Patrick Torrent de l'ACT, en la Conferència final del projecte CHARM.

TURISME

El projecte europeu CHARM finalitza amb la creació d'una ruta transnacional de 10 pobles amb encant en 6 països diferents

query_builder   2 març 2021 12:11

event_note Nota de premsa

TURISME

El projecte europeu CHARM finalitza amb la creació d'una ruta transnacional de 10 pobles amb encant en 6 països diferents

 

Conferència final del projecte
Patrick Torrent de l'ACT, en la conferència final del projecte CHARM.

 

  • Catalunya, mitjançant l’Agència Catalana de Turisme ha liderat aquesta iniciativa, que tenia com a objectiu crear fluxos cap a zones rurals, o menys turístiques, i contribuir a descongestionar les àrees i ciutats amb una alta concentració de visitants

  • Rupit i Taüll són els 2 pobles catalans amb encant que han participat en aquest projecte

  • Durant dos anys, s’han treballat, a nivell europeu, més de 50 activitatsi més de 20 productes turístics planificats per estades d’1 o 2 nits 

Després de 2 anys d’implementació, el projecte CHARM, cofinançat pel programa COSME de la Unió Europea (UE) i liderat per l’Agència Catalana de Turisme (ACT) del Departament d’Empresa i Coneixement, finalitza amb la creació d’una ruta transnacional que inclou 10 pobles amb encant en 6 països diferents.

Avui ha tingut lloc, en línia, la conferència final del projecte sota el lema "Pobles amb encant: potenciar les destinacions rurals d'Europa". L’esdeveniment, organitzat per NECSTouR, ha comptat amb intervencions de socis del projecte CHARM, experts en turisme i ponents convidats especialitzats en turisme rural i digital. L’objectiu de la jornada era compartir els resultats d’aquesta iniciativa i presentar el projecte com una de les possibles solucions per al turisme en un món postcovid-19.

Per a l’ACT els objectius d’aquest projecte europeu coincideixen en gran part amb els del Pla estratègic de turisme de Catalunya i el Pla de màrqueting turístic de Catalunya, ja que CHARM ha contribuït a la diversificació de l’oferta turística, al desenvolupament de l’economia local (principalment a través de la creació de llocs de treball i del suport a les PIMES), a combatre l’estacionalitat, i a fomentar la desconcentració turística tot contribuint a una millor cohesió territorial. D’altra banda, el lideratge d’aquesta entitat en aquest projecte ha contribuït a impulsar la competitivitat del turisme europeu i a promoure la imatge d’Europa com a una destinació turística global d’excel·lència.  

Promoció de pobles amb encant situats en zones rurals

El projecte CHARM, amb un pressupost de 533.280 euros, tenia com a finalitat crear fluxos cap a zones rurals, o menys turístiques, i contribuir a descongestionar les àrees i ciutats amb una alta concentració de visitants, així com preservar i promoure el patrimoni històric i tradicional, l’arquitectura i els paisatges de les àrees rurals, per mitjà d’experiències innovadores. La idea era donar-los a conèixer fent ús dels avantatges que les noves tecnologies poden proporcionar als pobles rurals per oferir una experiència inoblidable als visitants. 

Durant aquests dos anys, l’ACT ha comptat amb 6 socis: Turismo Vivencial (TUVI), Tradições d’Outrora (TDO PORTGALL), Institut für Tourismus und Bäderforschung in Nordeuropa gmbh (NIT), Tour Guide Fox (TGF), Software Engineering Italia - SWING:IT (SE IT) i Network of European Regions for a Sustainable and Competitive Tourism (NECSTOUR).

Fruit del projecte, s’ha creat una ruta transnacional de 10 pobles amb encant en 6 països diferents: Rupit i Taüll (Catalunya); Burg-Reuland (Bèlgica); Sortelha i Monsaraz (Portugal); Oravi i Mathildedal (Finlàndia), Cunziria (Itàlia) i, Seiffen i Friedrichstadl (Alemanya). S’ha treballat també en l’impuls de més de 50 activitats i més de 20 productes turístics d’1 a 2 nits per implicar el visitant en la vida quotidiana de la destinació escollida, participar en el seu estil de vida i tradicions i, viure una experiència singular. D’altra banda, per buscar i consultar informació sobre el projecte i els pobles que en formen part, a més d’elaborar una pàgina web i una newsletter, s’ha creat una APP.

Gràcies a aquesta iniciativa, els pobles de Taüll i Rupit i els seus entorns immediats s’han beneficiat tant pel que fa a formació per a la creació de productes turístics, com en tot el que té a veure amb la comunicació, promoció i visualització en l’àmbit europeu. Aquests dos pobles formem part de la marca de l’ACT Pobles amb Encant.

Malgrat que el projecte CHARM finalitza, la xarxa de pobles creada té voluntat de creixement i continuïtat per donar visibilitat a aquests pobles europeus i incorporar-ne altres de nous.

Bones pràctiques per potenciar les destinacions rurals

Una de les accions destacades que s’han dut a terme en el marc d’aquest projecte ha estat la promoció de les bones pràctiques per potenciar el coneixement de les destinacions rurals a través d’una guia compendi elaborada a partir d’exemples de diferents destinacions d’arreu del món.

L’objectiu de la guia és donar idees als pobles i proporcionar-los directrius sobre nous mètodes que poden aplicar per promocionar i comercialitzar les seves destinacions. Per fer-ho, es posen en relleu valors com la sostenibilitat, el desenvolupament de les comunitats, la innovació i l’evolució cap a nous entorns digitals. La creació de la guia s’ha fet a partir de diferents exemples d’èxit seleccionats expressament entre altres destinacions d’arreu del món.

Finalment, destacar que durant la celebració del Fòrum TurisTIC 2020, a Barcelona, va tenir lloc el Brigde Event d’aquesta iniciativa europea. La sessió va comptar amb una presentació del projecte, una taula rodona amb el tema Tecnologies aplicades en àrees rurals: agregar valor al producte turístic i una activitat de networking entre empreses turístiques i tecnològiques.

Tota la informació sobre el projecte CHARM es pot trobar al web https://www.charmingvillages.eu/.

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________