infografia sinistralitat gener-setembre 2021

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 de setembre

query_builder   1 octubre 2021 09:59

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 de setembre

 

  • 98 persones han mort a les carreteres catalanes en aquests nou mesos, un 27,9% menys que l’any 2019 
  • Quasi la meitat dels morts d’aquest 2021 són de col·lectius vulnerables: 35 motoristes, 10 vianants i 2 ciclistes 
  • El 30% dels accidents mortals són col·lisions frontals

 

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que aquest 2021, fins al 30 de setembre, han mort 98 persones en 92 accidents de trànsit a les carreteres catalanes. Durant el mateix període del 2019 van perdre la vida 136 persones en 129 sinistres mortals en zona interurbana. Les dades d’enguany respecte al 2019 suposen un descens del 27,9% en el nombre de víctimes mortals.

Aquest mes de setembre han perdut la vida 9 persones a les carreteres catalanes, una dada que suposa una reducció del 35,7% respecte el mes de setembre del 2019, quan van morir 14 persones. En tots els mesos hi ha hagut una reducció de la sinistralitat respecte el 2019, tret dels mesos de maig i juny, amb 17 i 18 morts respectivament, que concentren gairebé una tercera part de les víctimes mortals de tot l’any.

 

Col·lectius vulnerables

Pràcticament la meitat de les 98 víctimes mortals registrades fins al 30 de setembre d’aquest 2021 pertanyen a col·lectius vulnerables, concretament: 35 motoristes, 10 vianants i 2 ciclistes, mentre que en el mateix període de l’any 2019 havien mort 39 motoristes, 10 vianants i 7 ciclistes. Així doncs, excepte en el cas dels vianants, a la resta de col·lectius vulnerables hi ha hagut un descens de la mortalitat en comparació amb el 2019. La reducció de víctimes mortals entre els ciclistes arriba al 71,4%.

El Servei Català de Trànsit continua demanant més percepció del risc i consciència de la pròpia fragilitat als motoristes, ciclistes i vianants, així com respecte i col·laboració a la resta d’usuaris. LSCT posa en marxa periòdicament mesures i accions de protecció cap a aquests col·lectius. En aquest sentit, Trànsit ha posat en marxa la campanya “La ruta més segura”, adreçada als motoristes, amb l’objectiu de sensibilitzar a tots els conductors de la vulnerabilitat dels que viatgen en moto i reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu.

Cal tenir en compte que els usuaris de motocicleta, representen el 35,7% del total de víctimes mortals a la xarxa viària catalana enguany, és a dir, son 1 de cada 3 víctimes mortals. De la radiografia de la sinistralitat mortal d’aquest grup el 2021, s’ha de posar de relleu que en el 71,8% dels accidents (23 de 32) s’hi va veure implicat un altre vehicle.

Aquest mes de setembre, de les 9 víctimes mortals que hi ha hagut en total, 5 eren motoristes, dels quals 3 han perdut la vida a carreteres de la demarcació de Lleida. És el tercer mes amb més víctimes mortals d’aquest col·lectiu després de juny (8) i agost (6).

 

Les col·lisions frontals són causa d’un 30% dels accidents

Els accidents mortals amb més d’un vehicle implicat continuen sent majoritaris i representen el 78,2% del total de sinistres, atès que 72 dels 92 accidents ho han estat. Quant a la tipologia dels accidents, convé destacar que enguany les col·lisions frontals representen el 30% dels accidents mortals (28 del total de 92 sinistres), mentre que el 2019 eren el 24% (31 de 129).

En la radiografia de la sinistralitat d’enguany, cal subratllar també la reducció registrada en els morts en turismes, que han passat de 65 al 2019 a 40 aquest any, un descens del 38,5%.

Si analitzem la sinistralitat d’enguany per tipus de dia de la setmana, observem que 51 de les 98 víctimes mortals registrades fins al 30 de setembre, un 52%, han perdut la vida en dies feiners.

Per franja d’edat, convé destacar que la franja que registra el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 35 a 44 anys, en concret amb 24, i també és la que registra un major increment en comparació amb el 2019, ja que hi va haver 17 víctimes mortals d’aquesta franja (+41.2%). Per contra, la reducció de víctimes mortals a la franja de més de 65 anys ha arribat al 62% respecte el 2019 (14 morts aquest any mentre el 2019 van ser 37).

 

Tarragona, la demarcació amb més reducció

Per últim, convé destacar que la demarcació de Tarragona seguida de la de Barcelona és que la que registra més reducció de víctimes mortals respecte al 2019. En concret, a Tarragona els morts per accident de trànsit baixen un 51,5% en aquests nou mesos del 2021 (16 morts enguany i 33 el 2019) i a Barcelona, un 40% (36 morts enguany i 60 el 2019). A Lleida hi ha hagut el mateix nombre de víctimes enguany que el 2019 (21), mentre que Girona és la única demarcació amb un increment de la sinistralitat mortal, en concret s’ha passat de 22 víctimes el 2019 a 25 aquest any (+13,6%).