Roda de premsa reunió Avant a Madrid

El servei Avant entre Lleida i Barcelona recuperarà les freqüències prepandèmia abans de l'estiu

query_builder   3 març 2022 16:36

event_note Nota de premsa

El servei Avant entre Lleida i Barcelona recuperarà les freqüències prepandèmia abans de l'estiu

El ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana s’ha compromès a fer aquesta millora al servei i estudiar altres reclamacions plantejades per les institucions i entitats de Lleida avui a Madrid

La delegació lleidatana segueix reivindicant la dotació de places AVE a preu Avant en trens amb parada a la ciutat i bitllets i abonaments més assequibles i flexibles

Bernat Solé afirma que només s'assolirà un tracte d'equitat quan el trajecte Lleida-Barcelona sigui declarat obligació de servei públic

Reunió Avant a Madrid
Imatge de la reunió de la delegació lleidatana amb la secretària general de Transports i Mobilitat

Renfe recuperarà les freqüències prepandèmia en el servei Avant entre Lleida i Barcelona abans d’aquest estiu, tornant a posar en marxa les quatre que s’han eliminat i arribant a les 15 diàries (7 d’anada i 8 de tornada). Així ho ha transmès avui la secretària general de Transports i Mobilitat, María José Rallo, als representants de les institucions i entitats lleidatanes agrupades en la Taula de treball sobre el servei Avant Lleida-Barcelona, que s’han desplaçat avui a Madrid per a fer sentir les reivindicacions de la societat lleidatana per la millora d’aquest servei ferroviari d’alta velocitat.

El ministeri també estudiarà la resta de reivindicacions plantejades pels representants de la taula a partir de l’estudi del sindicat CCOO "Avant Lleida-Barcelona, un tren per a la classe treballadora", com són la dotació de places a preu d’Avant per als usuaris de Lleida en els trens AVE que s’aturen a l’estació de Lleida-Pirineus i tenen places lliures i la rebaixa en els preus dels bitllets i dels abonaments. Les entitats i institucions que formen part de la Taula mantindran aquestes reivindicacions sobre la taula, ja que les consideren necessàries per oferir un servei adequat a la ciutadania, han explicat.

La delegació lleidatana ha comptat amb la participació de les principals institucions de Lleida, amb el paer en cap de l’Ajuntament de Lleida, Miquel Pueyo, el president de la Diputació, Joan Talarn, i el delegat del govern de la Generalitat, Bernat Solé, al capdavant, acompanyats també de representants de la societat civil lleidatana implicats en aquesta reivindicació conjunta de tot el territori. Així, també han participat en la trobada Cristina Rodríguez i Alberto Puivecino, de CCOO, Ramon Moreno, d’UGT, Rosa Maria Castillo, de la Federació d’Associacions de Veïns de Lleida (FAVL) i Carles Feixa, en representació de la plataforma d’usuaris habituals dels trens Avant, a més de la delegada del Govern a Madrid, Ester Capella.

Valoracions de la trobada

Bernat Solé ha valorat positivament la celebració de la reunió, “que ha servit per recuperar la normalitat prepandèmia, però no per garantir l’equitat”. Aquesta, ha afirmat el delegat, es garantiria “oferint places AVE a preu Avant i considerant el servei Lleida-Barcelona com a obligació de servei públic”. “L’equitat és una garantia d’igualtat d’oportunitats per un territori, i això passa no només per fer un balanç econòmic, sinó també demogràfic i de petjada ecològica. Apostar pel tren i revertir la situació de molta mobilitat per carretera és avançar en els objectius de desenvolupament sostenible”, ha declarat.

Miquel Pueyo ha subratllat que la reunió ha amb la secretària general ha servit per poder identificar un interlocutor i perquè hagin vist que l anostra és una reivindicació amb una transversalitat territorial, social i veïnal important”. En una línia semblant, Joan Talarn ha incidit en que “hem sigut capaços d’unir-nos tota la societat lleidatana, tots els estaments implicats per portar una proposta tots junts al ministeri i crec que això servirà per molt, perquè han vist aquesta unitat del territori”. En qualsevol cas, Solé, Pueyo i Talarn han coincidit que cal aconseguir una revisió dels preus dels abonaments perquè s’adeqüin a les necessitats del territori.

La secretària general de CC.OO. a Lleida, Cristina Rodríguez, ha assegurat que, tot i que hi ha el compromís abans del juny de retornar a les freqüències dels trens Avant d’abans de la pandèmia, “no ens quedem contents, hem vingut a exigir i continuarem treballant perquè sigui una realitat el que demanem, que és el que toca pel nostre territori”. El secretari de Política Social i Ocupació de la UGT de Lleida, Ramon Moreno, ha dit que cal “som aquí no només per l’efecte vertebrador del tren, sinó perquè volem que sigui realment un mitjà de transport a l’abast de tothom i sobretot de la classe treballadora” i ha recordat que “molts dels desplaçaments no són per oci sinó per salut o per treball i cal que el tren sigui assequible i el més còmode possible per a les persones del territori”. Des de la FAVL, Rosa Maria Castillo ha insistit en la prioritat de recuperar el servei de les 22.00 h. i la rebaixa de les tarifes. Per part de la plataforma d’usuaris, Carles Feixa ha argumentat que “no té sentit que una ciutat com Lleida tingui més de 19.000 usuaris que utilitzen l’automòbil per traslladar-se de la província de Lleida a BCN i que el tren, que és el mitjà més sostenible, tingui unes limitacions molt marcades que, a més, la pandèmia ha incrementat”. A més, ha destacat que a Lleida no hi ha alternatives viables a l’Avant i que per tant cal un nou model de transport públic que integri l’alta velocitat amb la resta de serveis, ja que “necessitem un servei sostenible amb unes modalitats de preu que siguin viables”.