Logo Municipàlia i Innocàmping

Bernat Solé: "Municipàlia és, ara més que mai, la fira que connecta les institucions amb la ciutadania i amb les seves necessitats"

query_builder   14 octubre 2021 12:48

event_note Nota de premsa

Bernat Solé: "Municipàlia és, ara més que mai, la fira que connecta les institucions amb la ciutadania i amb les seves necessitats"

El delegat trasllada el suport del Govern al certamen, perquè “un executiu amb vocació municipalista ha d’escoltar la veu del món local per fer-lo part activa en les polítiques de país”

Anima els sectors presents a Innocàmping a aprofitar l’oportunitat per fidelitzar amb oferta de qualitat l’augment de la demanda de turisme de proximitat arran de la pandèmia

Presentació Municipàlia 2021
Bernat Solé, amb la resta de patrons de Fira de Lleida, durant la presentació de Municipàlia i Innocàmping 2021

El delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, ha afirmat que el saló Municipàlia d’enguany arriba en un moment “especialment oportú”, atesos, d’una banda, “els reptes actuals cada cop més urgents dels models de gestió per crear municipis més eficients, intel·ligents, inclusius, segurs i sostenibles”, i, d’una altra, “el context general condicionat per la pandèmia que estan vivint els municipis des de fa molts mesos, amb el replantejament i priorització dels serveis que presten i els corresponents recursos associats”. La suma de tots aquests factors, ha dit, “exigeix als responsables polítics i als gestors públics un plus de responsabilitat, sentit d’interès comunitari i eficàcia, que Municipàlia ajuda a aplicar”.

Solé ha fet aquesta valoració avui en el transcurs de la presentació de la 21a edició de Municipàlia (Fira Internacional d’Equipaments i Serveis Municipals) i la 5a edició d’Innocàmping (Saló Nacional Professional de Serveis i Equipaments per als Càmpings, Allotjaments Turístics i Empreses Esportives i de Lleure), en què també hi ha pres part l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, el president de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Serveis de Lleida, Jaume Saltó, i el director de Fira de Lleida, Oriol Oró.

Segons ha manifestat Solé, de Municipàlia es diu, per referir-s’hi de forma sintètica i entenedora, que és “una fira referent per als ajuntaments”, la “fira dels alcaldes i les alcaldesses”, perquè en aquest espai troben solucions per a la gestió dels seus municipis, però “el que és en darrer terme Municipàlia és la fira dels serveis a les persones, perquè en definitiva és la ciutadania la destinatària final de les polítiques públiques que alcaldes, alcaldesses i gestors públics impulsen per a millorar-ne la qualitat de vida”. I “si Municipàlia sempre ha estat la fira dels serveis públics per a les persones, –ha afegit-, encara ho és més en l’edició d’enguany, la primera des de l’inici de la Covid-19”.

Suport del Govern de la Generalitat

El delegat també ha traslladat el “ple suport del Govern de la Generalitat a Municipàlia”, perquè és un executiu que té “una clara vocació municipalista i que s’ha compromès a fer costat als ajuntaments, a escoltar-los i a fer-los participar en les decisions importants del país”.

En aquest sentit, Solé, tot fent referència a algunes de les accions de govern adreçades al món local per “contribuir a millorar la qualitat de vida de tots els ciutadans visquin on visquin, revertir el despoblament i generar noves oportunitats d’activitat econòmica”, ha recordat la recuperació del Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) i l’increment del Fons de Cooperació Local aprovat recentment pel govern de la Generalitat, que ha suposat una injecció addicional de 20 milions d’euros per a despeses relacionades amb els efectes de la Covid-19.

El PUOSC, que el Govern va recuperar el 2020 després de 8 anys, és el principal instrument de suport al món local, per a la millora d'equipaments, infraestructures i serveis municipals, sobretot als municipis petits, amb poca capacitat d’inversió amb recursos propis. El quinquenni 2020-2024 contempla subvencions per un import de 85,2 milions d’euros, sobre un pressupost total subvencionable de 147,8, amb 668 projectes aprovats i finançats. Concretament l’exercici 2020, l’Import atorgat és de 18,5 milions d’euros, sobre un pressupost subvencionable de 30, amb 153 projectes aprovats i finançats. El PUOSC 2020-2024 habilita una línia de subvenció destinada específicament a finançar projectes de municipis de menys de 5.000 habitants per fer front a l’envelliment poblacional i a la pèrdua de població.

Per altra banda, com a acció per revertir el despoblament i generar noves oportunitats d’activitat econòmica, Solé també ha fet esment del desplegament de la fibra òptica al territori. Un cop ja connectades les capitals de comarca, es treballa per fer un salt cap endavant en l’extensió de fibra als pobles, municipis i polígons industrials, amb l’objectiu de fer arribar la fibra a tots els municipis lleidatans de més de 50 habitants el 2023. La xarxa pública de fibra òptica que impulsen de forma conjunta la Diputació i la Generalitat haurà d’arribar a 82 municipis de Lleida entre el 2021 i el 2022 (pressupost: 70,2 milions d’euros). Properament s’establirà una altra fase de desplegament.

Ampliar i fidelitzar el turisme de proximitat

En relació a Innocàmping, Bernat Solé ha fet una crida a les empreses de serveis i equipaments a “aprofitar la seva presència al certamen per oferir propostes de qualitat que permetin donar resposta i fidelitzar la creixent demanda de turisme i de vacances de proximitat, posant en valor tot el patrimoni natural i cultural del nostre país”.

En aquest sentit, el delegat ha incidit en l’encert de l’organització de la jornada central d’Innocàmping, Com reduir la dependència del turisme estranger: nous segments de clientela de proximitat, que tractarà sobre com aprofitar l’oportunitat d’aquesta nova tendència turística.

300 expositors i 40 activitats paral·leles

Municipàlia i Innocàmping, que se celebraran del 19 al 21 d’octubre al recinte de Fira de Lleida, comptaran amb 21.500 m2 de superfície expositiva (inclosa una carpa de mil m2 que s’ha habilitat per donar cabuda a la demanda), ocupada en la seva totalitat per 300 expositors, una xifra molt similar a la de la darrera edició, el 2019. Els certàmens, adreçats exclusivament a professionals, inclouran més de 40 activitats paral·leles, com ara jornades tècniques, presentacions, conferències, missió internacional inversa, networking internacional o demostracions. Els salons comptaran amb els dispositius de control d’accés i aforament que ja es van emprar a les recents Fira de Sant Miquel i Eurofruit, però adaptats al menor volum d’afluència de persones que registraran Municipàlia i Innocàmping, que només s’adrecen a un públic professional. La inauguració anirà a càrrec del secretari de Governs Locals i de Relacions amb l'Aran, David Rodríguez, i la cloenda la farà la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà.