La directora territorial de Cultura de les Terres de l'Ebre, Victòria Almuni, presenta les activitats adreçades als centres educatius

Cultura posa en marxa tallers d'arqueologia, d'artesania, de rap i de català a les xarxes socials per a centres d'educació primària i secundària de les Terres de l'Ebre

query_builder   1 desembre 2021 12:35

event_note Nota de premsa

Cultura posa en marxa tallers d'arqueologia, d'artesania, de rap i de català a les xarxes socials per a centres d'educació primària i secundària de les Terres de l'Ebre

  • Versembrant realitza tallers de rap a Tortosa i Amposta
  • Albert Pagà, Berti, farà xerrades a 14 centres de secundària per promocionar el català a les xarxes
  • Des d'Artra, artesans de disciplines diverses aproparan l'artesani amb 12 tallers a 8 escoles
  • Marco Antonio Pla, d'Ebreibosc, farà 17 tallers d'experimentació arqueològica a 13 centres
Presentació de les activitats culturals als centres educatius de les Terres de l'Ebre
La directora territorial de Cultura, Victòria Almuni, ha presentat les activitats culturals que el Departament adreça a les escoles de primària i als centres de secundària de les Terres de l'Ebre durant el darrer trimestre de l'any. Ha estat acompanyada pels representants de les entitats especialitzades que col·laboren en els tallers i xerrades: Joel Prieto, Fetitxe13, de Versembrnt; Albert Pagà, Berti, creador de continguts, i Maite Mestre, gestora cultural d'Arta.

Aquests tallers i xerrades treballen línies d'actuació centrals del Department com són el patrimoni artístic, l'arqueològic i la política lingüística. Des d'aquests tres àmbits, i respectivament, es pretén posar en valor l'artesania tradicional i apropar-la a la població més jove, experimentar amb l'arqueologia per conèixer i entendre les comunitats prehistòriques, i promocionar l'ús del català entre els jóvens a les xarxes socials i en les creacions artístiques.

En aquest sentit, Artra apropa l'artesania a les escoles del territori amb 12 tallers experimentals que tenen com a objectiu principal posar en valor l'artesania tradicional i contemporània de les Terres de l'Ebre. Una acció cultural i educativa, de caràcter inclusiu, que posa en contacte el col·lectiu artesà amb els infants, que poden descobrir de primera mà els diferents oficis sense sortir de l'aula i en horari lectiu.
Marco Antoni Pla, de l'entitat Ebreibosc, presenta als centres 5 propostes d'activitats vinculades a l'arqueologia: la talla lítica, l'art rupestre, la ceràmica neolítica, la cordelleria o els collartes, les denes i els gravats. Cada centre tria una d'aquestes cinc temàtiques i la treballarà de manera teòrica i pràctica. Es parteix de l'explicació de conceptes bàsics com els materials que es troben a la natura o el procés de recol·lecció i de transformació de les diferents matèries primeres. A partir d'aquestes explicacions i de material didàctics, els alumnes acaben aprenen a fer foc, a crear goma d'enganxar i a polir la pedra, entre altres habilitats. Unes activitats que van acompanyades de materials didàctics que ajuden a comprendre les necessitats de la comunitat en èpoques prehistòriques i el rol que jugava cada membre de la comunitat.
Albert Pagà, Berti, visita 14 centres de les quatre comarques ebrenques per parlar de la seua experiència personal com a creador de contiguts en català a les xarxes socials, per explicar els reptes i les oportunitats de la llengua a l'hora de fer-se un forat en aquest món tan competitiu, per parlar dels entrebancs en què es poden trobar els nois i les noies a l'hora d'emprar el català en aquest àmbit comunicatiu i, sobretot, per animar i motivar els jóvens a fer servir la seua llengua i el seu dialecte a les xarxes.
La cooperativa Versembrant, de la mà de Fetitxe13, realitza tallers de rap a dos centres de secundària. Aquests tallers tenen una durada de 8 hores i inclouen la creació d'una cançó, l'enregistrament de la peça i la gravació d'un videoclip. Amb aquest projecte es pretén afavorir actituds lingüístiques positives envers la llengua catalana i fomentar-ne l'ús entre els jóvens; a més de potenciar la creativitat escrita, musical i/o visual a través de disciplines atractives i properes com l'art urbà o el hip-hop. Els tallers aspiren a fomentar la consciència crítica del jovent a partir de treballar valors com la igualtat i la no discriminació, i a posar l'estètica al servei de la crítica, en un procés creatiu on la gent jove, creant i repensant el seu entorn, es transforma a ella mateixa en el procés.