Daniel Albalate ressalta que la fira ha estat un “èxit pels professionals i aficionats del sector” i, alhora, una “bona oportunitat per al propi aeroport de Lleida-Alguaire”, perquè “ha obert les seves instal·lacions per a acostar l’aeronàutica a la ciutadania”
Enguany hi han hagut 96 expositors, un 11% més que l'any anterior, i, durant els dos dies d'obertura, a l’aeroport hi han aterrat més de 120 aeronaus
La Fira LleidaAirChallenge d’enguany, que s’ha celebrat a l’aeroport de Lleida-Alguaire aquest cap de setmana, ha tancat les portes avui amb una afluència de 5.500 visitants, que han pogut visitar el prop del centenar d’expositors instal·lats i assistir i prendre part en l’ampli ventall d’activitats organitzades al voltant del món de l’aeronàutica. La xifra de visitants d’enguany supera en un 30% la de l’edició anterior. La del 2023 és la novena edició de la fira si es compta l’edició 0 que va tenir lloc el 2013.
El president d’Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate, s’ha mostrat “molt satisfet i agraït amb la molt bona acollida que ha tingut la fira aquest any i ha explicat que l’augment de visitants “supera les expectatives que ens havíem fet”. Segons Albalate, tot plegat “confirma l’encert en el canvi de dates i ubicació a la zona industrial, que ha agradat molt al públic i als exhibidors i ha ajudat a la circulació dins del recinte”. Cal recordar que enguany la fira s’ha ubicat per primer cop a la plataforma industrial de l’aeroport i, a més, que s’ha deixat de celebrar a principis del mes de juny, com s’havia fet en les edicions anteriors, per evitar la calor extrema d’aquelles dates, i s’ha traslladat al 7 i 8 d’octubre.
Daniel Albalate ha ressaltat que la fira ha estat un èxit pels professionals i aficionats del sector. “Ens diuen que ells també han superat les seves expectatives i així ho confirma el nombre d’aeronaus i de visites en mode fly-in que hem tingut”, ha assenyalat. Val a dir que durant els dos dies de la firal’aeroport ha acollit més de 120 aeronaus entre visitants i expositors”. Albalate també ha volgut destacar l’ambient familiar i festiu que s’ha viscut a l’aeroport tot el cap de setmana. “Això és el que pretenem –ha dit-, obrir les nostres instal·lacions i acostar l’aeronàutica a la ciutadania”.
Els 96 expositors de la fira, que suposen un 11% més que els de l’any anterior, han estat distribuïts en tres espais. El primer ha estat dedicat a New Space i noves tecnologies aeronàutiques i de l’espai, amb empreses expositores de formació de pilots de drons, de solucions aèries relacionades amb les noves mobilitats aèries, o de coets. Enguany hi ha tornat a haver el taller de drons per a infants i s’han ampliat les seves exhibicions, amb demostracions de les aplicacions d’aquests aparells en activitats com ara la logística o el servei d’imatges. El sector dels drons agafa cada cop més peu a la fira atesa la seva embranzida com a punt de referència molt important del sector tecnològic, per les possibilitats d’usos presents i futurs i per la creixent presència d’aquest tipus d’empreses, que enguany sobrepassen la vintena. Un segon espai ha acollit l’àmbit de la formació: escoles de formació de pilots d’aviació general o pilots comercials, tripulants de cabina, mecànics aeronàutics i controladors aeris, entre d’altres expositors del sector aeronàutic. El tercer ha reunit empreses del sector aeronàutic i s’hi han ubicat expositors de fabricació, venda i lloguer d’aeronaus, empreses de manteniment, federacions i aeroclubs, entre altres. Una quinzena d’empreses han exposat les seves aeronaus, a l’espai exterior de la fira. La mostra ha inclòs per primera vegada la compravenda in situ d’aeronaus de segona mà, concretament de tres avionetes i un helicòpter, que han estat a l’abast i a prova dels possibles clients interessats.
Els visitants han pogut gaudir d’exhibicions de drons, amb demostracions de les seves possibles aplicacions, i amb tallers per al públic infantil. Les activitats al voltant dels drons han estat una de les atraccions de la fira, en consonància amb la rellevància que aquesta tecnologia està assolint en l’aeronàutica. La Federació Aèria Catalana ha organitzat exhibicions de les diferents tipologies d’aviació esportiva, amb autogirs, paramotors i aeromodels, i amb avions històrics. Una de les novetats de cara al públic és que enguany ha tingut ocasió d’experimentar el pilotatge d’una aeronau mitjançant dos simuladors de vol, un de vols comercials i un altre de competició. També s’han exposat un helicòpter del cos dels Mossos d’Esquadra i un altre del d’Agents Rurals.
El programa de la fira ha comprès onze jornades, bona part de les quals han girat al voltant de les diferents orientacions estratègiques de l’aeroport i ens les seves possibilitats laborals, que han gaudit de bona acollida, amb una mitjana d’assistència de més de 30 persones. La primera i única wingwalker (ballarina de l’aire) professional espanyola, Ainhoa Sánchez, ha explicat en què consisteix la seva modalitat acrobàtica en la conferència “Ballant sobre un avió biplà”. També hi ha intervingut Joan Anton Català, comissari de la Commemoració Any Joan Oró, amb la conferència divulgativa “Joan Oró: l’origen de la vida i l’Univers”.
Vocacions i sortides professionals
En el transcurs de la inauguració de la LleidaAirChallenge, ahir dissabte, Montse Bergés havia ressaltat que la fira dóna cabuda a expositors vinculats als cinc àmbits en què es basa el desenvolupament de l’aeroport, que són el comercial, el tecnològic, l’industrial, el New Space i la formació. A banda de referir-se a l’oportunitat comercial, de negoci i de creació de sinèrgies per al sector que representa la fira, Bergés va destacar també la possibilitat d’atreure vocacions entre els joves, perquè molts expositors permeten conèixer de prop sortides professionals vinculades a l’activitat aeronàutica, com ara la de pilots, mecànics o tècnics de cabina.
Per la seva banda, el secretari de Mobilitat i Logística, Marc Sanglas, va subratllar que el fet que LleidaAirChallenge sigui l’única fira que s’organitza al voltant d’aquest sector a Catalunya i a l’estat espanyol contribueix a “posar en el mapa aeronàutic” l’aeroport de Lleida-Alguaire, una infraestructura que “s’està posicionant en mercats industrials emergents i d’alt valor afegit, com els de l’energia verda de l’hidrogen i els motors de coets dins l’estratègia New Space”. Sanglas també va afirmar que LleidaAirChallenge demostra que “fora de l’àrea de Barcelona també es poden organitzar fires de referència en àmbits estratègics i punters”. Per últim, es va referir a la fira com “una bona ocasió perquè la ciutadania vingui a conèixer les instal·lacions de la zona industrial de l’aeroport i comprovi sobre el terreny els avenços que fa la infraestructura com a punt potent d’atracció d’inversions”.