El conseller Puig anuncia que presentarà al MIFO un conveni per millorar la línia de Puigcerdà

El conseller es reunirà la propera setmana amb els alcaldes i presidents dels consells comarcals afectats

query_builder   4 abril 2003 14:15

event_note Nota de premsa

El conseller Puig anuncia que presentarà al MIFO un conveni per millorar la línia de Puigcerdà

El conseller es reunirà la propera setmana amb els alcaldes i presidents dels consells comarcals afectats

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, ha manifestat avui que properament presentarà al Ministeri de Foment un conveni pel qual la Generalitat de Catalunya es compromet a invertir ja en millores a la línia fèrria de Barcelona-Puigcerdà, sempre que el Ministeri es comprometi a traspassar aquesta línia a la Generalitat de Catalunya. El conseller es reunirà també la propera setmana amb l’alcalde de Vic, el de Ripoll i el de Puigcerdà així com amb els presidents dels Consells Comarcals de la Cerdanya, el Ripollès i Osona per tal d’analitzar la situació i planificar les actuacions necessàries.

La Generalitat de Catalunya ha denunciat repetides vegades el mal estat d’aquesta línia i s’ha dirigit al Ministeri de Foment sol·licitant-li que es prenguessin les mesures necessàries i es realitzessin les inversions corresponents per tal de mantenir-la i modernitzar-la.Així mateix, el Govern català ha reiterat diverses vegades la necessitat de traspassar la titularitat i la gestió d’aquesta línia ja que el sistema d’explotació que aplica el govern central no és el que més s’adapta a les necessitats dels usuaris.

L’any 1999 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va presentar el “Pla de millora de la qualitat del servei a la línia ferroviària Barcelona-Puigcerdà-La Tor de Querol”. Aquest pla es va redactar amb les aportacions d’ajuntaments i de consells comarcals i es va presentar a RENFE, que en aquell moment va anunciar la seva bona predisposició.

Aquest Pla no només analitzava les necessitat de millora en la infraestructura sinó que preveia un pla de negoci. Millorar el servei de rodalies entre Barcelona i Vic, millorar el servei de regional entre Barcelona i Puigcerdà, millorar les connexions internacionals, potenciar els serveis turístics a la línia, adaptar les instal·lacions a Persones de Mobilitat Reduïda i integrar les travesseres ferroviàries amb les activitats ciutadanes eren els objectius bàsics d’aquest Pla. Per assolir aquests objectius es marcava un conjunt d’actuacions en la infraestructura que passava per desdoblar la línia entre Montcada i la Garriga, soterrar la via a Vic, la cobertura de la línia a la travessia d’Hostalets de Balenyà, renovar la via en el tram Vic-Ripoll així com substituir el sistema actual de senyalització, i rehabilitar la infraestructura i renovar la via en el tram Ribes de Fresser-Alp.

El conseller Felip Puig ha declarat que “A la vista que això no ha estat així i la bona voluntat no avança, ens veiem obligats a prendre noves iniciatives”. És per aquest motiu que el conseller ha convocat una reunió per la propera setmana amb els alcaldes de Vic, Ripoll i Puigcerdà i amb els presidents dels consellers comarcals de la Cerdanya, Ripollès i Osona per “consensuar un pla d’acció conjunta perquè des de Catalunya puguem exigir amb tota contundència que es canviï el sistema de gestió”. El conseller ha demanat també una reunió urgent amb representants de RENFE “perquè ens expliquin quines són les actuacions que ells tenen previstes”.

En aquest sentit Felip Puig ha avançat que presentarà al Ministeri de Foment una proposta de conveni pel qual la Generalitat de Catalunya es compromet a avançar part de les inversions necessàries per millorar la línia. Segons l’actualització de l’estudi del 99, el Govern català creu que les inversions per aconseguir una bona funcionalitat, una major seguretat i un bon servei en la línia, calen 150MEUR . Aquest conveni hauria de fixar però una data per al traspàs d’aquesta línia a la Generalitat. “Estem predisposats a avançar part d’aquesta inversió sempre que hi hagi un compromís de l’estat” ha afegit el conseller. L’article 9.15 de l’Estatut reconeix a la Generalitat la competència en matèria ferroviària per a totes aquelles línies i/o serveis que tinguin un inici i un final dins del territori català.

Finalment, el conseller ha informat que en les properes setmanes tindrà contactes amb altres consells comarcals i alcaldes de municipis amb altres línies regionals de Renfe per estudiar tirar endavant iniciatives i programes similars.

1  

Fitxers adjunts

Tall de veu

Tall de veu
RM | 449