Imatge de la visita al Circuit de Catalunya

Territori i Sostenibilitat presenta les actuacions i millores de la xarxa d'heliports i aeròdroms de Catalunya

query_builder   2 desembre 2020 15:20

event_note Nota de premsa

Territori i Sostenibilitat presenta les actuacions i millores de la xarxa d'heliports i aeròdroms de Catalunya

  • El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i el director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, han visitat l’heliport dels Serveis Generals del Circuit de Catalunya on han explicat les inversions fetes a la xarxa i que sumen més d’1M€

 

  • La copartició territorial, la col·laboració públic-privada, la gestió remota de les instal·lacions o els models de seguiment de qualitat dels serveis que reben els passatgers, són exemples del nou model de governança aeroportuària
Imatge de la visita a les instal·lacions del Circuit de Catalunya

El Pla estratègic de l’Aviació a Catalunya, que ha de substituir l’actual Pla d’aeroports, aeròdroms i heliports, es troba en tramitació a Territori i Sostenibilitat amb una visió del conjunt del sector aeroportuari més àmplia, que incorpora tot el sector aeronàutic en les seves branques industrials, formatives, esportives, d’emergències, de serveis públics i d’innovació, en el marc de la sostenibilitat ambiental i el desenvolupament econòmic i social del país.

 

En aquest marc, s’està impulsant per TES un nou model de governança aeroportuària que incorpori tots aquests conceptes en el marc de la coparticipació territorial, agents econòmics, socials i ambientals, i potenciant la col·laboració públic-privada que permet concentrar els recursos públics en aquells serveis públics més deficitaris.

 

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha destacat durant la visita a les instal·lacions del Circuit de Catalunya que “la xarxa d’heliports i aeròdroms serà una branca important d’aquest nou model perquè volem donar una mirada ambiciosa i global de tota la xarxa. Per aquest motiu, definim un pla d’inversió per transformar-los en heliports H24 (nocturns). Actualitzar o millorar les condicions que tenen per dotar-los d’un model de gestió remota que ens ha de permetre una gestió global de la xarxa.

 

Aspectes innovadors com la gestió remota de les instal·lacions, que ja s’està implantant en els aeroports, aeròdroms i heliports catalans, o com els models de seguiment de qualitat dels serveis que reben els passatgers, són exemples pràctics d’aquest nou model de governança.

 

Per la seva part, el director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, ha destacat “el suport de la indústria i els professionals que hi ha darrere dels heliports i la seva activitat. Activitat que es vol potenciar i desenvolupar per consolidar-la i fer-la més competitiva.”

 

Més d’un centenar d’infraestructures aeroportuàries a Catalunya

 

Catalunya disposa d’una àmplia xarxa d’infraestructures aeroportuàries  amb 105 instal·lacions en el seu territori.

 

  • 6 aeroports d’ús públic, amb 4 d’interès general (Barcelona – El Prat, Girona, Reus i Sabadell) i 2 de la Generalitat ( Lleida – Alguaire, Andorra – la Seu d’Urgell)
  • 29 aeròdroms, dels quals 24 són camps de vol per a aeronaus ultralleugeres (ULM)
  • 70 heliports, on destaca 1 d’ús públic (Serveis Generals del Circuit), 25 d’especialitzats (Bombers, Mossos, Agents Rurals,...) + 16 sanitaris (hospitalaris i d’emergències), 3 privats, i 25 d’eventuals (que operen poques vegades l’any) destinats diferents serveis públics i operacions privades.
Mapa dels heliports i aeròdroms de Catalunya

La Generalitat té competència exclusiva sobre totes les instal·lacions que no són qualificades d’interès general, es a dir, totes menys els 4 aeroports que gestiona AENA.

 

El departament de Territori i Sostenibilitat és l’òrgan del Govern que assumeix aquestes competències, a través de la Secretaria d’Infraestructures i Mobilitat i de la Direcció General de Transports i Mobilitat, i impulsa les actuacions i la gestió de la xarxa amb Aeroports Públics de Catalunya SLU, empresa pública de la Generalitat.

 

Aeroports Públics de Catalunya ha invertit més de 875.000 € fora dels aeroports que gestiona directament en els darrers anys (des de 2010):

  • 350.000 € invertits en aeròdroms
  • 345.000 € invertits en heliports
  • 180.000 € invertits en adequació d’heliports al funcionament nocturn (H24)

 

En aquesta mateixa línia, Territori i Sostenibilitat, juntament amb els altres departaments de la Generalitat competents per raó dels serveis públics involucrats, està impulsant les actuacions d’adaptació a la normativa aeronàutica i les inversions necessàries en les infraestructures de la seva titularitat per a que es conformin les xarxes d’heliports per a emergències, en particular les corresponents als heliports H24 (nocturn) d’emergències sanitàries que ha de poder operar el SEM amb les màximes exigències aeronàutiques.

 

La xarxa d’aeròdroms i heliports d’aviació general acostumen a no disposar de personal fix a les instal·lacions. Amb el sistema de monitoratge remot (293.000 €), mitjançant càmeres i sensors que recullen les operacions, impacte sonor i meteorologia de les instal·lacions, es dona resposta a la necessitat de disposar d’un seguiment continu de la gestió.