Logo Maria Matilde Almendros i Carcasona

Comença l'any Maria Matilde Almendros i Carcasona que reconeix les seves aportacions al món del teatre i de la ràdio

query_builder   22 març 2022 17:28

event_note Nota de premsa

Comença l'any Maria Matilde Almendros i Carcasona que reconeix les seves aportacions al món del teatre i de la ràdio

 

  • L’Institut Català de les Dones dona a conèixer els actes de reconeixement a la figura de Maria Matilde Almendros i Carcasona com actriu, directora i promotora teatral i cultural, en els cent anys del seu naixement.
  • És el tret de sortida d’una commemoració que comptarà amb diversos reconeixements relacionats amb la ràdio i el teatre, i que acollirà el nomenament d’Almendros com a manresana il·lustre.
>Foto de l'acte de presentació de l'Any Maria Matilde Almendros i Carcasona

La presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), del Departament d’Igualtat i Feminismes, Meritxell Benedí Altés; la comissària de la commemoració, Pilar Goñi Garriga; la presidenta de l'Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), Marta Corcoy Riu; el president de la demarcació de la Catalunya Central del Col·legi de Periodistes, Enric Badia Aztarain; i l’alcalde de l'Ajuntament de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, han presentat avui l’any Maria Matilde Almendros i Carcasona. El reconeixement destaca el 100è aniversari del naixement d’una pionera en les emissions radiofòniques en llengua catalana, que va realitzar finalitzada la Guerra civil el 1940 en el programa de Ràdio Club Manresa.

Durant l’acte, celebrat a Barcelona a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Benedí ha reivindicat la rellevància que tenen aquestes commemoracions. “Ens mereixem col·lectivament un any com el que comencem ara per commemorar i recordar la seva figura, i reconèixer les seves aportacions al món del teatre i al mon de la ràdio a Catalunya”, ha compartit la presidenta de l’ICD, institució que impulsa els actes de reconeixement de la figura de Maria Matilde Almendros i Carcasona conjuntament amb l'Ajuntament de Manresa, l'Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), i el Col·legi de Periodistes de Catalunya.

Benedí ha aclarit que “quan des del feminisme diem que hem de canviar els relats, parlem d’incorporar la perspectiva i l’experiència de les dones en allò que considerem universal”. “Si no fem un esforç per canviar la nostra mirada, incorporant noves experiències, noves referències i noves figures, sempre continuarem repetint al mateixa història”, ha afegit Benedí, que ha denunciat que “la mateixa història és una mostra de la invisibilització de les trajectòries, aportacions, experiències i coneixements de les dones en el nostres país i en la nostra societat”.

 Per la seva banda, la comissària de l’any ha destacat els eixos a partir dels quals es vehiculen els actes de l’any Maria Matilde Almendros i Carcasona. “En primer lloc, la reivindicació del paper de la dona a la ràdio. Ella va tenir programes en què l’autèntica protagonista era ella, això diu molt de la personalitat de Maria Matilde Almendros. Va passar de noia ‘florero’ a ser protagonista dels seu propis programes, que presentava, realitzava i produïa”, ha  reivindicat Goñi.“El segon eix que hem destacat és que és una emprenedora en l’àmbit de la cultura, perquè quan cap dona del món del teatre tenia una companyia de teatre, ella en tenia una, dirigia l’obra i feia de protagonista”, ha continuat Goñi. “I, en darrer lloc, va promoure la cultura catalana a través del teatre i de la ràdio”.

A l’acte també han intervingut la presidenta de l'Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), Marta Corcoy Riu; el president de la demarcació de la Catalunya Central del Col·legi de Periodistes, Enric Badia Aztarain; i l’alcalde de l'Ajuntament de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, qui ha anunciat que Maria Matilde Almendros i Carcasona serà nomenada manresana il·lustre i serà la primera dona laica que formarà part d’aquesta galeria, que reconeix les persones il·lustres de Manresa.

Durant aquesta presentació s’ha guardat un minut de silenci en senyal de condol i rebuig pel feminicidi d’ahir a Barcelona.

Un any ple d'accions per reconèixer Maria Matilde Almendros i Carcasona

Els actes de reconeixement a Maria Matilde Almendros i Carcasona giren al voltant de les seves dues passions, la ràdio i el teatre. 

Entre els principals actes de commemoració hi ha diverses obres de teatre, com ‘La dida’ de Frederic Soler Pitarra, a càrrec del Grup de Teatre els Carlins de Manresa i de persones que van fer teatre a Manresa amb Almendros. També s’està preparant una representació en format ràdio-teatre de l’obra ‘L’Hostal de la Glòria’ de Josep Maria de Segarra, per part del Grup de teatre Nostra Llar de Manresa.

A més, el cicle Pessics de Vida que es realitza al Centre Cultural el Casino de Manresa conjuntament amb el Col·legi de Periodistes de Catalunya, acollirà l’acte ‘De la ràdio del segle XX a la comunicació del segle XXI’. Consistirà en una entrevista de la periodista manresana Eli Pagan al comunicador Josep Cuní a l’entorn del canvi generacional del món radiofònic durant els darrers 50 anys.

El mes de juny tindrà lloc l’acte central de l’Any Maria Matilde Almendros Carcasona a Barcelona, amb la inauguració d’una exposició i una conversa sobre les dones en el periodisme.

Al setembre, una taula rodona analitzarà els principals àmbits als quals va estar vinculada Almendros, la ràdio i el teatre, amb persones coneixedores de la seva figura després d’anys treballant amb ella. Hi participaran la periodista manresana Rosa Clarena; la periodista feminista, professora de periodisme i investigadora catalana especialitzada en comunicació i gènere Elvira Altés; el periodista i exdirector de Ràdio 4 Enric Frigola; l’actor i director teatral Joan Pera, i l’actriu Carme Sansa.

Maria Matilde Almendros i Carcasona també va ser una dona vinculada amb el món sardanista i a qui se li va dedicar, juntament amb tres dones més, la sardana ‘Les quatre veus’ de Joan Lluis Moraleda i Perxachs. Així, al llarg de l’any i en ballades de sardanes, s’interpretarà aquesta peça en recordança seva.