Tarragona acull l'exposició Arquitectura Escolar a Catalunya 1990-2001 [Actualitzada]

query_builder   13 març 2003 11:45

event_note Nota de premsa

Tarragona acull l'exposició Arquitectura Escolar a Catalunya 1990-2001 [Actualitzada]

L’exposició Arquitectura Escolar a Catalunya 1990-2001 que a partir de demà es podrà visitar a Tarragona recull els resultats d’un ambiciós programa de noves construccions escolars que combina, alhora, la urgència de crear escoles i instituts amb el repte de transformar i dignificar l’espai educatiu.

L’exposició Arquitectura Escolar a Catalunya 1990-2001 vol ser un recorregut pels trets més significatius dels projectes executats al llarg de la dècada dels 90, en què es constata la voluntat de singularitzar cada edifici escolar i adaptar-lo al seu entorn geogràfic. El model adoptat per la Generalitat de Catalunya en aquest àmbit defuig les fórmules uniformitzadores i repetitives, i opta pel projecte arquitectònic singular i adaptat a cada realitat urbana o rural.

Aquesta voluntat s’esdevé al llarg de tota la dècada dels noranta tot atenent una nova necessitat, la implantació de la LOGSE, que amb la generalització de l’ensenyament secundari fa necessària la construcció d’instituts arreu del país. Encara a la segona meitat dels noranta i a l’actualitat, la necessitat de mantenir el ritme de noves construccions escolars s’accentua amb una nova realitat: la mobilitat entre municipis de la població catalana.

En aquest període, tal com recull l’exposició, s’han portat a terme 604 actuacions en centres públics, amb una inversió de 736 milions d’euros (122.504 milions de pessetes), és a dir, una mitjana de més d’una obra pública cada setmana al llarg de 12 anys i de més de 10.000 milions de pessetes d’inversió cada any. D’aquestes 604 actuacions, 262 són centres de nova construcció i 342 són ampliacions i adequacions de centres docents públics. En total s’han construït 140 noves escoles públiques d’infantil i primària i 122 nous instituts d’educació secundària. Pel que fa a les obres d’ampliació i adequació dels centres docents públics, se n’han fet 178 als centres d’infantil i primària i 164 als instituts de secundària. Dels 122.504 milions de pessetes d’inversió des de l’any 1990 fins el 2001, 81.020 milions han estat destinats a centres de nova construcció, i 41.484 milions a ampliacions i adequacions de centres docents públics.

Durant la seqüència cronològica que abasta aquesta exposició (1990-2001) cal dir que, concretament, la inversió del Departament d’Ensenyament a les comarques tarragonines ha sigut de 18.478 milions de pessetes, amb un total de 94 actuacions.

Aquestes actuacions es poden detallar per comarques i són les següents :

Alt Camp: 2 actuacions amb 799 milions de pessetes d’inversió.

Baix Camp: 20 actuacions amb 3.424 milions de pessetes d’inversió.

Baix Ebre: 10 actuacions amb 2.200 milions de pessetes d’inversió.

Baix Penedès: 13 actuacions amb 2.295 milions de pessetes d’inversió.

Conca de Barberà: 2 actuacions amb 397 milions de pessetes d’inversió.

Montsià: 19 actuacions amb 2.722 milions de pessetes d’inversió.

Priorat: 5 actuacions amb 398 milions de pessetes d’inversió.

Ribera d’Ebre: 6 actuacions amb 700 milions de pessetes d’inversió.

Tarragonès: 15 actuacions amb 5.178 milions de pessetes d’inversió.

Terra Alta: 2 actuacions amb 365 milions de pessetes d’inversió.

L’exposició l’inaugurarà demà divendres, dia 14 de març, a les 7 de la tarda, Emili Pons, director general de Centres Docents del Departament d’Ensenyament. L’exposició, que restarà oberta entre el 15 i el 30 de març, està instal·lada al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona.

Barcelona, 13 de març de 2003