- L’Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació suposarà la reconversió de l’actual Consell Superior d’Avaluació
- La consellera també ha destacat que el Departament treballa per continuar amb la implantació dels compromisos adquirits en el Ple monogràfic sobre educació del Parlament
- El Departament va presentar la setmana passada un conjunt de 10 mesures per millorar el sistema educatiu
- Educació ha incrementat la inversió per alumne els darrers cursos, passant dels 3.205 euros per alumne el 2014-2015 als 5.727 euros el curs actual
La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, ha anunciat avui que treballa perquè l’Agència d'Avaluació sigui una realitat aquest curs escolar. Ho ha dit durant la seva compareixença en la Comissió d’Educació al Parlament per analitzar els resultats obtinguts per Catalunya en les proves internacionals PISA 2022.
La consellera ha exposat que a finals d’aquest curs es crearà l’Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació, que recull la Llei d’Educació de Catalunya i que encara no s’havia desplegat. Aquest organisme permetrà impulsar i millorar l’avaluació del sistema, les polítiques educatives i la recerca educativa.
“És la reconversió del Consell Superior d’Avaluació en un ens amb més múscul per fer prospectiva i anàlisi de dades, i així ser més útil al sistema educatiu. L’objectiu és que, com a tard, en acabar aquest curs, l’Agència sigui una realitat. Perquè creiem que és important continuar avaluant i fer prospectiva, avançar-nos i avaluar el que és avaluable del sistema. Comencem el pas ferm perquè sigui una realitat abans del juny del 2024”, ha expressat Simó.
Anàlisi de les competències bàsiques
Simó ha explicat als representants dels grups parlamentaris el conjunt de 10 mesures que ja la setmana passada va presentar per millorar el sistema educatiu. Algunes d’aquestes mesures, ha recordat, ja s’estan implantant i es desprenen dels compromisos adquirits pel Departament arran del Ple monogràfic sobre educació del Parlament del passat mes de juny.
Entre les mesures a desenvolupar, s’inclouen, per exemple, un compromís de país per la inclusió, un Pla per una educació a temps complet, la millora global de la formació dels docents, iun acord entre formacions polítiques amb dotació econòmica per un mínim de dues legislatures.
La titular d’Educació ha remarcat que “hem començat a prendre les mesures adequades en molts aspectes. Es tracta de definir el model educatiu que pot respondre millor a les necessitats de la societat catalana actual i introduir aquells elements que permeten orientar-ne adequadament l'evolució correcta”. En aquest sentit, Simó ha afegit que “ara tenim una gran oportunitat perquè el debat en educació sigui un debat de país”.
Resultats PISA 2022
La consellera Simó també ha repassat els resultats obtinguts en les darreres proves de competències bàsiques, realitzades després de les PISA, que mostraven que es començava a revertir la baixada de resultats, especialment en les competències cientificotècniques i matemàtiques.La titular d’Educació ha declarat que “el fet rellevant és que amb posterioritat a PISA 2022, a Catalunya hem fet novament l’avaluació de competències de final d’etapa de 4t ESO on s’ha constatat una reversió de la tendència a la baixa de puntuacions mitjanes. Els resultats de 2023 aporten evidències de recuperació”.
PISA va avaluar el 2022 l’alumnat de 15 anys de Catalunya d’una mostra de 51 centres, en les competències lectora, matemàtica i científica. Catalunya va obtenir les següents puntuacions: 462 (lectora), 469 (matemàtiques), i 477 (científica). En les tres àrees avaluades, Catalunya se situa per sota de la mitjana europea i presenta una davallada respecte l’anterior edició de 2018, que és generalitzada a tots els països.
El Departament d'Educació té aquest curs en marxa diverses iniciatives i actuacions per a la millora del sistema educatiu, i per tant, de l’èxit escolar dels alumnes. És el cas dels PMOE PROA+, els plans de millora de les oportunitats educatives adreçat a l’alumnat més vulnerable en centres de màxima complexitat, un total de 741 centres. I dels plans educatius d’entorn, que suposa per a molts infants i joves poder disposar d’activitats educatives més enllà de l’horari escolar.
D’altra banda, Simó també ha explicat com s’ha incrementat de forma exponencial la inversió econòmica del Departament d'Educació per alumne els darrers cursos, passant dels 3.205 euros per alumne el curs 2014-2015 als 5.727 euros el curs actual 2023-2024: “Hem incrementat la inversió per alumne, i ha estat focalitzada als centres de més alta complexitat i als alumnes amb més necessitats. És important i aquesta inversió s’ha d’acabar notant”.
18 de desembre de 2023