L’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç han realitzat actuacions de seguiment sobre els preus de 440 productes oferts per 55 empreses del sector de l’electrònica de consum i d’articles per a la llar

L'objectiu prioritari de les actuacions endegades ha estat vigilar la competència deslleial entre establiments comercials i la protecció del consumidor davant de possibles pràctiques comercials fraudulentes

La majoria dels incompliments detectats estan relacionats amb alteracions de preus en les ofertes dels productes: no indicar de manera clara la reducció del preu i no informar del preu normal o habitual del bé o servei i del preu reduït tal i com indica la normativa.


La Generalitat de Catalunya, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç del Departament d’Empresa i Treball, ha detectat possibles incompliments de la normativa de preus en el 71% de les empreses inspeccionades amb motiu del Black Friday, que enguany s’ha celebrat el 24 de novembre.

Les actuacions inspectores s’han realitzat sobre 55 empreses del sector de l’electrònica de consum i d’articles per a la llar, tant amb botiga física com amb canal de venda per internet, analitzant i fent el seguiment de preus de 440 productes que tradicionalment concentren la major part dels descomptes en aquesta data. El monitoratge de preus es va iniciar un mes abans de la cita i es va perllongar fins al mateix dia del Black Friday.

Des de l'àmbit de Comerç, l'objectiu prioritari de les actuacions endegades ha estat vigilar la competència deslleial entre establiments comercials en el marc d'aquesta jornada promocional, mentre que l'Agència Catalana de Consum ha posat el seu focus en la protecció del consumidor davant de possibles pràctiques comercials fraudulentes, d'acord amb el Codi de consum català.

En matèria d’ofertes o promocions, la legislació contempla obligacions per a les empreses i els comerços, com ara: informar tant del preu original com del preu rebaixat o el percentatge de descompte, tenint en compte que el preu original sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors a la promoció; o informar de la durada de les ofertes. Amb tot, les actuacions que contravinguin la normativa sobre comerç poden rebre sancions de fins a 20.000 euros, mentre que aquelles incidències que vulnerin els drets de les persones consumidores poden implicar multes d'entre 10.001 i 100.000 euros

Després dels controls duts a terme, tant Consum com Comerç han detectat que la major part d’incompliments estan relacionats amb alteracions de preus en les ofertes dels productes: no indicar de manera clara la reducció del preu i no informar del preu normal o habitual del bé o servei i del preu reduït tal i com indica la normativa.

Infraccions per pràctiques comercials deslleials

Actualment Inspecció de Consum i de Comerç estan analitzant les dades recopilades i en els propers dies s’adreçaran requeriments a les empreses en què s’han detectat incompliments de la normativa. Els procediments d’inspecció, per tant, es troben en la fase de diligències prèvies, fet que significa que les empreses poden fer al·legacions o aportar informació, i finalment s’obriran els expedients sancionadors corresponents en tots aquells casos en què es constati una conducta infractora, per tal d’evitar que aquestes males pràctiques comercials es repeteixin en futures campanyes.

47 expedients oberts per infraccions durant el Black Friday 2022

Durant la campanya d’inspecció realitzada amb motiu del Black Friday de 2022, Empresa i Treball va realitzar actuacions de control de preus de productes sobre 70 empreses, tant presencialment com online. Com a resultat d’aquestes actuacions, es van obrir 47 expedients sancionadors. En concret, la Direcció General de Comerç va obrir 38 expedients sancionadors per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 37 ja s’han resolt amb sanció per un import global de 429.000 euros.

Pel que fa a Consum, va tirar endavant expedients sancionadors a 9 empreses per constatar conductes infractores segons la normativa relativa a la protecció de les persones consumidores en matèria d‘indicació de preus. Els expedients de Consum, que es troben en tramitació, podrien acumular sancions per un import total superior als 500.000 euros.

Campanya “Consum amb cap” per fomentar la compra reflexiva i planificada

En paral·lel a la tasca de control de mercat, els mesos de novembre i desembre, coincidint amb les campanyes del Black Friday i el Cyber Monday i també l’època de compres de Nadal, l’Agència Catalana del Consum ha posat en marxa la campanya informativa “Consum amb cap”. La campanya, que s’està difonent per mitjà del web consum.gencat.cat i també a les xarxes socials i en diversos mitjans digitals, convida la ciutadania a reflexionar sobre els beneficis de prendre decisions de compra pensades i planificades, defugint les compres impulsives, i a tenir una major consciència dels efectes i les conseqüències que poden tenir les seves accions de consum.