- Catalunya acull la seu social de 136 laboratoris farmacèutics, el que representa el 43,31% de tota la indústria estatal d’aquest sector
- L’activitat promocional i publicitària genera anualment més de 6.000 materials publicitaris i gairebé 2.500 patrocinis
El Departament de Salut ha celebrat aquest matí la I Jornada de Publicitat dels Medicaments de Catalunya, la primera d’aquestes característiques que es fa a Catalunya i a tot l’Estat espanyol i que estava organitzada per la Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitària. Ha esdevingut un punt de trobada dels professionals que participen en alguna activitat de la publicitat i la promoció dels medicaments, juntament amb els organismes d’autoregulació i les administracions sanitàries relacionades. L’objectiu era posar en comú les principals novetats, reptes i oportunitats en la matèria, per tal de garantir una comunicació veraç, legal i ètica que afavoreixi l’ús segur i racional dels medicaments.
La intenció de la promoció i la publicitat de medicaments és incrementar-ne les vendes. Si el professional sanitari o el pacient no consulta altres fonts d’informació, la pressió promocional pot influir en l’ús que se’n faci dels medicaments, amb possibles repercussions tant en l’ús racional com en la seguretat dels pacients i, també, en la despesa pública en medicaments.
El control de la promoció i la publicitat dels medicaments que exerceix el Departament de Salut té com a objectiu que el destinatari rebi una informació veraç i contrastable, que li permeti jutjar per ell mateix el valor terapèutic del medicament, que fomenti l’ús racional dels medicaments i contribueixi a la seguretat dels pacients.
Catalunya és una potència en la producció farmacèutica a Europa. La indústria farmacèutica està fortament implantada a Catalunya, amb un teixit industrial variat que va des d’un nodrit grup de PIMES de capital familiar, fins a una important representació dels principals grups internacionals. Així doncs, actualment hi ha 136 laboratoris farmacèutics amb seu social a Catalunya. Aquesta xifra representa el 43,31% de tota la indústria farmacèutica ubicada a l'Estat espanyol. L’activitat promocional i publicitària d’aquests laboratoris genera més de 6.000 materials publicitaris a l’any, i gairebé 2.500 patrocinis (reunions, actes, etcètera) anuals.
D’altra banda, l’any 2023 es va crear el Programa de vigilància de la promoció dels medicaments en l'entorn digital (Pumedi). Aquest programa està permetent dur a terme un control de la informació i de la promoció dels medicaments que fan els laboratoris amb seu social a Catalunya mitjançant les pàgines web i les xarxes socials.
Finalment, l’activitat de control de la publicitat dels medicaments per part del Departament de Salut s’estén també a les accions correctives sobre altres agents, diferents de la indústria farmacèutica, que promocionen l’ús de medicaments que requereixen d’una prescripció mèdica, especialment a través d’internet, mitjançant pàgines web i xarxes socials. En aquest sentit, es pot esmentar la publicitat que es fa de l’ús de determinats medicaments com a reclam d’usuaris per a centres de medicina estètica.
La regulació
L’activitat publicitària i promocional dels medicaments està regulada pel Reial decret 1416 de l’any 1994, que continua sent el marc vigent actual, ja que no s’ha actualitzat des de la seva publicació ja fa 30 anys. Això fa que en el sector sorgeixin nombrosos dubtes sobre la seva aplicació en el món canviant i en permanent evolució de la comunicació, especialment en l’entorn digital.
L’objectiu de la regulació i del control de la promoció i la publicitat dels medicaments és assegurar que la informació que reben, tant els professionals sanitaris com els pacients en general, sigui objectiva, veraç i rigorosa.
Aquesta regulació exigeix que la indústria farmacèutica apliqui el màxim rigor científic en l’elaboració dels materials publicitaris. De vegades, aquest requisit s’enfronta amb una visió més comercial dels responsables de les campanyes publicitàries.
La normativa vigent atorga a les comunitats autònomes amb competències d’execució de la legislació de productes farmacèutics, el control de la publicitat de medicaments. Així doncs, l’activitat de control de la publicitat dels medicaments que comercialitzen els laboratoris ubicats a Catalunya és competència del Departament de Salut.
En aquest sentit, des del Departament de Salut s’han dut a terme diverses iniciatives adreçades a la indústria farmacèutica amb seu a Catalunya, per tal de facilitar l’aplicació d’aquesta normativa:
-Guia per a la publicitat de medicaments d’ús humà. Des de l’any 2003, s’han fet 5 edicions d’aquesta Guia, la darrera al febrer de 2024.
-Butlletí de publicitat de medicaments: bimensual, des de l’any 2018.
-Monografies sobre publicitat de medicaments: articles en profunditat seleccionats dels publicats en el butlletí.
-Preguntes freqüents: seleccionades i publicades per categories.
-Notes informatives: sobre qüestions puntuals.
-Formacions a demanda dels laboratoris farmacèutics.
-Seminaris en línia.
Convenis complementaris
Complementàriament a l’exercici de la funció de seguiment i control que correspon al Departament de Salut, s’han establert diversos convenis de col·laboració amb organitzacions relacionades amb la promoció i la publicitat de medicaments, que cobreixen diferents aspectes de l’activitat promocional:
·ANEFP (associació per l’autocura de la salut)
El conveni cobreix l’avaluació i el control de la publicitat adreçada a professionals sanitaris de medicaments que no estan subjectes a prescripció mèdica, ni estan finançats pel sistema públic de salut. S’inclou també la promoció de productes sanitaris i cosmètics.
·Farmaindustria (associació nacional empresarial de la indústria farmacèutica establerta a Espanya)
El conveni cobreix el seguiment i control de l’activitat de patrocini per part de les companyies farmacèutiques de reunions científiques i promocionals, tant pel que fa a reunions promocionals adreçades a professionals sanitaris facultats per prescriure o dispensar medicaments, com al patrocini de congressos als que assisteixin aquest perfil de professionals.
·Autocontrol (associació per a l’autoregulació de la comunicació comercial)
El conveni té per objecte el seguiment i el control de la publicitat de medicaments, productes sanitaris o cosmètics, o altres productes amb pretesa finalitat sanitària en qualsevol mitjà de comunicació. S’inclou també la promoció de productes sanitaris i cosmètics.
·Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC)
El conveni cobreix el control de continguts audiovisuals adreçats al públic general en la ràdio, la televisió, els serveis audiovisuals a petició, a les plataformes d’intercanvi de vídeos i a les xarxes socials. S’inclou també la col·laboració en l’àmbit de la supervisió i control de les comunicacions comercials dels medicaments, productes sanitaris, cosmètics, complements alimentaris, aliments funcionals, serveis sanitaris, i productes, activitats o serveis amb pretesa finalitat sanitària així com en l’àmbit de la seguretat dels pacients.