1. La Taula de Participació per a un Sistema Educatiu Inclusiu clou el seu primer cicle de participació
  2. El proper curs es posarà en marxa un equip de 38 dinamitzadores que acompanyaran els centres per ajudar-los a incorporar la mirada inclusiva
  3. El segon cicle de la taula potenciarà la participació de l’alumnat i el farà protagonista de la transformació dels centres educatius


La Taula de Participació per a un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI) clourà aquesta tarda el primer cicle de participació amb el seu tercer plenari al Teatre Zona Nord de Barcelona. El Departament d’Educació començarà immediatament a aplicar les conclusions d’aquesta primera fase, en què hi han participat els representants de famílies, entitats, administracions públiques, alumnat, professorat i experts del món universitari que conformen la TAPSEI.


En aquest sentit, la directora general d’Educació Inclusiva, Laia Asso Ministral, ha valorat que una part important de les conclusions de la primera fase estan alineades amb les prioritats del Departament, però, a més, s’entomaran la resta de propostes que han sorgit.


Així mateix, l’increment pressupostari de 20 MEUR adscrit a la Direcció General d’Educació Inclusiva pel curs 2023-2024 serà prioritzat i distribuït seguint les propostes formulades pels grups de treball de la TAPSEI.


Principals conclusions


D’entre les conclusions de la primera fase de la TAPSEI, destaca l’arrencada, el proper setembre, del programa de Dinamitzadores de l’Educació Inclusiva. Aquest programa comporta la contractació de gairebé una quarantena de professionals amb formació específica en educació inclusiva, que faran tasques de sensibilització, diagnosi i acompanyament als centres, els oferiran eines i treballaran per generar xarxes entre ells.


Del primer cicle també se’n desprèn el mandat de reforçar l’anomenat disseny universal per a l’aprenentatge (el model que promou contextos d’aprenentatge en què es proporcionen múltiples maneres de presentar la informació i la necessitat de dissenyar activitats, tasques i continguts flexibles i personalitzats segons la realitat de cada aula). A tal efecte es publicarà el nou document de mesures i suports universals, que les dinamitzadores difondran entre els centres perquè puguin disposar de més eines per desplegar les mesures i suports universals.


Seguint la indicació de la TAPSEI, també es potenciarà la perspectiva comunitària, tot reforçant els espais de coordinació interdepartamental, especialment amb els Departaments de Salut i Drets Socials, per donar una resposta integrada a les necessitats dels infants i joves en l’àmbit educatiu.


Segon cicle de participació


Per últim, s’ha acordat el disseny del segon cicle de participació de la TAPSEI atenent als resultats del primer. Tenint en compte que es reivindicava donar més veu als alumnes, apostar per la sensibilització i estendre la cultura inclusiva a nivell de centre, el segon cicle es traslladarà dins de les aules. L’alumnat serà qui debatrà i analitzarà les barreres a la inclusió. A més, el segon cicle passarà de ser un espai de reflexió a ser-ho, també, de transformació, ja que els infants i joves faran propostes per transformar els seus propis centres.


Per garantir el retiment de comptes i la transparència, el Departament d’Educació ha pactat amb el Síndic de Greuges un report anual de les línies prioritzades per la TAPSEI, perquè pugui fer-ne seguiment, posant especial èmfasi als compromisos adquirits.




3 de juliol de 2023