Consellera Ponsa

Ponsa: "El Pla de reactivació de la Cultura Popular és imprescindible per a la salut individual i col·lectiva del país"

query_builder   11 març 2021 14:03

event_note Nota de premsa

Ponsa: "El Pla de reactivació de la Cultura Popular és imprescindible per a la salut individual i col·lectiva del país"

  • La consellera de Cultura ha presentat avui les línies estratègiques del Pla de reactivació de la Cultura Popular, que compta amb la implicació del Govern, universitats, federacions, entitats i món associatiu
  • El Departament de Cultura invertirà 2.150.000 euros el 2021 a noves línies d’ajuts per al foment de la cultura popular i el patrimoni etnològic
  • El pla contempla una prova pilot per a la represa de l’activitat al món casteller amb un equip d’investigadors de la URV
foto

La consellera de Cultura, Àngels Ponsa, ha presentat avui en roda de premsa el Pla de reactivació de la Cultura Popular, acompanyada de la directora general de Cultura Popular i Associacionisme, M. Àngels Blasco.

La consellera Ponsa ha afirmat que “Catalunya no seria el mateix sense les 5.000 associacions de cultura popular i el mig milió de persones que les fan créixer mentre en gaudeixen”. En aquest sentit, la consellera ha anunciat que “aquest pla és l’inici de la fi del període fosc que ha viscut el sector de l’associacionisme cultural per imperatiu sanitari. És una iniciativa imprescindible per la salut individual i col·lectiva del país”. La titular de Cultura ha explicat que “és un pla viu i compartit, gràcies a totes les persones dels àmbits associatiu, acadèmic i institucional que hi treballen”.

La cultura popular a Catalunya, una de les més colpejades per la pandèmia, mou prop de 5.000 associacions; més de 480.000 persones associades, de les quals 23.000 participen en els òrgans de govern de les entitats; 50.000 treballadors abocats al sector (la majoria d'ells voluntaris, però també n'hi ha prop d'un 10% de remunerats) i, un impacte econòmic vinculat al treball del voluntariat que ascendeix als 600 milions d'euros. L’impacte econòmic no és la única mesura de retorn de la cultura popular: cohesió social, inclusió, intergeneracionalitat, interculturalitat, i igualtat de gènere, són valors que ens fan forts com a societat. També s’ha de tenir en compte els beneficis de l'associacionisme i la participació activa en la cultura per a la salut física i emocional de la ciutadania.

La crisi sanitària ha suposat una disminució dràstica de l’activitat dels àmbits que constitueixen el sector, si no la paralització. Davant aquest escenari, cal destacar la capacitat de mobilització, adaptació i resiliència del teixit associatiu, però també ha deixat al descobert dificultats en l’ús de les eines digitals per part de les entitats (bretxa digital), i altres afectacions com dificultats per mantenir el funcionament regular dels òrgans de govern de les entitats i de la relació amb la base social; i reducció dels ingressos i viabilitat econòmica per poder fer front a les despeses estructurals.

Davant d’aquest escenari, el Govern de Catalunya ha treballat estretament amb les entitats i el sector per traçar un pla específic per a la reactivació de la cultura popular, un pla dinàmic i compartit, amb l'implicació d'universitats, federacions, associacions, entitats i fires estratègiques del país:

  • Orientat a la sortida de la pandèmia: marc unívoc per poder gestionar la incertesa amb una calendarització de les activitats
  • Treball en xarxa: interdepartamental i amb altres agents
  • Finestreta única per a entitats i municipis: per donar una resposta ràpida i clara
  • És un pla obert i viu, que s’anirà adaptant i actualitzant segons les necessitats actuals, les restriccions sanitàries i reobertures

 

Les 5 línies estratègiques del pla són:

  1. Suport econòmic: el Departament de Cultura invertirà 2.150.000 euros el 2021 en noves línies d’ajuts per al foment de la cultura popular i el patrimoni etnològic, amb la possibilitat d’augmentar algunes de les línies en els propers anys
  • Despeses estructurals d’entitats afectades pel cessament de l’activitat cultural a causa de l’estat d’alarma amb motiu de la COVID 19 → 800.000 €
  • Adquisició i millora d’equipament tecnològic i per a la millora de la capacitat tecnològica i digital de les associacions de l’àmbit de la cultura popular i el patrimoni etnològic → 100.000 €
  • Obres de restauració i conservació d’equipaments culturals per a entitats sense ànim de lucre → 1M € 2021 + 1M € 2022
  • Programació estable d’activitats artístiques en equipaments culturals gestionats per associacions i fundacions → 250.000 €
  • Consultories en cultura popular i tradicional i l’associacionisme → 35.000 €
  • Treballs de recerca sobre el patrimoni etnològic de Catalunya
    • Inventaris → 120.000 €
    • Beques de recerca → 60.000 €

  

  1. Dates claus: visibilització de la cultura popular
  •  23 d’abril: Diada de Sant Jordi

     Presència de la cultura popular

  • 4 de juny: Dia de l’associacionisme cultural

      Posar en valor la vitalitat del sector i reconeixement de qui ho fa possible

Acte institucional en format híbrid i adaptant les portes obertes a la situació sanitària

  • Octubre: Fira Mediterrània de Manresa

Programació d’una mostra a l’espai públic per fer visible la represa de l’activitat

Celebració d’una jornada adreçada a entitats i federacions d’entitats per a reflexionar sobre el futur del sector


  1. Pla de formació:
  • Introducció del format híbrid presencial i telemàtic
  • Increment de l'oferta adreçada a entitats, gestors culturals i administració local per facilitar eines per a una millor gestió de l’activitat festiva i associativa; i del patrimoni etnològic i documental.
  • Coordinació de l'oferta amb altres agents: entitats de primer i segon nivell del sector, ajuntaments, universitats, etc.

 

  1. Innovació i recerca
  • Estudi a gran escala per la represa de l’activitat al món casteller

Prova pilot liderada pel Departament de Cultura amb un equip d’investigadors de la URV i l’àrea de salut de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya

  • Estudi sobre l’Associacionisme cultural

Departament de Cultura amb el Departament d’Antropologia de la UB amb l’objectiu de conèixer l’impacte en la salut física i mental de les persones i en les entitats del país

 

  1. Comunicació
  • Campanyes en cooperació institucional interdepartamental

Promoció de l’associacionisme juvenil, la participació activa de la gent gran en l’associacionisme cultural, la igualtat de gènere en l’associacionisme cultural i en les manifestacions de cultura popular, la integració de persones migrades

  • Presència als mitjans de comunicació públics en programes de divulgació i entreteniment

 

 

1  

Fitxers adjunts

Pla de Reactivació de la Cultura Popular

Pla de Reactivació de la Cultura Popular
PDF | 755