El director Sutrias reunit amb la delegada del Govern a Tarragona, Teresa Pallarès Piqué, i la directora dels Serveis Territorials del Departament d'Empresa i Treball a Tarragona, Sofia Moya Pereira, per analitzar els resultats del Balanç

El 63% de les reclamacions de consum a la demarcació de Tarragona es resolen per la via de la mediació o l'arbitratge

query_builder   24 març 2022 13:42

event_note Nota de premsa

El 63% de les reclamacions de consum a la demarcació de Tarragona es resolen per la via de la mediació o l'arbitratge

  • Durant el 2021, l’Agència Catalana del Consum ha atès 433 reclamacions a Tarragona, un 18% més que l’any anterior, sobretot per incidències amb compres a distància i serveis d’oci, culturals i educatius; telecomunicacions i subministraments bàsics
  • En matèria de control de mercat, l’Agència va dur a terme 191 actuacions inspectores a les comarques tarragonines, un 83% més que el 2020

 

El 63% de les reclamacions gestionades el 2021 per l'Agència Catalana del Consum a les comarques de Tarragona, s'han resolt per la via de la mediació o l’arbitratge. Aquesta és una de les dades destacades que recull el Balanç d’actuacions 2021 que ha donat a conèixer avui a Tarragona el director de l’Agència, Francesc Sutrias i Grau. El director ha destacat que “les reclamacions resoltes per acord de mediació a les comarques de Tarragona, han augmentat un 54% respecte de l’any anterior”, en canvi, ha reconegut que en el cas de l’arbitratge “encara hi ha espai per recórrer” i s’ha compromès a “redoblar els esforços per conscienciar les empreses de la importància d’adherir-se al sistema arbitral de consum, que és un distintiu de qualitat i de compromís amb els consumidors”.

En aquest sentit, ha recordat la proposta trasllada a l’Estat perquè, en el marc de les seves competències, “modifiqui la legislació actual de manera que l’arbitratge de consum esdevingui obligatori per a reclamacions de quantia inferior als 3.000 euros”, la qual cosa permetria resoldre més reclamacions per mitjà de laudes arbitrals, que tenen els mateixos efectes que una sentència judicial.

Del Balanç d’actuacions a les comarques de Tarragona durant el 2021, s’extreu que els motius que han generat més consultes i reclamacions han estat, principalment, les incidències relacionades amb serveis generals de consum, els serveis de telecomunicacions i internet i l’entrada en vigor dels canvis en la factura elèctrica.

En matèria de control de mercat, el director de Consum ha destacat que “l’activitat inspectora de l’Agència durant el 2021 a la demarcació ha crescut un 83%, degut, en part, a l’augment del 32% en les denúncies presentades per la ciutadania, sobretot amb relació a oci i viatges, serveis immobiliaris, restauració i productes insegurs. Sutrias ha remarcat que les denúncies i l’activitat inspectora “ajuden a millorar la qualitat de l’oferta de béns i serveis de la nostra economia, element clau perquè un país sigui més competitiu i just”.

El director de l'Agència s’ha reunit amb la delegada del Govern a Tarragona, Teresa Pallarès Piqué, i la directora dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Treball a Tarragona, Sofia Moya Pereira, per analitzar els resultats de les actuacions en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores a la demarcació.

La delegada del Govern a Tarragona ha volgut “posar en valor la tasca que es du a terme des de Consum a la demarcació”, i ha destacat que “cal fer arribar el missatge a la ciutadania de Tarragona que compten amb un organisme que vetlla pels seus drets com a consumidors i consumidores”.

3.433 reclamacions a Tarragona, un 18% més que l’any anterior

L’any 2021 les reclamacions de consum presentades a la demarcació de Tarragona van augmentar un 18% respecte l’any anterior, amb un total de 3.433. Els serveis generals de consum van acumular el 21,6% de les reclamacions, dins de les quals destaquen les incidències relacionades amb compres a distància i amb serveis culturals, d’oci o viatges; el sector de les telecomunicacions i internet en sumen el 20%; seguit dels subministraments d’electricitat, gas i aigua, amb el 19,6%, majoritàriament per incidències relacionades amb el sector elèctric.

Les operadores de telefonia i les companyies de subministraments bàsics encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a Tarragona: Orange, amb 229; Endesa i Vodafone, amb 215; i Edistribución amb 113. La resta d’empreses que han acumulat més reclamacions són Energia XXI, Naturgy, Vueling, Telefónica i Xfera Móviles.

Prop del 63% de reclamacions s’han resolt per la via de la mediació o de l’arbitratge de consum

Del total de reclamacions rebudes a la demarcació de Tarragona, el 83,5% (2.867) van ser gestionades directament per l’Agència Catalana del Consum i la resta es van traslladar als organismes competents. De les reclamacions gestionades per Consum, el 62,96% s’han resolt per la via de la mediació (1.616 casos) o de l’arbitratge de consum (189 casos).  En comparació amb l’any anterior, els casos resolts per acord de mediació han augmentat un 54%, mentre que els laudes arbitrals emesos el 2021, baixen lleugerament (un 3,57%).

1.191 actuacions inspectores, un 83% més que l’any anterior

L'any 2021, l’actuació inspectora de l’Agència a la demarcació va experimentar un augment del 82,94% amb relació a l’any anterior, amb un total de 1.191 actuacions. Cal destacar que en el 2020 l’activitat inspectora es va reduir considerablement per l’estat d’alarma, el tancament de molts establiments i les restriccions a la mobilitat, que van impedir realitzar la majoria de les inspeccions presencials.

Les actuacions d’inspecció i control de mercat de l'Agència a la demarcació han derivat en un total de 41 expedients resolts amb sanció, per import total de 197.380 euros.

Us podeu descarregar el Balanç d’actuacions 2021 a la demarcació de Tarragona aquí

1  

Imatges

El director Sutrias acompanyat de la subdirectora d'Atenció als Consumidors, Marta Rovira i Roma, i del subdirector de Disciplina del Mercat, Albert Melià i Roset, en la reunió amb la delegada del Govern a Tarragona, Teresa Pallarès Piqué, i la directora dels Serveis Territorials  d'Empresa i Treball a Tarragona, Sofia Moya Pereira

El director Sutrias acompanyat de la subdirectora d'Atenció als Consumidors, Marta Rovira i Roma, i del subdirector de Disciplina del Mercat, Albert Melià i Roset, en la reunió amb la delegada del Govern a Tarragona, Teresa Pallarès Piqué, i la directora dels Serveis Territorials d'Empresa i Treball a Tarragona, Sofia Moya Pereira 218