query_builder 22 agost 2003 17:20
event_note Nota de premsa
Membres del Cos d’Agents Rurals han fet un rescat de més de 11.000 peixos a la Riera de Merlès, en una zona de pesca controlada i intensiva, per permetre la retirada de llots de la captació mancomunada de Sant Feliu Sasserra - Oristà - La Torre. Es tracta d’una actuació lligada a la neteja dels fangs acumulats a la llera de la riera de Merlès, en aquest lloc, i així permetre augmentar la quantitat d’aigua embassada en aquesta resclosa amb la finalitat de poder subministrar aigua a aquests municipis.
S’han recollit unes 2.000 bagres i 150 madrilles, que han estat traslladats al Pont de la Cortada i a la presa de Matraques , dins de la mateixa zona de pesca, aigües amunt, i unes 1.000 carpes i 250 gardins que s’han dipositat en instal·lacions de piscicultura, per al posterior trasllat a zones de ciprínids de la conca del Llobregat. També s’han recollit 10.000 perca-sol i 30 black-bass que s’han eliminat per ser espècies introduïdes que competeixen amb les autòctones. En els propers dies continuaran les actuacions de recuperació i trasllat.
A més dels peixos, els agents han retirat set nàiades de l’espècie Unio Aleroni, un dels pocs bivalbs d’aigua dolça endèmics de Catalunya, i que es troba protegit. Fins que el lloc d’on han estat recollides aquestes nàiades no torni a reunir les condicions ecològiques adients, es mantindran en instal·lacions de piscicultura a Santa Maria de Merlès. La recerca de més molucs a fang de la riera continuarà durant els primers dies de la setmana vinent.
Aquest molusc bivalb necessita per a la seva reproducció de la presència de barbs i madrilles que els utilitza com a hospedador intermediari en el seu procès reproductiu.
La Riera de Merlès destaca principalment per la puresa de la seva aigua i els seus fangs són de gran qualitat biològica, és precisament per aquestes condicions d’habitat favorables que hi podem trobar a la riera la presència d’aquest molusc.
Durant l’actuació que està fent el Departament de Medi Ambient s’aprofitarà per afavorir les espècies autòctones i conservar així les poblacions de peixos originaris de la zona. Amb aquesta actuació s’han retirat les espècies alòctones introduïdes, i que competeixen amb les espècies autòctones. És per això que també s’han retirat diversos exemplars de tortuga de florida, que competeix amb la tortuga de rierol autòctona de Catalunya.