
D’altra banda, les actuacions a la C-17 es complementen amb altres millores pel que fa a l’accessibilitat i la seguretat viària. En aquest sentit, Damià Calvet ha posat de relleu que diversos accessos en aquesta via “provocaven disfuncions”. Així, “ara passem d’accessos directes a rotondes, que endrecen el trànsit” i afavoreixen la fluïdesa en la circulació. Tot aquest conjunt d’actuacions previstes a la C-17 permetrà millorar la mobilitat “tant de la ciutadania, com també de tota la potència dels sectors d’activitat econòmica, de molt valor afegit, que hi ha al voltant de la C-17 i d’actius emblemàtics com el Circuit de Catalunya”.
Les obres que han començat ara consisteixen en la construcció d’un tercer carril i la reordenació d’accessos en la calçada sentit Barcelona, entre l’enllaç amb la C-35 i la ronda sud de Granollers (C-352). El projecte abasta una longitud de 4 quilòmetres i comprèn els municipis de Granollers, Lliçà de Vall i Parets del Vallès. El carril addicional previst en aquesta calçada es construirà integrant com a tercer carril el ramal que s’incorpora des de la ronda sud de Granollers, fins passat l’enllaç de la C-35, on la carretera actualment ja té tres carrils.
Aquesta ampliació de la calçada comporta l’adaptació de les connexions dels ramals d’entrada i sortida dels enllaços. Els accessos des dels enllaços de la carretera C-155 (de Sabadell a Lliçà de Vall) i de la C-35 es canalitzen a través dels carrers dels polígons industrials de la zona i d’una nova sortida des del tronc de la C-17 al quilòmetre 17. Els accessos directes s’anul·laran i es vehicularan a través dels enllaços i de la sortida esmentats.
D’altra banda, per absorbir el trànsit que es generarà en els pròxims anys a les zones industrials de Parets del Vallès, es remodelarà l’actual enllaç entre la C-35 i la C-17 de manera que millori la seva funcionalitat. També es preveu la construcció d’una passera per a vianants i bicicletes per permeabilitzar la C-17 en l’àmbit de Parets.
Els primers treballs d’aquesta obra han començat recentment, amb tasques prèvies de detecció i desviament dels serveis afectats, i de restitució a un nou emplaçament de diversos col·lectors.