El Govern de la Generalitat posa avui en servei tres noves estacions de l’L10 Sud a la Zona Franca: Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell, al barri de la Marina del Prat Vermell de Barcelona que, juntament amb la ja existent de Zona Franca, donaran cobertura de metro a una important àrea d’activitat econòmica, tot ampliant l’oferta de transport públic en aquest entorn. D’aquesta manera, el Govern referma el seu compromís per un país cada cop més descarbonitzat, ja que aquesta actuació s’emmarca en la l’aposta pel transport col·lectiu i per la generació i ús d’energies netes. Així, el vicepresident de Polítiques Digitals i de Territori, Jordi Puigneró, ha posat de relleu que “no solament estem posant en marxa tres noves estacions del metro de la Generalitat sinó que també estem connectant un dels motors econòmics del país i descarbonitzant la mobilitat del país”.
Ampliar el sistema de transport públic contribueix a “reduir emissions de Co2 i a lluitar contra el canvi climàtic”, ha exposat el vicepresident, que ha exemplificat que amb les noves estacions i les plaques fotovoltaiques que el Departament instal·larà en aquest entorn suposaran “que les emissions de CO2 equivalents a les de 200.000 cotxes a l’any quedaran neutralitzades”. A més, Puigneró ha posat de relleu que “la crisi climàtica ens interpel·la a tots” i que actualment cal “mesurar la distància d’una manera diferent” i són imprescindibles indicadors com “la quantitat de carboni que deixem d’emetre per anar d’un lloc, els megabits, la capacitat per estar connectats en aquesta era digital, el PIB i la qualitat de l’aire”.
El vicepresident Puigneró ha remarcat el compromís del Govern per una mobilitat “més col·lectiva, compartida, connectada, descarbonitzada i gestionada des de Catalunya”. I ha advertit que “no podrem fer una lluita efectiva, total, contra el canvi climàtic si no podem gestionar també una peça clau del país com és Rodalies”, que té 450.000 usuaris diaris. En la reunió bilateral d’aquest mes de novembre sobre infraestructures amb l’Estat, “tornarem a reclamar el traspàs efectiu i integral de Rodalies” perquè no és una qüestió “de colors polítics sinó de models de gestió, de models centralitzats o models de proximitat”.
La construcció i posada en funcionament d’aquestes tres noves estacions, final de l’L10 Sud, ha comportat una inversió en conjunt de 120 MEUR. Juntament amb la de Zona Franca, s’eleven en viaducte pràcticament durant 3 quilòmetres al llarg del carrer A de la Zona Franca, i per tant, el metro discorre en superfície, mentre la resta d’estacions del sistema L9/L10 són soterrades.