
query_builder 17 novembre 2020 09:30
event_note Nota de premsa
El consell d’administració de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) ha aprovat en la sessió d’aquest dilluns les bases de tres línies d’ajuts, amb una inversió total propera als 30 milions d’euros, que milloraran el subministrament d’aigua a diversos municipis de Catalunya.
La primera de les línies d’ajuts està destinada als ens locals, amb l’objectiu de millorar el subministrament d’aigua en alta, amb un import de 15 MEUR. Aquesta subvenció, a més de millorar la garantia en quantitat i qualitat, també contempla, com a principals novetats, incloure la millora i reposició de conduccions de fibrociment i ajuts a municipis que vulguin assumir la prestació del servei en nuclis que disposin d’una xarxa no gestionada pel mateix municipi.
Actuacions com el desenvolupament de pretractaments necessaris (filtració, decantació o estació de tractament d’aigua potable), la millora de l’eficiència de les infraestructures d’emmagatzematge, adequació de basses i embassaments, i l’augment del rendiment de pous, són altres de les accions que es podran acollir a aquesta nova línia d’ajuts.
En les bases d’aquesta nova línia d’ajuts s’estableix un màxim ordinari de 500.000 euros d’ajut per sol·licitud i per municipi, i que aquest pugui cobrir fins el 90% del total del cost de l’actuació.
Millora de les xarxes supramunicipals
La segona de les bases aprovades avui se centra en una nova línia d’ajuts per a la millora de les xarxes supramunicipals, per un import de 12 MEUR. Es podran acollir a aquestes subvencions actuacions consistents en la millora o complement dels tractaments de potabilització existents, optimitzar el control dels cabals captats i subministrats i ampliar la capacitat i incrementar l’eficiència de les instal·lacions existents, així com una millora de l’eficiència energètica
La subvenció atorgada pot suposar entre el 80 i el 95% del total de l’actuació.
Eficiència en l’aigua subministrada
Finalment, la tercera de les bases aprovades avui fa referència a la línia d’ajuts destinada a la millora de la gestió del subministrament d’aigua en alta. Amb un import de 2 MEUR, aquests ajuts estan destinats als ens locals per millorar el control dels cabals subministrats en alta. Mesures com la implantació i posada en servei de comptadors a les captacions i a les sortides dels dipòsits de regulació dels sistemes d’abastament en alta, inclosa l’obra civil necessària i la implantació o adaptació dels sistemes de telecontrol dels cabals mesurats i adquisició del software de tractament de les dades
L’ajut pot suposar entre el 60 i el 90% del cost total, sense superar els 15.000 euros per municipi.
Més de 66 MEUR en ajuts en quatre anys
Entre 2016 i 2020, l’ACA ha atorgat més de 66 MEUR a través de diverses línies d’ajuts per a la millora del subministrament d’aigua, tant en quantitat com en qualitat a Catalunya. En aquest període, s’han convocat ja quatre línies d’ajuts (60 MEUR) per a la millora del subministrament d’aigua en alta; una per a la millora de les xaxes d’abastament supramunicipals (5,26 MEUR) i una altra per a la millora del control de cabals captats i subministrats en alta (1,4 MEUR).
2
1