La ciutadania aposta per les eines digitals com a interacció de futur amb el sistema de salut

query_builder   25 novembre 2020 16:00

event_note Nota de premsa

La ciutadania aposta per les eines digitals com a interacció de futur amb el sistema de salut

  • L’usuari demana un model bidireccional, sentir-se implicat, ser proactiu, estar informat i treure partit als nous canals disponibles
  • Un estudi permet percebre la necessitat de potenciar un model flexible i personalitzat que s’adapti a les necessitats de relació de cada pacient
  • Actualment, 1 de cada 4 catalans tenen accés a La Meva Salut

El Departament de Salut ha iniciat un projecte per conèixer la percepció que té la ciutadania amb el sistema de salut i analitzar el vincle que hi estableix. A través d’un estudi els usuaris valoren com a interacció de futur les eines digitals de les quals disposa el sistema. També se’n deriva la necessitat de potenciar un model flexible i personalitzat que s’adapti a les necessitats de relació segons perfil de pacient.

Els participants en la investigació consideren que, durant la primera onada de la COVID-19, el sistema sanitari públic ha sabut jerarquitzar amb bon sentit els recursos dels quals disposava, tot i que es valora que durant l’estat d’alarma ha estat insuficient. L’estudi revela com la ciutadania està disposada a incorporar canvis en la seva atenció amb el sistema, implementant aquests serveis digitals.

“L’usuari demana un model bidireccional, sentir-se implicat, ser proactiu, estar informat i treure partit a nous canals i eines disponibles. La COVID-19 ha generat un escenari accelerador d’aquest nou model, presentant un procés de canvi més modernitzat; en el qual es troba embarcat el Servei Català de la Salut”, explica Rosa Romà, directora de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del CatSalut.

L’estudi ha estat realitzat mitjançant entrevistes telemàtiques a usuaris i professionals del Servei de Salut de Catalunya entre el 25 de juny i el 9 de juliol d’aquest any. Les mostres han estat del 50% de dones i homes de diverses classes socials, d’edats entre els 20 i 84 anys i amb diversitat en el territori català.

Tant els usuaris com els professionals que han participat en el projecte coincideixen en alguns aprenentatges arran de la primera onada, com l’alta dependència del canal presencial, el col·lapse del sistema telefònic o la necessitat d’estimular l’ús de canals complementaris.

Actualment, 1 de cada 4 catalans tenen accés a La Meva Salut, prop d’un 20% més que l’any 2019. Al llarg del 2020 hi ha hagut 9.546.674 accessos a La Meva Salut, amb un pic de 3.741.465 a l’octubre; una pujada molt significativa comparada amb els 3.610.822 del 2019. En el darrer mes, al voltant de 420.000 usuaris han accedit per primera vegada i més de 390.000 van demanar l’alta al servei. 

Millorar l’accessibilitat, l’apoderament, la capacitat resolutiva i l’experiència d’usuari són els principals objectius que l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del Servei Català de la Salut es marca d’ara endavant. “Aquests estudis permeten identificar noves necessitats que presenta la ciutadania de Catalunya i ajuden al sistema sanitari a adaptar-se a les necessitats, millorar l’experiència i obtenir resultats de valor en salut”, explica Xus Labordena, gerent d’Atenció Ciutadana.

El confinament i la situació excepcional viscuda als centres sanitaris durant la pandèmia han donat un impuls a l’estratègia de salut digital i la creació de noves eines i canals digitals d’atenció i interacció amb visió sistèmica. Romà explica com aquestes iniciatives han connectat amb necessitats de la ciutadania i han demostrat que són una oportunitat per millorar la gestió, el seguiment i l’atenció. “La ciutadania està preparada per a aquest nou model i el reclama; responent a les noves realitats i perfils de la ciutadania de forma sistèmica, equitativa i àgil”, conclou la directora.