SantAntoni

El Sant Antoni Abad del Museu de Lleida, una obra inèdita, s'incorpora a les col·leccions del Museu dedicades a l'Escola de Lleida

query_builder   19 gener 2021 15:19

event_note Nota de premsa

El Sant Antoni Abad del Museu de Lleida, una obra inèdita, s'incorpora a les col·leccions del Museu dedicades a l'Escola de Lleida

  • L’escultura, de pedra policromada, va ser adquirida el passat mes de desembre pel Departament de Cultura a una galeria de Londres, per un import de 64.751 €
  • Atribuïda al Mestre d’Albesa, un dels més destacats artistes de l’Escola de Lleida del segle XIV, és una obra inèdita que conserva la policromia original

 

Sant Antoni

El Departament de Cultura ha adquirit aquest passat mes de desembre una escultura de pedra policromada de dimensions considerables que representa Sant Antoni Abad, atribuïda al Mestre d’Albesa. L’escultura, a parer de la directora general de Patrimoni Cultural, Elsa Ibar, “té un alt interès pel patrimoni català, especialment per a les terres de Ponent, ja que es tracta d’una mostra força significativa de l’escultura gòtica catalana”. La peça ha estat incorporada a les col·leccions del Museu de Lleida. Diocesà i Comarcal.

La compra es va efectuar directament al col·leccionista i antiquari londinenc Sam Fogg i, després d’unes negociacions, la galeria londinenca va marcar el preu de £58,500 (64.751,09 €). Cal recordar que el Departament de Cultura ja va fer un intent d’adquirir aquesta escultura l’any 2016 quan va ser subhastada a la seu de Christie’s de Londres, amb el lot número 5. Quatre anys després, s’ha pogut adquirir satisfactòriament i s’ha dipositat al Museu de Lleida. Diocesà i Comarcal.

La peça va ser identificada el 2016 com a talla de pedra d’un bisbe o sant, espanyola, probablement de Galícia, de finals del segle XIV o inicis del XV. El mateix any, però, després d’una convenient recerca, es va poder atribuir al Mestre d’Albesa.

De considerables dimensions (123,5 x 35,5 x 24 cm), l’obra s’emmarca, estilísticament,  dins les coordenades de la denominada Escola de Lleida del segle XIV, al capdavant de la qual cal situar Bartomeu de Robió, un dels màxims exponents de l’escultura catalana durant els segles del gòtic. En concret, l’estil de l’escultura entronca directament amb la mà d’un dels seus seguidors més prolífics, el denominat Mestre d’Albesa.

Es tracta d’una representació de Sant Antoni Abat que segueix el tipus habituals en altres obres del mateix escultor: dempeus i amb hàbit. El sant vesteix una túnica que arriba a tapar-li els peus quasi del tot, i cau formant plecs rectilinis i presenta al bell mig la creu Tau, un dels atributs habituals del sant. Damunt les espatlles porta una capa subjectada a la zona del seu pit per mitjà d’un fermall amb forma floral. Amb la mà esquerra sosté un llibre  i a la dreta aguanta un bàcul abacial. La imatge descansa sobre una mena de podi o plint.

Es desconeix encara la procedència de l’escultura. Malgrat això, i atès que les obres d’aquest escultor procedeixen totes de les terres de Lleida, cal deduir que aquesta escultura pot ser originària d’alguna església de ponent.

D’obres de l’Escola de Lleida no se’n troben al mercat de l’art, i menys en aquest estat bon estat de conservació, sense pèrdues de material importants. Conserva la seva policromia original, un fet a destacar, ja que és força inusual trobar al mercat obres que encara la conservin.  

Donades les seves característiques formals i la seva atribució al Mestre d’Albesa l’obra s’ha dipositat al Museu de Lleida, complementant així la part del museu dedicada a l’Escola de Lleida, un dels apartats definitoris de la institució i un dels que configura la seva personalitat i marca d’identitat.