:

Més de 35.000 ciutadans es beneficiaran d'aquesta iniciativa

El SEM apropa el 061 Salut Respon a les persones sordes a Catalunya

query_builder   25 març 2021 11:00

event_note Nota de premsa

Més de 35.000 ciutadans es beneficiaran d'aquesta iniciativa

El SEM apropa el 061 Salut Respon a les persones sordes a Catalunya

  • Des d’aquest mes de març, l’aplicació ofereix un servei de consultoria sanitària a través de videotrucada atès per un intèrpret en llengua de signes en català i castellà
  • La nova versió de l’APP també incorpora un xatbot que dóna resposta automàtica a consultes habituals i, en cas necessari, posa en contacte el ciutadà amb un consultor online en temps real
  • Una altra novetat és la inclusió d’un apartat de Preguntes Freqüents (FAQ’s) sobre la Covid-19 i altres qüestions sanitàries
:
Des d’aquesta setmana, les persones sordes disposen de l’opció de contactar directament al 061 Salut Respon mitjançant un servei de videotrucada atès per intèrprets en llengua de signes. Aquesta nova funcionalitat, disponible a través de la nova versió de l’APP del 061, ofereix una millor accessibilitat al sistema de salut a un col·lectiu de prop de 35.000 persones sordes a Catalunya.

Es tracta d’un servei pioner a l’Estat espanyol en línia amb l’objectiu d’assolir una major equitat del Sistema de Públic de Salut. “Des del 061 Salut Respon hem estat treballant intensament en aquest projecte per tal de poder trencar barreres i fer que el nostre servei al ciutadà sigui accessible també per al col·lectiu de persones sordes”, ha explicat Núria Torres, cap del 061 Salut Respon, durant la presentació de la nova versió de l’APP.

A més a més d’aquesta funcionalitat, la nova versió de l’APP 061 Salut Respon incorpora altres novetats amb l’objectiu d’oferir un ventall més ampli més ampli d’opcions al ciutadà a l’hora de consultar informació, com són la inclusió d’un xatbot i d’un apartat de Preguntes Freqüents (FAQS) sobre la Covid-19 i altres qüestions sanitàries.

El 061 Salut Respon és un servei multicanal que dóna resposta als ciutadans tant davant d’una emergència sanitària com davant de consultes sanitàries no urgents o relacionades amb tràmits administratius relacionats amb el sistema sanitari.

Actualment, el 061 rep entre 12.000 i 15.000 consultes diàries de ciutadans a través de diferents canals, majoritàriament trucades telefòniques, però també mitjançant el xat de l’APP o el correu electrònic. El nombre de consultes s’ha vist incrementat de manera exponencial durant l’últim any sobretot pel que fa a la demanda d’informació relacionada amb la Covid-19 i l’augment de tràmits administratius que actualment es realitzen de manera no presencial per tal d’evitar cues i descongestionar els Centres d’Atenció Primària en temps de pandèmia.

Com funciona la videotrucada en llengua de signes?
Els intèrprets en llengua de signes estan capacitats donar resposta directament a totes les consultes urgents, activant els recursos necessaris, i a les d’àmbit administratiu, com les relacionades amb lamevasalut.cat o la targeta sanitària. Si es tracta de consultes de salut, l’intèrpret de llengua de signes es connecta amb un professional sanitari i li trasllada la petició, fent de transmissor d’informació entre metge i pacient. 

La nova funcionalitat de videotrucada per a persones sordes s’activa a través de la configuració de l’APP seleccionant l’opció Llengua de signes. En la mateixa pantalla, es pot seleccionar l’idioma de signes en què es vol ser atès, escollint entre el català i el castellà.

També caldrà omplir les dades personals i el Codi CIP, un tràmit necessari per tal que en el moment de la videotrucada, el personal sanitari tingui accés a la Història Clínica Compartida del pacient. Una vegada finalitzada la consulta, aquestes dades queden esborrades automàticament del registre de trucades garantint, així, la confidencialitat del pacient.

La nova versió de l’APP funciona perfectament amb el navegador Chrome en la majoria de mòbils. En el cas de no ser així, serà necessari instal·lar, a més a més, l’APP Lifesize  per a una millor experiència d’usuari

L’APP 061 Salut Respon 
L’APP 061 Salut Respon es va llançar el 2015 amb l’objectiu de posar a l’abast dels ciutadans un canal de comunicació adaptat als nous temps en què poder resoldre qüestions sanitàries de manera àgil i efectiva.

Des de la seva creació i fins a finals del 2020, ha estat descarregada 333.376 vegades. L’any passat, el 061 va rebre 13.130 trucades mitjançant aquesta app. El 65% de les trucades van ser per malaltia a domicili, el 33% per consulta sanitària o per informació de servei, l’1% per accident o traumatisme i l’ 1% per malaltia en via pública.

Les altres actualitzacions aplicades a les anterior versions es mantenen, com per exemple, la recerca de centres sanitaris que permet seleccionar un hospital o CUAP al mapa, i a la vegada ofereix la possibilitat de conèixer a l’usuari, quantes persones estan esperant per ser atesos i, en determinats hospitals, fins i tot el temps d’espera del darrer pacient per especialitats i nivell de gravetat. El mapa també permet veure la ubicació de més de 700 Desfibril·ladors Externs Automàtics (DEA) desplegats pel territori català.

Una altra funcionalitat és l’activació de notificacions, per poder rebre alertes directes sobre consells de salut o prevenció sanitària, com per exemple què cal fer davant una onada de calor, com combatre episodis d’al·lèrgies estacionals o inclús la posada en marxa d’una nova normativa de salut.

Tant els consells de salut com els vídeos de primers auxilis que conté l’APP, es poden compartir a través de les xarxes socials i plataformes de comunicació com Whatsapp o Telegram.

La nova versió de l’APP 061 Salut Respon es pot descarregar a IOS i Android.

Enllaç de descàrrega d'informació, fotografies i vídeos associats: https://sem.gencat.cat/ca/sala-de-premsa/