La consellera Garriga assisteix a l'estrena a Cannes de la pel·lícula d'Albert Serra 'Pacifiction'

query_builder   26 maig 2022 08:39

event_note Nota de premsa

La consellera Garriga assisteix a l'estrena a Cannes de la pel·lícula d'Albert Serra 'Pacifiction'

  • El director gironí retorna al festival després de rebre el Premi Especial del Jurat amb ‘Liberté’ el 2019, però aquesta és la primera vegada que competirà a la secció oficial
  • La 75a edició del Festival de Cannes compta enguany amb tres produccions catalanes al festival i dos projectes catalans seleccionats per participar a les activitats que se celebren en el marc del Marché du Film

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha viatjat avui a Cannes per mostrar el suport del Departament de Cultura i de la Generalitat de Catalunya a les tres produccions catalanes que participen a la 75a edició del Festival de Cannes, i ha assistit a l’estrena de Pacifiction, el darrer treball del director gironí Albert Serra, seleccionat a la secció oficial en competició. La pel·lícula d’Albert Serra compta amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), i ha estat coproduïda per Andergraun Films, Rosa Filmes, Ideale Audience, Tam Tam Film, Arte France Cinéma, Archipel Productions. “L’audiovisual és una prioritat del Departament”, ha recordat Garriga.

El director retorna al festival de Cannes per cinquena vegada després d'haver participat amb Honor de Cavalleria l'any 2006 i El cant dels ocells a l'edició de 2008, ambdós seleccionats a la Quinzaine des Réalisateurs;  La mort de Lluís XIV que es va presentar fora de competició, Special screenings l'edició 2016, i Liberté l'any 2019 que competia a la secció Un certain regard on es va endur el Premi Especial del Jurat. Enguany, i per primera vegada, competirà a la secció oficial en competició.

Pacifiction se situa a una illa de la Polinèsia Francesa, on l'alt comissari, un home de naturalesa turbulenta i gran diplomàcia, viu entre les altes esferes de la política i l'estrat social més baix dels seus conciutadans. El conflicte com a forma de vida el portarà a prendre decisions temeràries contra el seu estatus polític.

 

Cinema i talent català al Festival de Cannes

La 75ena edició del Festival de Cannes (17-28 de maig) compta enguany amb tres produccions catalanes al festival; a més, dos projectes catalans han estat seleccionats per participar a les activitats que se celebren en el marc del Marché du Film. Com en anys anteriors, Catalan Films, la marca d'internacionalització de l'audiovisual català, ha estat present al mercat amb un estand acompanyant la indústria audiovisual catalana.

La coproducció As bestas, de Rodrigo Sorogoyen (Arcadia Motion Pictures, Le pacte, Cronos Entertainment, Caballo Films) també s’ha projectat avui a la secció Cannes Première, dedicada a les premières mundials. El film el protagonitzen l’Antoine i l’Olga, una parella francesa que es va instal·lar fa temps en un llogaret de l'interior de Galícia on porten una vida tranquil·la, encara que la seva convivència amb els vilatans no és tan idíl·lica com voldrien. Un conflicte amb els seus veïns, els germans Anta, farà que la tensió creixi fins a assolir un punt de no retorn.

A més, també hi ha hagut presència de talent català a la secció paral·lela al Festival de Cannes, la Semaine de la Critique, dedicada al descobriment de cineastes emergents, amb la participació d'Anna Fernández de Paco, directora del curtmetratge Nisam je stigao voljeti / I didn’t make it to love her.

 

Projectes catalans seleccionats a les activitats d'indústria del Marché du Film 

Paral.lel al festival se celebrava, fins ahir, el Marché du Film; enguany, dos projectes catalans han participat en diferents iniciatives que se celebren en el marc del mercat. 

D’una banda, el projecte titulat La mala mare, d'Alicia Albares (NewCo Audiovisual, Mordisco Films i Not Alone) estava seleccionat a Fantastic 7, una iniciativa entre el Marché du Film – Festival de Cannes,  Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i l'expert internacional, Bernardo Bergeret.

El programa dona suport a projectes de gènere fantàstic de talents emergents  i els connecta amb potencials socis comercials, creant un espai de diàleg i intercanvi amb la col·laboració de festivals de cinema internacionals de primer nivell, com Bucheon International Fantastic Film Festival, Cairo International Film Festival, Guadalajara International Film Festival, South by Southwest, Toronto International Film Festival i Whānau Mārama New Zealand International Film Festival, cadascun dels quals seleccionen un projecte. El projecte dirigit per Alicia Albares s’ha presentat sota el segell del Festival de Guadalajara. 

Per altra banda cada any, en el context del Marché du Film, se celebra Cannes Docs, que ofereix un espai dedicat al gènere documental a cineastes i agents de la indústria internacional. Cannes Docs-in-Progress s'associa amb diversos festivals i associacions de tot el món per tal de mostrar una selecció de documentals en estat de post-producció. És un programa dissenyat per als decisions makers, programadors de festivals i agents de vendes que cerquen nous títols, alhora que els projectes exploren vies de finançament per a la seva finalització.  El projecte català, Un vulgar i trist solitari, d'Efthymia Zymvragaki (Gris Medio, Novena Nube, KaBoGa Art & Films, Thurnfilm), ha estat un dels quatre projectes seleccionats pel Circle Women's Doc Accelerator

 

Catalan Films al Marché du Film

Catalan Films ha estat present al Marché amb un estand al Palais des Festivals (Riviera A4) amb l’objectiu de promocionar la indústria audiovisual catalana, les oportunitats del territori i de la coproducció internacional i els títols mes recents de la cinematografia catalana. Més d'una seixantena d'empreses, entre productores, distribuïdores, agents de venda, festivals de cinema i empreses de serveis, han assistirt a la fira i han treballat en aquest espai.

A banda, Catalan Films ha organitzat una sala en línia de projeccions pròpia, Catalan Cinema, que al llarg de tot el Marché ha acollit projeccions de produccions catalanes que cercaven agents de vendes i distribució en festivals. La sala és, doncs, una finestra per donar a conèixer els films de ficció i documental més recents, tot mostrant la diversitat i la riquesa de la producció catalana. A més, enguany s’han celebrat de nou els market screenings presencials al Marché du Film. En total, s’hi han presentat 29 produccions catalanes, que seguiran disponibles online per als agents de la indústria internacional.

 

Activitats de coproducció amb Quebec (Canadà) i Xile

La delegació d'empreses catalana també ha tingut l'oportunitat de participar en dues cites per establir relacions internacionals amb empreses provinents de Québec i de Xile, amb la finalitat d'establir contactes per a la coproducció i d’estimular la circulació de continguts i l'intercanvi cultural entre empreses dels diferents territoris.

 

El Shortcat 2022 al Short Film Corner

Com cada any, els curtmetratges catalans també han estat protagonistes a Cannes, a l’espai del mercat dedicat al curtmetratge Short Film Corner. Catalan Films ha fet difusió del programa per a la internacionalització del curtmetratge català, el Shortcat 2022, amb 7 produccions catalanes, un catàleg que e sposa a disposició dels compradors i distribuïdors internacionals. Els curtmetratges que en formen part són:

  • El que encara ens balla, de Marga Almirall, una producció de Looky Produccions amb distribució i vendes internacionals a càrrec de Marvin & Wayne. 
  • Harta, de Júlia de Paz, una producció de Mayo Films amb distribució i vendes internacionals a càrrec de Marvin & Wayne. 
  • Podul de Piatrâ/Pont de pedra, d'Artur-Pol Camprubí, una producció de 15L Films amb el suport d'Elias Querejeta Zine Eskola, estrenada a la secció Nest del Festival de San Sebastián 2021.
  • Ponto Final, de Miguel López Beraza. Una producció majoritària de Ringo Media en co-producció amb Makers i les productores portugueses Matiné i Bro Cinema amb distribució i vendes internacionals a càrrec de Marvin & Wayne. 
  • Por la vista vacía, de Pablo García Canga, una producció de Vivir para ver i Cirici&La Creativa.
  • Tormenta de verano, de Laura García Alonso, una producció de Distinto Films i Agosto, amb distribució i vendes internacionals a càrrec de Marvin & Wayne. 
  • Valienta, mujer, de Marc Vilalta, produït per Escac Films


Consulteu el llibret amb la selecció del festival i la presència al Marché du Film.