- Duch ha intervingut en aquesta institució estratègica per al Govern, després que el president de la Generalitat hi recuperés la seva participació directa
- El conseller ha defensat el compromís de Catalunya amb un desenvolupament urbà innovador des de la comissió SEDEC del Comitè de les Regions
El conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, ha viatjat a Brussel·les per participar per primera vegada en el Comitè Europeu de les Regions (CoR), una de les institucions europees estratègiques en què el Govern vol reforçar la seva presència i influència, tal com recull el Pla Brussel·les.
En concret, ha intervingut en un debat sobre la Nova Bauhaus Europea a la comissió SEDEC, encarregada dels dossiers relacionats amb les polítiques socials, l’educació, l’ocupació, la recerca i la cultura, entre altres.
La Nova Bauhaus Europea(NEB) és una iniciativa presentada per Úrsula Von der Leyen el 2020 que busca millorar la qualitat de vida als pobles i les ciutats a través d’una arquitectura urbana sostenible i innovadora.
En aquest sentit, el titular d’Unió Europea i Acció Exterior ha assegurat que“Catalunya està compromesa amb la innovació i amb la sostenibilitat i, per tant, vol jugar un paper clau en la NEB”.
Segons el conseller, “és una oportunitat per transformar els nostres pobles i ciutats en espais més sostenibles, inclusius i resilients, sense oblidar la part innovadora del disseny”. En aquest sentit, ha afegit Duch, “les empreses catalanes del sector del disseny, la construcció i la tecnologia poden contribuir-hi amb solucions innovadores i sostenibles”.
Duch també ha afirmat que els valors del projecte NEB impliquen “un ferm compromís amb la transició ecològica, ja que el benestar de la ciutadania que habita aquests espais ha de ser la nostra prioritat”.
El conseller ha subratllat, a més, que el Govern vol contribuir “activament” en la definició dels futurs instruments de finançament relacionats amb els valors de la NEB per “reflectir-hi les necessitats i aspiracions de les comunitats locals catalanes”.
I ha anunciat que, en la pròxima convocatòria de fons FEDER que el Govern presentarà el mes de gener, complir la filosofia de la NEB serà un criteri de valoració.
Aquest ha estat el quart viatge de Jaume Duch a Brussel·les des que és conseller, un clar reflex del pes que l’àmbit europeu té en les polítiques del Govern de Salvador Illa i, particularment, en les del Departament d’Unió Europea i Acció Exterior, que compta amb l’acompanyament de la Delegació del Govern davant la Unió Europea.
Màxima representació de la Generalitat al CoR
Seguint el Pla Brussel·les, l’estratègia per rellançar les relacions de Catalunya amb les institucions europees, el nou executiu ha elevat el nivell de representació de la Generalitat al CoR nomenant el president Salvador Illa com a membre titular i el conseller Duch com a membre suplent.
Així, aquest 20 de novembre, es va recuperar laparticipació directa del president de la Generalitat al CoR després de més d’una dècada. El president Illa va poder intervenir-hi, coincidint amb el 30è aniversari de la institució, per anunciar la implicació “a fons” de Catalunya en la construcció europea per donar resposta a les necessitats de la gent.