L9

El Govern aposta per les infraestructures necessàries de la mobilitat quotidiana i vertebradora del territori

Es reprenen les obres del tram central de l'L9/L10 del metro, entre Sagrera i Zona Universitària

query_builder   14 desembre 2020 08:11

event_note Nota de premsa

El Govern aposta per les infraestructures necessàries de la mobilitat quotidiana i vertebradora del territori

Es reprenen les obres del tram central de l'L9/L10 del metro, entre Sagrera i Zona Universitària

L9 Metro
  • El sistema L9/L10 té una vocació metropolitana i vertebradora del territori, dota de servei de metro zones que fins ara no en tenien i facilita la interconnectivitat 
  • Nou Pla Econòmic Financer (PEF) d’Ifercat aprovat per programar treballs al tram central a partir del 2021, amb l’objectiu de posar en marxa esglaonadament la infraestructura els anys 2026, 2027 i 2028 
  • Finalitzar les obres del tram central de l’L9/L10 del metro, entre Sagrera i Zona Universitària, costarà 946 M€ 
  • Reactivar l’L9, vol dir que l’any 2029, com a màxim, tenir tota la línia en funcionament 
  • La reactivació del projecte suposa un impuls econòmic que generarà 120 contractes d’obra, de serveis o de consultoria i 2.500 llocs de treball directes, durant tot el període d’obres 

Sobre el nou Pla Econòmic Finacer (PEF)

 

El nou PEF d’Ifercat considera que l’obra vindrà finançada via aportacions pressupostàries del Departament de Territori i Sostenibilitat. En cas de rebre ajuts provinents dels fons europeus, o d’altres vies de finançament, caldrà revisar de nou el PEF.

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) es va mostrar disposat a atorgar un crèdit de 740 milions d’euros, que permetria fer front a bona part de la inversió necessària per a completar les actuacions pendents. Així mateix, l’execució d’aquesta infraestructura podria optar a l’obtenció dels fons europeus Next Generation, per a la recuperació econòmica posterior a la COVID-19. 

L’9/L10, vocació metropolitana

En aquest traçat es trobaran, entre d’altres, les noves estacions de Campus Nord, Sarrià, Mandri, Putxet, Lesseps, Sanllehy, Guinardó-Hospital de Sant Pau, Maragall o Sagrera TAV, totes elles actualment en fase d’obra aturada.

Actualment, té en servei 37 km  i 34 estacions i consta de:

  • L9 Nord: Can Zam – la Sagrera
  • L10 Nord: Gorg – la Sagrera
  • L9 Sud: Zona Universitària – Aeroport T1
  • L10 Sud: Collblanc – Zona Franca

La darrera fita assolida en el marc de les obres de construcció de les línies L9 i L10 va ser l’entrada en funcionament el passat 1 de febrer de l’estació de Zona Franca, després de la posada en servei el 2019 de les estacions de Provençana i Ciutat de la Justícia. La propera primavera es preveu que entrin en servei les tres estacions que queden pendents al viaducte de la Zona Franca.