- El Registre de Violències cap a l’Alumnat (REVA) ha registrat 274 casos de possible assetjament escolar en el curs 2024-2025
- Els coordinadors de coeducació, convivència i benestar estan rebent formació específica sobre assetjament
- 12 centres s’han incorporat al programa #Aquíproubullying
- El Departament difon el programa ‘Tutoria entre iguals’
El primer dijous de novembre se celebra el Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament Escolar, decretat per la UNESCO. El Departament d’Educació i Formació Professional té en marxa diverses accions encaminades a millorar la detecció d’aquesta xacra i garantir el benestar de l’alumnat.
Fa un mes del llançament de la campanya “Busca els senyals. Atura l’assetjament” per sensibilitzar l’alumnat dels centres educatius catalans i les seves famílies de la importància de millorar la detecció de l’assetjament escolar. La campanya inclou un espot per a la televisió i les xarxes socials i cartells per a la via pública (fanals, parades de transport públic, etc.) que s’han repartit a tots els centres educatius catalans. També es va llançar el web assetjamentescolar.gencat.cat, que inclou exemples de senyals que poden indicar que un infant o jove està patint assetjament i conté un llistat dels recursos que el centre, les famílies i qualsevol membre de la comunitat educativa pot activar.
Estadística de casos de possible assetjament
Aquest curs està marcat també per la implementació total, a tots els centres educatius, del Registre de Violències cap a l’Alumnat (REVA). Les dades d’aquest curs mostren que s’han registrat 274 casos de possible assetjament escolar. Els centres, quan registren un cas al REVA, poden sol·licitar l’assessorament de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) marcant una casella a l’aplicatiu d’entrada.
Cal, per tant, remarcar la diferència entre les estadístiques de casos de REVA (els que usarà el Departament a efectes comunicatius i estadístics a partir d’aquest curs) i d’USAV (els que s’usaven fins ara). El REVA permet tenir millor traçabilitat dels casos i recollir-ne més detalls per filtrar-los i fer-ne anàlisis estadístics, i es va implantar el curs passat, si bé va ser opcional per al centre. A efectes del curs 2024-2025, és l’única eina de gestió i comunicació de casos. Permet a les direccions consultar de manera fàcil les actuacions a emprendre, d'acord amb els protocols vigents.
Coordinadors de coeducació, convivència i benestar i referents territorials
Els coordinadors de coeducació, convivència i benestar (COCOBE) dels centres estan rebent aquest trimestre una formació d’aprofundiment en violències de 20 hores que, justament, versa sobre l’assetjament escolar, com a part del seu pla formatiu. Si han assumit la coordinació aquest curs, també hauran rebut la formació inicial, igualment de 20 hores. És el segon curs d’implementació de la figura del COCOBE, i n’hi ha un per cada centre educatiu.
Alhora, aquest curs també s’ha dotat cada Servei Territorial d’un referent de violències al territori, que té com a funcions impulsar el Pla Les Escoles Lliures de Violències (difondre’l i coordinar-se amb els seus referents al territori), ser la persona referent de la USAV, acompanyar les direccions en els casos detectats de violències, i ser també la persona referent a l’Estratègia Barnahus.
També s’ha fet difusió als centres d’una sèrie de propostes pedagògiques per acompanyar els vídeos de la campanya de difusió de la USAV i fer-ne un treball a l’aula. N’hi ha una d’enfocada directament a l’assetjament escolar, per a alumnat a partir del cicle superior de primària.
#Aquíproubullying
En el marc del programa #Aquíproubullying, aquest curs s’hi han incorporat 12 centres:
- Institut de Tona (Tona)
- Institut Rovira-Forns (Santa Perpètua de Mogoda)
- Escola Gaia (Barcelona)
- Institut Tiana (Tiana)
- Institut Llavaneres (Sant Andreu de Llavaneres)
- Institut Torrent de les Bruixes (Santa Coloma de Gramenet)
- Escola Montsant (Reus)
- Institut Estela Ibèrica (Santa Perpètua de Mogoda)
- Institut Joaquim Rubió i Ors (Sant Boi de Llobregat)
- Sant Josep (Navàs)
- Institut Terra Alta (Gandesa)
- Escola Municipal La Sínia (Cerdanyola del Vallès)
També s’ha fet una actualització formativa dels centres que fa més anys que participen al programa. També s’han actualitzat els materials sobre prevenció de l’assetjament escolar, adreçats a alumnat i famílies.
Altres programes
El Departament ha fet difusió avui a les seves xarxes socials d’un altre programa que pot ajudar a prevenir l’assetjament escolar: la ‘Tutoria entre iguals’. Es tracta d’una iniciativa per fomentar la relació i el coneixement entre l’alumnat i el nou ensenyament. Els participants s’agrupen per parelles de la mateixa classe o de classes diferents. Un fa de tutor i l’altre fa de tutoritzat. S’acostuma a fer amb alumnat més gran que acompanya alumnat de cursos inferiors. Entre d’altres centres, es realitza a l’Institut Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat:
7 de novembre de 2024