- El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre destaca el creixement a l’educació postobligatòria: “Estem fent un esforç per generar més ensenyaments i això s’està traduint amb un augment dels alumnes que es queden al territori”
El nou curs escolar 2023-2024 s’ha iniciat aquest dimecres, 6 de setembre, per als ensenyaments d’educació infantil, primària i secundària obligatòria amb una previsió a les Terres de l’Ebre de 27.234 alumnes, 230 alumnes més respecte a les dades de l’inici del curs 2022-2023. Un nou curs que ve marcat per l’increment de plantilla docent i recursos amb l’objectiu de continuar millorant la qualitat educativa.
“Iniciem un nou curs escolar a les Terres de l’Ebre amb més recursos, més professorat i menys alumnes per aula”, destaca el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó Fernandez. Tot i la davallada generalitzada del padró, l’increment d’alumnat respon al creixement en l’educació postobligatòria. “Estem fent un esforç per generar més ensenyaments i això s’està traduint amb un augment dels alumnes que es queden al territori”, remarca Salvadó.
Amb motiu de l’inici del curs, el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre i la directora dels Serveis Territorials d’Educació, Montse Perelló Margalef, han visitat l’escola Consol Ferré, a Amposta, on han estat rebuts per membres de l’equip directiu i la inspecció. Han estat acompanyats per l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs Roiget, i la regidora d’Educació, Núria Marco Selma.
Així, el curs 2023-24 a les Terres de l’Ebre s’assoleix la xifra de 2.650 dotacions en la plantilla docent, fet que suposa un increment de 145 respecte del curs anterior, i 1.274 grups. A la vegada, és el segon curs de reducció de les ràtios a infantil 3 i també s’implanta per segon curs consecutiu la gratuïtat d’infantil 2. Aquest curs hi haurà dues noves llars d’infants rurals noves a la Palma d’Ebre i la Serra d’Almos. “Estem creixent en llars d’infants rurals i és important perquè garantim que tots els pobles petits puguin escolaritzar des d’Infantil 1 als infants al seu poble”, assegura la directora dels Serveis Territorials d’Educació, Montse Perelló Margalef.
Reforç a l’escola inclusiva
Una altra de les mesures destacades és el reforç a l’escola inclusiva, amb més recursos i un increment del personal no docent. En aquesta línia, s’enforteixen els EAP (equips d’assessorament psicopedagògic) per tal d’incrementar la detecció de necessitats i garantir l’acompanyament d’infants i famílies. Alhora, es reforcen els CREDA i els CRETDIC per a l’atenció d’alumnes amb trastorn del llenguatge, de la conducta i de l’espectre autista.
En l’àmbit de la coeducació i la convivència, es posa en marxa la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional i es fusionen en un únic document els protocols de violència masclista, LGBTI, assetjament i odi, i discriminació, fet que facilitarà a docents la detecció de les violències als centres.
“Continuarem posant recursos per l’educació inclusiva. Aquest curs tenim 10 professionals més d’atenció educativa per dotar de recursos suficients per gestionar l’increment de complexitat als centres educatius”, remarca Salvadó.
Formació professional
El curs a l’educació postobligatòria s’inicia la setmana que ve, el 12 de setembre, i a les Terres de l’Ebre ve marcat per l’augment de l’oferta d’estudis. Hi haurà quatre nous cicles formatius: dos de Grau Superior d’Imatge per al Diagnòstic i Medicina Nuclear (INS de l’Ebre) i d’Energies Renovables (INS de Flix), un de Grau Mitjà d’Ensenyament Esportiu d’Atletisme (INS de Tecnificació) i un de Grau Bàsic d’Agrojardineria i composicions florals (INS Sòl de Riu). També hi ha cinc opcions noves de formació: els cursos d’especialització de Robòtica col·laborativa (INS Montsià) i Aeronaus pilotades de forma remota – DRONS (INS de l’Ebre), la doble titulació de Batxillerat i Futbol (INS de Tecnificació) i un Programa de Formació i Inserció (PFI) d’Auxiliar de manteniment i reparació de vehicles de mobilitat personal (INS de l’Ebre).
“Ens podem felicitar per aquests quatre nous cicles formatius i esperem que el treball que estem fent a la Taula per a l’impuls de la Formació Professional a les Terres de l’Ebre es pugui començar a incorporar a partir del curs 2024-2025”, explica el delegat del Govern. “Hem d’anar treballant amb els perfils que necessiten les empreses del territori, conjuntament amb l’oferta i les necessitats que tenen els alumnes, amb un esforç important que hem de fer en l’orientació, i dins l’estratègia que tenim de desenvolupament territorial que tenim”, assegura.
Competències digitals
El curs 2023-2024 a les Terres de l’Ebre també compta amb un increment de recursos per l’acceleració digital amb nous panells digitals interactius, materials digitals i maletes audiovisuals, material de robòtica, aules vivencials i equipament maker (projecte FAIG). El Pla d’Educació Digital de Catalunya té com a objectius assegurar que els alumnes siguin digitalment competents en acabar l'ensenyament obligatori, augmentar el nombre de professorat que tingui la competència digital docent entesa com una competència clau del segle XXI i teixir una xarxa de país amb centres digitalment transformats que facilitin l'aprenentatge en el marc de la transformació educativa.
Pel que fa a les obres en centres, durant el 2023 s’estan duent a terme actuacions en diferents centres educatius del territori, per ampliacions i obres de millora i climatització.
Una altra de les novetats del curs és la campanya del val escolar de 100 euros per comprar llibres de text i material escolar.
6 setembre 2023