El cinemòmetre ha estat instal·lat conjuntament amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per augmentar la seguretat a la zona del túnel i la velocitat màxima permesa en el tram controlat és de 80 km/h
El Servei Català de Trànsit (SCT), conjuntament amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, ha posat en funcionament un nou radar de tram a l’A-2 a la zona del túnel de Bruc en sentit Barcelona amb l’objectiu de reduir-ne la velocitat excessiva, així com la sinistralitat viària. Aquests sistemes de control de la velocitat responen a les directrius fixades en el Pla de seguretat viària (PSV) 2024-2026 i són una eina eficaç per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes.
En concret, es posa en marxa un radar de tram entre els punts quilomètrics 563,225 i 570,127 de l’A-2 al Bruc que controlarà la velocitat al llarg de gairebé 7 km de longitud, en sentit Barcelona. La velocitat màxima permesa en tot el tram controlat és de 80 km/h, un límit que s’ha homogeneïtzat per tal d’augmentar la seguretat viària d’aquesta zona que inclou el túnel del Bruc i és de risc d'accidents.
La instal·lació d’aquest cinemòmetre coincideix amb unes obres de reparació d’un viaducte de l’A-2 per part del el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que obliguen a derivar la circulació de camions de matèries perilloses per l’interior del túnel del Bruc en sentit Barcelona. El control de la velocitat en aquestes circumstàncies es fa necessari per incrementar la seguretat d’aquest tram.
Amb aquesta ampliació de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són més de 200 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 41 radars d’aquest tipus instal•lats.
Funcionament dels radars de tram
Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur. Els principals avantatges dels controls de velocitat de tram són:
• Constitueixen una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària
• Eviten frenades sobtades
• Cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via
• S’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram
• És un element dissuasiu de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors
• Aquest sistema complementa els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics
Convé destacar que l’SCT també controla la velocitat excessiva a través dels radars fixos que registren una velocitat en una ubicació concreta i, en alguns punts de la xarxa viària catalana, els Mossos d’Esquadra també fan tasques de vigilància amb radars mòbils. Aquest tipus d’infraccions també es detecten i sancionen a través del radar aerotransportat Falcó des de l’helicòpter de Trànsit.
Actualment, i comptant aquests nous cinemòmetres, a la xarxa viària catalana hi ha 242 punts de control, dels quals 41 són radars de tram. Els radars estan distribuïts tant en vies principals com secundàries, seguint criteris de priorització dels punts o trams on és necessari reduir la sinistralitat, i han demostrat que resulten efectius com a elements dissuasius per disminuir l’accidentalitat.
La velocitat excessiva és un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària. A Catalunya, l’any 2023 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 10,6% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes.
A més velocitat, més risc d’accident i de lesions greus
En cas d’accident, s’ha evidenciat que com més elevada és la velocitat dels vehicles, més alta és la violència de l’impacte, es redueix notablement l’efectivitat dels dispositius de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o el casc, i s’incrementa, per tant, el risc de mortalitat i de patir lesions amb seqüeles greus permanents. És per això que des del Departament d’Interior i des del Servei Català de Trànsit, continuem apostant per la presència de radars a la xarxa viària catalana amb la finalitat de disminuir l’accidentalitat a les nostres vies.
Els radars, juntament amb la vigilància i les campanyes intensives de control de la velocitat que es fan des de Mossos d’Esquadra i les Policies locals, són actualment elements fonamentals per a la consecució de l’anomenada Visió Zero pel que fa a sinistralitat viària.
La presència dels radars està senyalitzada i la seva ubicació és pública, es pot consultar al web del Servei Català de Trànsit.