Homs aposta per la col·laboració amb el sector privat per superar el retard de les inversions a Catalunya del Govern Central

Acusa Madrid d'eternitzar les infraestructures clau per al futur del país

query_builder   30 abril 2003 18:20

event_note Nota de premsa

Homs aposta per la col·laboració amb el sector privat per superar el retard de les inversions a Catalunya del Govern Central

Acusa Madrid d'eternitzar les infraestructures clau per al futur del país

Aquest matí, el conseller d’Economia i Finances de la Generalitat, Francesc Homs, ha acusat el Govern Central “d’eternitzar les infraestructures clau per al futur de Catalunya”. Ho ha explicat a les segones jornades sobre infraetsructures a Catalunya que organitza el Grup Recoletos. Homs, que ha recordat que la Generalitat és l’Administració que més inverteix a Catalunya amb un 46% de la inversió global, ha posat alguns exemples per il·lustrar aquesta situació. Ha parlat del Conveni d’Infraestructures que obliga l’Estat a invertir 120 milions d’euros en equipaments del transport metropolità de Barcelona durant el període 2002-2005 que va aprovar el Consell de Ministres la setmana passada. Homs ha posat de manifest que això implica que l’Administració Central no ha transferit recursos per aquesta via en dos anys, ja que el darrer conveni finançava les inversions fins l’any 2000. El mateix passa, segons Homs, amb el Contracte-Programa per al finançament del transport regular de viatgers que, exhaurit el 2001, i encara no s’ha renovat.

“Madrid té una visió allunyada i burocràtica de la realitat catalana i sovint endarrereix els projectes d’infraestructures de les nostres necessitats econòmiques”, ha dit Homs. També ha lamentat la “lentitud de resposta de Madrid” i ha recordat que invertir en millors infraestructures és un element essencial per tal que Catalunya continuï essent competitiva a Europa i per millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans. A més, també ha afegit que l’ampliació de la Unió Europea obliga Catalunya a reforçar la seva competitivitat i a modernitzar-se i innovar per mantenir-se com un dels motors de l’Europa mediterrània.“L’Estat no fa res per influir en la política regional d’infraestructures europea i assegurar que Catalunya no quedi aïllada”.

El conseller d’Economia ha explicat que la Generalitat fa un gran esforç inversor i, alhora, manté uns nivells d’endeutament que avancen cap al requisit del dèficit zero. Segons Homs, el 84% de l’endeutament de les administracions públiques és responsabilitat de l’Administració Central. Per això, i observant les necessitats d’inversió que planteja l’Europa dels 25, el conseller ha demanat que l’Estat cedeixi una part de la seva capacitat d’endeutament a les comunitats autònomes.

Davant del retard d’algunes inversions clau per al futur del país, Homs ha exposat la seva aposta per aplicar un sistema habitual a Europa i que ja ha donat bons resultats: el parteneriat públic i privat. Es tracta d’implicar el sector privat en la construcció, el finançament i la posterior gestió de les infraetsructures. L’administració es reserva el paper de la planificació i de les polítiques de regulació entre els territoris i el control, però col·labora amb el sector privat per construir l’equipament.“Hem de cooperar més amb el sector privat. Així podrem maximitzar el benestar social o optimitzar els beneficis econòmics”, ha explicat Homs.

Aquest mètode, ha reconegut el conseller, exigirà “fer pedagogia a la societat, explicar-lo bé i desmitificar alguns procediments de col·laboració entre el sector privat i el sector públic sens perjudici de mantenir l’accent en el control de l’explotació”. És a dir, exigir qualitat i eficàcia en els serveis que s’acaben prestant als usuaris. Homs ha dit que davant el retard dels governs centrals l’execució de les inversions a Catalunya, és indispensable que la Generalitat compti amb complicitats diverses,“tant per part del sector privat, com d’una societat civil catalana cohesionada”.