La Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil (XNEJ) de la Generalitat de Catalunya va atendre durant el passat any 2020 un total de 264.076 joves que van fer-hi fins a 324.578 de consultes sobre diferents temàtiques.
Són dades recollides per la Direcció General de Joventut als 226 Punts d’Informació Juvenil (PIJ) i 44 Oficines Joves (OJ) que formen part de la Xarxa i que disposen de registre, i que aproximadament són la meitat del total.
Per demarcacions territorials, la distribució és la següent:
Demarcació
|
Serveis d’informació, orientació i assessorament juvenil
|
Consultes *
|
Usuaris *
|
Barcelona
|
148 PIJ i 15 OJ
|
158.978
|
123.062
|
Girona
|
26 PIJ i 8 OJ
|
51.951
|
45.131
|
Lleida, Alt Pirineu i Aran
|
9 PIJ i 11 OJ
|
29.579
|
24.885
|
Tarragona
|
25 PIJ i 6 OJ
|
25.976
|
22.378
|
Terres de l’Ebre
|
18 PIJ i 4 OJ
|
58.094
|
48.620
|
TOTAL
|
226 PIJ i 44 OJ
|
324.578
|
264.076
|
* Consultes i persones usuàries als PIJ i OJ que disposen de registreLa situació excepcional de pandèmia per la Covid-19 ha fet que, per primera vegada a la història de la XNEJ, les consultes sobre participació s’hagin gairebé situat com a qüestió més sol·licitada, just per darrera de la temàtica sobre l’oferta educativa i formativa.
Així, un total de 46.940 de les persones joves registrades van acudir el 2020 a la XNEJ per assessorar-se o informar-se per intervenir a la comunitat de manera desinteressada i altruista. La majoria d’aquestes persones usuàries tenien entre 16 i 20 anys (10.221), seguides per les de la franja de 21 a 25 anys (9.576), 26 a 29 anys (9.401), menors de 16 anys (7.311), entre 30 i 34 anys (5.799) i 35 o majors (4.632). I per gènere, les noies van ser les que més van interessar-se per la participació (56% noies i 44% nois).
Així mateix, d’entre les consultes registrades sobre participació, la subtemàtica més sol·licitada va ser en l’àmbit de la participació ciutadana (92%), mentre que la resta eren qüestions relacionades amb l’associacionisme o temes jurídics.
D’aquesta manera, les 46.940 consultes sobre participació van significar el 23,3% del total de consultes registrades a la XNEJ el 2020. Una posició just per sota les consultes sobre l’oferta educativa i formativa existent a Catalunya, que un any més van ser les més sol·licitades amb el 23,5% del total.
Aquesta xifra posa de manifest l’interès de les persones joves per fer front a la crisi generada per la pandèmia amb la seva acció compromesa i altruista a nivell comunitari, en la línia de les ‘
Experiències de joventut activa en temps de confinament’. Es tracta d’una publicació de Joventut que recull dotze d’històries de joves implicades en iniciatives solidàries per donar suport a la gent gran de les residències, oferir serveis de cangur i encàrrecs a domicili, expressar les emocions i pensaments a través de l’art o oferint suport a les persones amb dependència.
L’estadística de la XNEJ del 2020 situa les consultes sobre treball en la tercera posició (20,2%), seguides de les de salut (10,7%), activitats d’educació en el lleure (7’9%), habitatge (4,2%), cohesió social (3,9%), cultura (3,2%), mobilitat, solidaritat i relacions internacionals (1,5%), turisme (0,8%), tecnologies de la informació i la comunicació (0,6%) i medi ambient i consum (0,2%).
La XNEJ no només actua com una eina d’atenció, informació i assessorament a les persones joves, sinó també com un instrument al servei de les administracions i dels professionals del món local. En aquest sentit, la XNEJ constitueix una xarxa de xarxes territorials que, més enllà d’aglutinar recursos i serveis per a l’emancipació dels i les joves, també contribueix a l’impuls i al desplegament territorialitzat dels programes de joventut i reforça, d’aquesta manera, la capil·laritat de les polítiques públiques adreçades al jovent català.
La pandèmia també dispara l’atenció virtual
A més de la participació, l’altra gran novetat d’aquest 2020 ha estat el model d’atenció de les persones usuàries. Així, les vies telemàtiques com són el correu electrònic o les xarxes socials han augmentat fins el 38,6% de les consultes, un percentatge que l’any anterior era de poc més d’un 6%. Pel que fa a les atencions telefòniques han estat del 7% del total.
Per contra, les atencions presencials han registrat un 54’4% de les consultes, quan l’any anterior copaven fins el 90,6% de l’activitat total.
En relació amb el perfil d’usuari quant a gènere, un 53% de les usuàries de la XNEJ el 2020 van ser noies, el 44’5% van ser nois i el 2,5% van ser no binaris (recollits en aquest registre per primera vegada).
Pel que fa a les edats, els menors de 16 anys van ser el col·lectiu amb més consultes el 2020, amb el 28,3% de les consultes. El segueixen els inclosos en la franja de 16 a 20 anys (24,5%), seguits dels joves entre 21 i 25 anys (18%), entre 26 i 29 (9,1%), i 30 i 35 anys (6,1%). Finalment, un 14% de persones 35 anys o majors de més de 35 anys també van fer ús del servei per a qüestions relacionades amb la joventut.
D’acord amb el nivell d’estudis, els usuaris de la XNEJ van ser majoritàriament joves estudiants que cursaven ESO (24%). Un 10% cursaven estudis post-obligatoris i un 2,6% tenien estudis universitaris.
Respecte a la llengua utilitzada en la consulta, el 85% va utilitzar el català, el 14% el castellà, el 0,8% l’aranès, i el 0’2% altres llengües.