A Catalunya, les infermeres i els infermers ja poden prescriure els plans de medicació mitjançant recepta electrònica

query_builder   29 gener 2021 12:28

event_note Nota de premsa

A Catalunya, les infermeres i els infermers ja poden prescriure els plans de medicació mitjançant recepta electrònica

  • Es tracta d’una reclamació històrica de la professió, que permet millorar la qualitat de l’atenció i disminuir la duplicitat de les visites
Els professionals infermers ja poden començar, a partir d’ara, a emetre els plans de medicació que faciliten en la seva pràctica diària, dins el sistema de recepta electrònica, amb signatura pròpia. Això permet donar visibilitat a les indicacions que realitzen infermeres i infermers, també permet evitar duplicitats de visites i esperes innecessàries i, en definitiva, fer el sistema més eficient.

Ara bé, aquest procés requereix l’obtenció d’un certificat de signatura digital per tal que aquests professionals puguin signar l’ordre de dispensació en el format de recepta electrònica. El procés per obtenir-lo és llarg i complex i s’anirà desplegant arreu del país de manera progressiva.

El 12 de gener va començar una fase de proves, que està previst que s’allargui durant el mes de febrer. Hi participen 114 professionals de 38 equips. Posteriorment, el procés de certificació s’anirà desplegant arreu del territori.

Prescripció de la recepta electrònica

Per poder prescriure, cal que les infermeres i els infermers tinguin l’acreditació corresponent. El requisit per tenir-la és demostrar més d’un any d’exercici professional. Si fa menys d’un any que exerceixen, poden fer una formació específica. Els professionals que certifiquin que compleixen algun d’aquests requisits poden sol·licitar el document d’acreditació emès pel Departament de Salut.

La sol·licitud s’ha de fer de manera individual al Canal Empresa o bé al portal de Tràmits de la Generalitat. En aquests moments, dels aproximadament 52.000 professionals infermers en actiu que hi ha a Catalunya, n’estan acreditats 25.709.

Un cop acabat el procés d’acreditació, els col·legis professionals d’infermeres i infermers emeten el certificat digital. Aquest procés s’ha començat pels centres en fase de prova.

Fins ara, 39 proveïdors han signat contracte amb els col·legis. Com s’ha comunicat des de la Gerència del Medicament del Servei Català de la Salut (CatSalut) a les diverses entitats proveïdores, són els proveïdors els que s’han de posar en contacte amb els col·legis per tal de poder formalitzar el contracte.

A més del reconeixement professional que representa aquesta fita, és important remarcar que suposarà normalitzar una situació que forma part de les activitats infermeres i millorarà l’atenció de la ciutadania, mitjançant la desburocratització del sistema de salut i la disminució de la duplicitat de visites. Es tracta també de la resposta a una demanda històrica del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC), que aplega les quatre corporacions infermeres del país.

Precisament, el desplegament s’ha iniciat per l’atenció primària, donat que els professionals infermers que treballen en aquest àmbit són els que més prescripcions autònomes han fet i els que utilitzen des de fa temps els mòduls de prescripció de l’estació clínica de treball.

Aquest procés complex ha requerit de la cooperació de la Gerència del Medicament, dels col·legis professionals que configuren el CCIIC i de les entitats proveïdores del SISCAT.

Adaptació al sistema

L’agost de 2019 es va publicar el Decret 180/2019, de 27 d’agost, pel qual es regula el procediment d’acreditació de les infermeres i els infermers per a l’exercici de la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments i productes sanitaris d’ús humà. A banda de l’acreditació, i per culminar el procés, s’ha hagut d’escollir i contractar l’entitat certificadora i adaptar els certificats digitals al sistema integrat de recepta electrònica (SIRE).

Actualment, s’estan creant punts de verificació als centres del SISCAT on els professionals d’infermeria presten els seus serveis. Aquests punts de verificació han de facilitar les gestions de l’emissió de targetes que faran possible la signatura electrònica.

Durant aquests darrers mesos, el CCIIC ha treballat estretament amb la Gerència del Medicament per adaptar la vintena de programaris i estacions clíniques de treball que fan servir el centenar de proveïdors del SISCAT per fer possible que les prescripcions de les infermeres i els infermers s’integrin al SIRE, que és el sistema que regula la recepta electrònica i la tramitació telemàtica perquè el medicament o el producte sanitari puguin ser dispensats a les oficines de farmàcia.