Generalitat

El Govern presenta una oferta integrada d'FP de 413.373 places, un 34% més que l'any passat

query_builder   11 abril 2022 15:21

event_note Nota de premsa

El Govern presenta una oferta integrada d'FP de 413.373 places, un 34% més que l'any passat

  • El portal fp.gencat.cat mostra l'oferta total del sistema educatiu, l'àmbit laboral i la formació permanent
  • Pel que fa al sistema educatiu, de cara a la preinscripció per al curs 2022-2023, l'oferta inicial s'ha incrementat en 276 nous grups i els alumnes de 4t d'ESO tindran accés preferent
  • L'oferta en FP creix l'any vinent més que en els últims 5 anys conjuntament
  • En l'àmbit laboral, l'oferta prioritza els sectors amb més generació d'ocupació, augmentant un 103% l'oferta formativa
Fotografia

El Govern ha presentat una oferta integrada d'FP amb una inversió de 726,6 milions d'euros, que suposa un total de 413.373 places, un 34% més que l'any passat. D'aquests, 23.568 corresponen a certificats de professionalitat, 147.805 a formació i 242.000 a formació continuada. Aquest matí, els consellers d'Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, i d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, l'han presentat en roda de premsa, on han explicat que la principal novetat és la formulació d'un missatge únic en l'àmbit informatiu i professional.

El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha expressat que “estem davant d’un nou model d’FP, una formació professional connectada amb el territori i el teixit productiu, una eina per l’equitat i la inclusió social i laboral dels joves del país. Una FP com a via d’èxit per una incorporació al món laboral, com a primera tria per molts i moltes joves”.

Precisament, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, ha destacat que aquesta integració situarà l’FP com “un element transformador i tractor dels canvis que ha de viure el nostre teixit socioeconòmic. Per això el planifiquem integrat, amb una perspectiva de conjunt del sistema; flexible, per adaptar-se ràpidament i àgil a la realitat; i participat, concertat i amb diàleg permanent amb tots els agents”. “Aquesta ha de ser la legislatura de l’FP”, ha reblat el conseller.

Torrent i Ramió ha afegit que “el context demana noves habilitats, nous coneixements i noves competències professionals. L’FP és la via per aconseguir-ho i oferir oportunitats a les persones que volen inserir-se o mantenir-se al món laboral”. En aquest sentit, ha destacat que des del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) “s’han duplicat el pressupost, els itineraris formatius i el nombre de places” mentre que per part del Consorci de Formació Contínua de Catalunya (CFCC) “hem incrementat un 244% el pressupost, fins als 82,6 milions d’euros”.

L’oferta d’FP s’engloba en una finestra única, el portal fp.gencat.cat, on hi ha tota la informació i orientació per a la trajectòria formativa i professional en els diferents àmbits: sistema educatiu, laboral i formació al llarg de la vida. A banda de l’espai web, s’ha elaborat un manual de suport per a les persones professionals orientadores, amb la finalitat d’acompanyar a les persones usuàries en la construcció del seu itinerari formatiu o professional. Aquestes eines permeten relacionar les ocupacions amb l’oferta formativa corresponent, ja sigui de certificats com de títols de formació professional.

L’Agència FPCAT coordina l’impuls d’aquest nou model, que té com a objectiu facilitar a les persones la construcció del seu itinerari formatiu i professional i a les empreses la captació i sistematització del talent. Aquest nou model es projecta des de la Xarxa del Sistema FPCAT, on hi són presents tots els nivells de l’Administració, els agents socials i econòmics, i les empreses del país. De fet, compta amb 2.405 punts d’informació i orientació, 16.974 persones docents formadores i expertes, més de 35.000 empreses i entitats, 413.373 places de formació professional oferides i 1.044 centres de formació professional.

Increment de l’oferta en l’àmbit educatiu

Pel que fa a l’àmbit educatiu, de cara a la preinscripció per al curs 2022-2023, el Departament d’Educació incrementa l’oferta inicial amb 276 grups més d’un total de 5.318: 33 nous grups en els Programes de Formació i Inserció (PFI), 6 en Itineraris Formatius Específics (IFE), 18 en FP de grau bàsica, 128,5 en grau mitjà, 51,5 en grau superior, i 39 en cursos d'especialització. Pel que fa als  ensenyaments de règim especial -plàstiques i disseny, esportius, arts escèniques, ensenyaments artístics i d’idiomes- es crea el primer cicle formatiu de grau mitjà de Tècniques de Dansa Urbana.

Josep Gonzàlez-Cambray ha recordat que amb l’increment de l’oferta el Departament dona resposta al compromís adquirit d’atendre la demanda en FP, ja que “per al pròxim curs creixem en oferta formativa més que en els darrers 5 anys junts. A més, els darrers dos anys hem crescut més que sumant el creixement de la darrera dècada. Amb aquesta voluntat, igualment, en dos anys, hem creat vora de 12.000 places i hem augmentat en 117,3 milions la inversió en FP”.

La principal novetat de la preinscripció és que s’ha modificat el procediment per garantir que l’alumnat de 4t d’ESO tingui plaça al cicle de grau mitjà als àmbits professionals que hagi sol·licitat. En aquest sentit, hi haurà dos processos: del 20 al 26 d'abril per a l’alumnat amb continuïtat d’escolarització (en general, alumnat que cursa 4t d’ESO en l’actualitat o està escolaritzat fent un PFI i que compleix, com a màxim, 18 anys durant el 2022), i, del 17 al 23 de maig, per a la resta d’alumnat. També creix la reserva de places per a l’alumnat de 4t d’ESO per als cicles de grau mitjà, d’un 60% a un 70% de les places. Pel que fa als cicles de grau superior, la preinscripció serà del 25 al 31 de maig de 2022.

El titular d'Ensenyament ha afirmat que amb la modificació del procediment de preinscripció “iniciem el camí per complir amb un dels principis inspiradors de la LEC per donar caràcter universal als estudis de Grau Mitjà per als alumnes que provenen de 4t d'ESO. És a dir, lluitem contra l'abandonament escolar prematur, continuem la trajectòria acadèmica dels alumnes que provenen de l'ensenyament obligatori i garantim que tots els alumnes de 4t d'ESO tinguin un lloc en l'àmbit professional escollit i en el que han estat orientats al seu centre actual”.

Fotografia 2

Oferta formativa en l'àmbit laboral

En l'àmbit laboral, l'oferta formativa pretén capacitar les persones per millorar el seu perfil professional i així afavorir la seva inserció laboral o el manteniment i la millora del seu lloc de treball. Al mateix temps, aquesta oferta s'ajusta a les noves necessitats dels diferents sectors productius per tal de millorar la competitivitat de les empreses catalanes.

Enguany, s’incrementa en un 103% el nombre de places oferides pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) i el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya (CFCC), passant de 131.041 a 265.568. El SOC, amb una inversió de 78 M€, augmenta en un 115% l’oferta de certificats de professionalitat, tot permetent la qualificació de persones desocupades, i prioritzant els col·lectius més afectats per les conseqüències econòmiques de la pandèmia i amb major dificultat de trobar feina. El Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, amb una inversió de 82,6 M€, duplica la seva oferta en nombre de places, incrementant en un 186% la seva oferta d’accions formatives adreçades a persones treballadores ocupades.

Reforç dels sectors prioritaris a la Unió Europea 

L’increment de l’oferta formativa reforça els 3 pilars prioritzats per la Unió Europea: economia digital, economia verda i atenció a les persones. Pel que fa a l’economia digital, es creen noves accions formatives relacionades amb la implementació de xarxes 5G, la intel·ligència artificial i big data, la ciberseguretat en entorns de les tecnologies de la informació i d’operació, i el desenvolupament de videojocs i realitat virtual. Entorn de l’economia verda, s’ofereixen nous cursos en modelatge de la informació de la construcció (BIM), manteniment de vehicles híbrids i elèctrics, conducció de vehicles de transport per carretera, energies renovables i de ramaderia i assistència en sanitat animal, entre d’altres. Per últim, en l’atenció a les persones, es proposen noves accions formatives relacionades amb l’atenció sociosanitària i teleassistència, promoció d’igualtat de gènere i auxiliar de centre sanitari, entre d’altres. 

Foment de les llengües estrangeres

Una altra novetat és el foment de llengües estrangeres. El Departament d’Educació posa en marxa de cara al curs vinent un nou pla pilot per fomentar les llengües estrangeres: en 160 grups de cicles formatius el  20% de les hores lectives es cursaran en aquesta llengua. A més, comptaran amb recursos addicionals de persones auxiliars de conversa i per la realització d’estades a l'estranger per millorar la competència lingüística. Tanmateix, permetrà la formació i certificació dels docents en llengua estrangera. El Departament d’Empresa i Treball, a través del SOC, impulsa més de 185 accions formatives d’idiomes per a les persones en situació d’atur, i mitjançant el Consorci impulsa itineraris per a la formació de persones ocupades dins el marc comú europeu de les llengües (MECR).

Formació adreçada a persones en situació de vulnerabilitat

El 25% dels nous grups de formació professional inicial estan adreçats a persones joves en situació de vulnerabilitat, i també s’incrementa el nombre de persones orientadores als centres formatius. Per altra banda, des del SOC, s’incrementa en un 46% les places adreçades a persones en situació de vulnerabilitat. I, des del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, s’inverteixen 25 M€ per orientar i formar 39.500 persones afectades per ERTO.

Formació per a persones formadores

Al llarg del 2022 el Departament d’Educació posa en marxa sis itineraris formatius per formar als  docents en habilitats digitals, màrqueting i comunicació digital, tecnologies aplicades a les metodologies didàctiques, big data i intel·ligència artificial, o programació i robòtica, entre d'altres. L'objectiu és que el 100% dels docents d’FP de Catalunya puguin accedir durant tot el 2022 a aquestes formacions dintre d'una plataforma en format obert 24 h, amb l’acompanyament d’una persona tutora que farà de guia. Des del SOC s’ofereix formació de formadors mitjançant els CIFO (centres d’innovació i formació professional) i des del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, s’ha posat en marxa la plataforma “Forma’t per formar” amb l’objectiu d’acompanyar amb accions formatives a les persones formadores.

El Departament d'Ensenyament continua apostant per l'emprenedoria. És per això que el curs vinent començarà amb 79 noves aules per a la seva promoció -una xifra que es preveu augmentar al llarg del curs- que s'afegiran a les 55 existents. També volem potenciar l'aprenentatge mitjançant la digitalització i la connectivitat amb 30 aules de noves tecnologies aplicades (ATECA) -que també creixeran durant el curs-, que se sumaran a les 33 implantades durant el curs 2020-2021.

1  

Fitxers adjunts

Dossier adjunt

Dossier adjunt
PDF | 3245

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined