Felip Puig: 'El Ministeri busca excuses en les negociacions amb la Generalitat per justificar els retards que acumula el TGV i per amagar la crisi de la seva gestió'

query_builder   29 abril 2003 14:04

event_note Nota de premsa

Felip Puig: 'El Ministeri busca excuses en les negociacions amb la Generalitat per justificar els retards que acumula el TGV i per amagar la crisi de la seva gestió'

-El conseller afirma que el nou Estatut d’Autonomia permetrà millorar la gestió i la inversió de les infraestructures a Catalunya- Felip Puig recorda al ministre Cascos que el traspàs del servei de rodalies ocuparà un lloc prioritari a l’agenda política després de les eleccions generals del 2004- Tècnics del Departament de PTOP i dels ajuntaments es reuniran amb representants del Ministeri de Foment la setmana vinent per analitzar els informes sobre el pas del TGV pel riu Llobregat

“Si el Ministeri demostra que el pas del TGV per sota del riu Llobregat comporta un retard de cinc anys serà un motiu per modificar la nostra postura, però jo personalment no m’ho crec”. Així de contundent s’ha mostrat el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, en resposta a les declaracions del secretari d’Estat d’Infraestructures, Benigno Blanco, qui ha assegurat que si les negociacions amb Generalitat i ajuntaments es perllonguen el Ministeri de Foment tirarà pel dret amb la seva decisió de fer passar el TGV per sobre del riu Llobregat.

Per Felip Puig, el Ministeri de Foment vol imputar a la Generalitat i als ajuntaments del Baix Llobregat el retard en la construcció del TGV per amagar la crisi de la seva gestió. “El Ministeri busca excuses en la negociació per justificar els retards que s’acumulen en els altres trams del trajecte” ha dit Felip Puig, qui ha emplaçat al Ministeri de Foment a fer públic el calendari previst d’arribada del TGV.

El conseller Puig ha assenyalat que “mentre la Generalitat sempre ha tingut un talant dialogant, el Ministeri aplica el seu tarannà rígid i contundent, pensant que la seva postura és la que val amb molt poca voluntat de negociació. Sense anar més lluny, la decisió sobre l’estació del TGV a El Prat ens ha comportat un any i mig de negociacions, mentre que si el Ministeri hagués estat més flexible hauríem avançat més ràpidament”.

El conseller ha anunciat que tècnics del Departament de PTOP, de l’Ajuntament d’El Prat del Llobregat i del Consell Comarcal del Baix Llobregat es reuniran la setmana vinent amb representants del Ministeri de Foment per analitzar, contrastar i comparar els informes sobre el pas del TGV pel riu Llobregat.

El conseller Puig ha dit que fins el moment els informes que ha presentat el Ministeri no són suficients per determinar que la construcció d’un túnel per sota del riu Llobregat comporti un retard de cinc anys per les obres i ha destacat l’actitud tancada del Ministeri amb aquesta qüestió. Tot i així, el conseller Puig ha afirmat que la Generalitat esperarà a tenir els informes tècnics per prendre una decisió, i que tot i creure-ho poc probable, “podria ser que ens convencessin que la construcció del pont per sobre del Llobregat és l’opció més viable, però fins que no tinguem els informes tècnics que diguin el contrari, nosaltres seguirem defensant la nostra postura”.

En aquest sentit, el conseller Puig ha comparat la previsió que fa el Ministeri sobre el pas del TGV per sota del Llobregat amb el projecte que la Generalitat de Catalunya ja ha iniciat de construcció del túnel de la Línia 9 del Metro per sota del riu Besòs. “Nosaltres ja hem començat la construcció d’aquest túnel i en un any i mig ja estarem realitzant les proves de la línia 9, per tant m’estranya que fer el mateix al riu Llobregat comporti cinc anys” ha dit Felip Puig.

Felip Puig ha fet aquestes declaracions després de la conferència que ha pronunciat en el marc de la II Trobada sobre Gestió, Finançament i Explotació de les Infraestructures a Catalunya organitzada pel grup Recoletos.  Davant una àmplia representació del sector de les infraestructures, el conseller Puig ha defensat que la proposta d’un nou Estatut d’Autonomia que planteja el Govern de la Generalitat “no és fruït del romanticisme, sinó que respon al més pur i estricte pragmatisme”.

Per Felip Puig, el nou Estatut d’Autonomia permetrà superar el greuge d’inversió i el dèficit d’infraestructures que pateix Catalunya per part de l’administració de l’Estat.  “El nou Estatut d’Autonomia- ha dit Felip Puig- ens ha de donar competències exclusives en matèria de planificació del territori, perquè no es pot decidir per on passen els trens o les carreteres de Catalunya des de 600 km de distància, volem decidir el nostre model de territori. Però també necessitem més capacitat de decisió i d’inversió per fixar les prioritats, els ritmes, les solucions i per gestionar les infraestructures. Per tant, el nou Estatut haurà de plantejar, entre altres, els serveis de rodalies de RENFE, els trens regionals i la gestió dels aeroports. També esperem que el nou Estatut ens doni més capacitat financera que ens permeti superar el greuge d’inversió de l’Estat a Catalunya. Per exemple, l’any 2003, de la inversió total de l’Estat en carreteres, només el 6,9% s’ha destinat a Catalunya mentre que el 40% de la recaptació de peatges de tot l’Estat prové de Catalunya. Això demostra que Catalunya continua patint un dèficit molt important en inversió d’infraestructures per part de l’Estat.”

Respecte la postura del ministre Cascos contrària a arribar a un acord per traspassar els serveis de rodalies a la Generalitat, el conseller Felip Puig ha recordat al ministre que després de les eleccions generals del 2004 “caldran fer majories, i en aquesta negociació el traspàs del servei de rodalies de Renfe i la gestió dels aeroports són una prioritat pel Govern de la Generalitat”.

1  

Fitxers adjunts

Nota de Premsa

Nota de Premsa
DOC | 67