1. El primer tren del ferrocarril Noguera Pallaresa va arribar a Balaguer el 3 de febrer de 1924
  2. Amb motiu de l’efemèride, FGC ha organitzat una exposició, ha editat un llibre històric i ha vinilat un tren


FGC{"name":"2024/02/03/12/49/e0ba9f5a-2aeb-4f37-85dc-ac7b53d6cf61.jpeg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":487210}

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha presidit avui l’acte organitzat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb motiu de l’arribada del tren a Balaguer el 3 de febrer de 1924. L’acte ha començat amb un recorregut des de Lleida fins a Balaguer a bord d’un tren vinilat amb motius històrics, que circularà fins a finals d’any per la línia Lleida – La Pobla de Segur.

A l’estació de Balaguer, la consellera de Territori, acompanyada de la paera en cap del municipi, Lorena González Dios, ha inaugurat una exposició històrica que repassa els 100 anys de la línia de Lleida a Balaguer i que serà itinerant. Ferrocarrils també ha editat el llibret històric “La línia de Lleida a Balaguer. 100 anys d’una cruïlla d’esperances i d’un camí per al futur”, elaborat, igual que l’exposició, per l’historiador Carles Gorini Santo, que se suma a la col·lecció de llibres de Ferrocarrils que es poden consultar al web del Patrimoni d’FGC.

La consellera Capella ha reivindicat el ferrocarril com a eina de modernitat “perquè avui com fa 100 anys té associada encara aquesta gran potencialitat de transformació d’un territori que volem eficient, resilient i cohesionat. El ferrocarril significa un compromís amb el territori i amb la seva prosperitat, perquè garantir bones infraestructures i bons serveis de transport és una forma de garantir drets”. D’altra banda, Capella ha destacat que “un país de futur com el nostre requereix d’una xarxa ferroviària extensa, fiable i ben connectada amb els principals pols del país, gestionada amb eficiència i des de la proximitat com FGC fa diàriament”.

La paera en cap de Balaguer, Lorena González Dios, ha destacat “la importància del transport públic al territori, especialment el ferroviari, com la millor manera de contribuir al desenvolupament de les diferents zones del país. La capacitat del tren de vertebrar el territori, i més en el cas de Ponent, és essencial per a promoure l’activitat econòmica i la circulació de persones”. González també ha assenyalat que “en el cas de la ciutat de Balaguer, es vol implementar la tramviarització per a facilitar l’accés a l’estació, fent-la més accessible i amable per a les persones usuàries”. En aquest sentit, ha recordat que “cal apostar per la inversió als territoris on hi viu menys gent per tal que les infraestructures de comunicació no suposin un greuge comparatiu entre zones”.

L’acte de commemoració també ha comptat amb la participació dels alcaldes de Vilanova de la Barca, Albert Solsona Arróniz, i de Vallfogona de Balaguer, Xavier Castellana Benseny, i de l’alcaldessa de Térmens, Concep Cañadell Salvia, entre d’altres autoritats. Per part de Ferrocarrils, hi han assistit el director d’FGC Operadora, Oriol Juncadella i Fortuny, i el director de Planificació Estratègica i Prospectiva, Carles Casas Esplugas.

3 de febrer de 1924: el tren arriba a Balaguer

FGC
Imatge del dia de la inauguració. Foto: Arxiu Óscar Urgelés.
{"name":"2024/02/02/14/40/2eab9c5d-d8e3-4780-82ff-cee3ab5c9fce.jpg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":1493525}


El ferrocarril de la Noguera Pallaresa va arribar a Balaguer el 3 de febrer de 1924 i es va inaugurar així el tram de Lleida a Balaguer, acomplint una reivindicació històrica. Tot i que les obres de construcció de la infraestructura s’havien completat el 1913, les vies no s’hi van instal·lar immediatament.

L’any 1951, gairebé tres dècades després, el tren arribava fins a La Pobla de Segur, després de fer-ho a Cellers (1949) i a Tremp (1950). Durant les dècades posteriors, la manca d’inversions i manteniment van provocar el declivi de la línia i, a mitjan anys vuitanta, es va plantejar el seu tancament, només evitat gràcies a la forta mobilització ciutadana.

En aquest context, la Generalitat de Catalunya i el govern central de Madrid van iniciar una llarga negociació per al traspàs de la gestió de la línia a FGC, que es va materialitzar l’1 de gener de 2005, quan Ferrocarrils va assumir la gestió de la línia Lleida – La Pobla amb l’objectiu de revitalitzar-la definitivament. Des de llavors, la prioritat va ser la millora i renovació total de les infraestructures, mentre que l’operació va ser provisionalment subcontractada a Renfe i la gestió de la circulació a Adif. Gairebé una dècada després, al 2014, es va iniciar una nova fase per a la línia amb l’assumpció completa d’FGC de l’explotació de la mateixa, la formació del nou personal i l’adquisició de nou material mòbil, dos trens nous, que van iniciar el servei comercial el 25 de juliol de 2016.

Els nous trens van ser l’aparador eficaç d’un model de servei de proximitat, que incorporava uns equips humans arrelats al territori. L’esforç de renovació va comprendre la millora de les estacions i l’adaptació per a persones amb mobilitat reduïda (PMR), i l’augment de la freqüència de pas, amb més serveis en hora punta que facilitaven les interconnexions amb l’Alta Velocitat i la xarxa de transports per carretera. El model de Ferrocarrils afegia altres serveis de valor, potenciant l’atenció i informació al client, innovant amb sistemes de venda a bord i en línia i proporcionant informació del servei en temps real.

Els resultats no es van fer esperar. L'any 2016 la línia havia transportat 111.241 viatgers i va assolir índexs de satisfacció rècord. El 2022 va entrar en servei una tercera unitat de tren, per consolidar el creixement de la demanda de transport. El 2023 s’ha tancat amb 372.229 viatges i les millors xifres de qualitat del servei i satisfacció al client de les línies d’FGC.

8  

Imatges

Imatge de la inauguració 03.02.1924 Foto: Arxiu Óscar Urgelés (Desconegut)

Imatge de la inauguració 03.02.1924 Foto: Arxiu Óscar Urgelés (Desconegut) 1493525

Foto

Foto 487210

Foto

Foto 1334548

Foto

Foto 963609

Foto

Foto 1188428

Foto

Foto 581890

Imatge de la inauguració 03.02.1924 Foto: Arxiu Antoni Nebot

Imatge de la inauguració 03.02.1924 Foto: Arxiu Antoni Nebot 16946480

Estació de Balaguer als anys 40 Foto: Arxiu Óscar Urgelés (Desconegut)

Estació de Balaguer als anys 40 Foto: Arxiu Óscar Urgelés (Desconegut) 356587

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 410027