Foto

Josep Bargalló: "El pla Les Escoles Lliures de Violències és una de les petjades més importants que podem deixar al sistema educatiu aquesta legislatura"

query_builder   9 abril 2021 12:26

event_note Nota de premsa

Josep Bargalló: "El pla Les Escoles Lliures de Violències és una de les petjades més importants que podem deixar al sistema educatiu aquesta legislatura"

  • Avui s’ha celebrat una jornada per exposar el Pla davant de les persones referents als territoris: coordinadors dels serveis educatius, inspecció, direccions de centres i equips d’assessorament pedagògics (EAPs)
Foto

El Departament d’Educació ha celebrat aquest matí la Jornada telemàtica de presentació del Pla Les Escoles Lliures de Violències. La presentació, a càrrec del conseller d’Educació, Josep Bargalló, i la directora general de Currículum i Personalització, Maite Aymerich, s’ha fet davant de les persones referents als territoris: coordinadors dels serveis educatius, inspecció i equips d’assessorament psicopedagògics (EAPs).

Durant la jornada, Josep Bargalló ha afirmat que “per nosaltres el pla Les Escoles Lliures de Violències és una de les petjades més importants que creiem que podem deixar al sistema educatiu aquesta legislatura. Una petjada per quedar-s’hi i per anar avançant”.

El pla Les Escoles Lliures de Violències, adreçat a tots els centres públics i privats, té com a principal objecte la prevenció, intervenció i seguiment de les situacions de violència que afecten a l’alumnat. Tal i com ha exposat el titular d’Educació, “mai més cap violència, hem de trencar el sostre de la endogàmia estructural i actuar per posar llum on sovint s’ha mirat cap a un altra banda. No es poden tractar les violències com un problema de convivència, cal escoltar les víctimes i restaurar els danys causats. Els silencis són còmplices”.

El conseller ha explicat que és voluntat del pla acompanyar i estar al costat de les víctimes de les violències: “L’alumne víctima de violència és el nostre objecte més preuat. El pla tindrà èxit quan res no es tapi, no es calli, quan s’actuï amb la contundència que s’ha d’actuar en cada cas. No es repara a la víctima en 15 dies, sinó que una víctima ho és per sempre i, per tant,  se l’ha d’acompanyar mentre estigui al nostre sistema”.

La directora de Currículum i Personalització ha explicat que el pla suposa un canvi de paradigma: “Cal diferenciar el que és el conflicte del que és la violència, perquè el conflicte és un aspecte inherent a les relacions humanes, genera tensions. Però les violències es basen en relacions desiguals, genera desigualats de rols, generen danys a les persones que la pateixen i poden ser coexistir sense que s’alteri la convivència”.

El pla preveu el suport a l’alumnat víctima de les violències per part de persones especialitzades, encarregades d’acollir, acompanyar i actuar en les denúncies que es rebin, que treballaran de forma estreta amb les persones referents de cada territori.

Figures referents a tots els territoris i centres educatius

Durant la jornada s’han exposat els principals eixos d’acció del pla a les persones referents de cada territori. Un cop es desplegui el pla, aquest també tindrà persones de referència en cada centre educatiu, concretament:

-           Una persona a la direcció del centre.

-           El referent del claustre de coeducació i igualtat.

-           La referent del Consell Escolar impulsora d’igualtat de gènere.

-           Un mínim de dos representants de l’alumnat.

 

Al món municipal s’incorporaran referents contra les violències a infants i adolescents a través dels plans educatius d’entorn.

Les persones de referència rebran formació especialitzada en perspectiva de gènere i en detecció de violències masclistes. D’aquesta manera, el pla formarà al personal docent, personal d’administració i serveis, personal d’atenció educativa i a altres membres de la comunitat educativa per tal de transformar i millorar la detecció i l’acompanyament en les situacions de violència.

El pla vol lluitar i prevenir situacions de maltractament a la infància i adolescència, negligència, violència sexual o abusos sexuals, assetjament entre iguals a l’escola, ciberviolències, conductes d’odi i discriminació, violència masclista i LGBTIfòbia.

 

9 d’abril de 2021