Gemma Geis

El Parlament dóna llum verda a la flexibilització de l'acreditació del nivell B2 en terceres llengües en els estudis universitaris de grau

La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, anuncia que es triplicarà el pressupost destinat a programes de millora en l'assoliment de competències lingüístiques

query_builder   20 octubre 2021 14:19

event_note Nota de premsa

El Parlament dóna llum verda a la flexibilització de l'acreditació del nivell B2 en terceres llengües en els estudis universitaris de grau

La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, anuncia que es triplicarà el pressupost destinat a programes de millora en l'assoliment de competències lingüístiques

Gemma Geis

El decret llei del Govern per flexibilitzar els criteris d’acreditació del nivell B2 en terceres llengües en els estudis universitaris de grau ha superat avui, per àmplia majoria, el tràmit parlamentari que quedava pendent per la seva aprovació definitiva. D’aquesta manera, el Govern podrà desplegar a partir d’ara les eines previstes en l’acord del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) per impulsar programes de millora en coneixements i competències lingüístiques de l’alumnat universitari.

El decret llei estableix que l’estudiantat que iniciï els estudis universitaris de grau en una universitat catalana el curs 2021-2022 i posteriors ha d’assolir els coneixements i les competències suficients en, com a mínim, una llengua estrangera, en els termes que estableixi la normativa aplicable als plans d’estudis i altra normativa interna de la universitat. En la seva intervenció en seu parlamentària defensant el decret, la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha dit que “el decret llei dibuixa el marc jurídic aplicable als estudiants que han finalitzat els estudis el curs 2018-2019, els actuals i també els futurs”. Igualment, Geis ha expressat que “amb aquesta mesura el sistema universitari mira al món i no renuncia al coneixement d’una tercera llengua”.

Aquesta modificació és una resposta necessària a les dades que demostren una relació directa entre la condició social i econòmica dels alumnes amb l’assoliment d’un determinat nivell en idiomes. D’altra banda i en virtut de l’autonomia universitària, el decret permetrà d’adaptar l’acreditació i la demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües de l’estudiantat de grau a allò que estableixin els plans d’estudi de cada universitat. En aquest punt, la consellera Geis ha manifestat que “amb l’aprovació d’aquest decret passem de la certificació a la flexibilització dels mecanismes per acreditar la competència lingüística”.

Per aquest motiu, la consellera ha avançat que el Departament que encapçala té previst triplicar la partida pressupostària en programes de millora de l’assoliment de terceres llengües i, alhora, ha plantejat la necessitat d’un abordatge integral d’aquesta qüestió des de totes les etapes educatives per garantir l’accés a la universitat amb un bon coneixement d’idiomes. En aquest sentit, es reforçarà la coordinació entre els departaments d’Educació i el de Recerca i Universitats per avançar en els objectius compartits.

L’acord del CIC del passat mes de març proposava la flexibilització de les vies que permeten demostrar els coneixements i competències en terceres llengües, com a complement de l’acreditació mitjançant certificats oficials. Així, les universitats podran acreditar les competències de l’alumnat amb sistemes propis com ara presentant el treball de fi de grau en una tercera llengua, fent estades en universitats o empreses estrangeres o cursant assignatures en llengua estrangera.