Dossier de premsa: l'aeroport de Barcelona fa un simulacre d'emergència amb foc real

query_builder   7 juny 2003 14:16

event_note Nota de premsa

Dossier de premsa: l'aeroport de Barcelona fa un simulacre d'emergència amb foc real

· En l’exercici, batejat amb el nom “Operació la Volateria”, hi ha pres part més de 300 persones, entre elles, un centenar de voluntaris

· L’objectiu és la protecció de les persones i els béns i garantir l’operativitat de l’aeroport

L’aeroport de Barcelona, seguint el programa de revisió del seu Pla d’Emergències Aeronàutiques, ha fet avui un simulacre d’emergència amb l’objectiu de comprovar i avaluar els procediments d’actuació i coordinació que té establerts, així com d’analitzar la seva eficàcia i el grau de coneixement i integració de tots els col·lectius implicats en l’atenció d’una emergència aeroportuària.

Tots els aeroports de la xarxa d’AENA (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea), i entre ells l’aeroport de Barcelona, disposen del seu propi Pla d’Emergències Aeronàutiques. Aquests Plans s’elaboren amb el propòsit de minimitzar les conseqüències que es poden produir, en cas d’un accident aeri, dins l’àrea de moviments de l’aeroport i en les zones de sobrevol de les aeronaus en les seves operacions d’aterratge i d’enlairament. El seu objectiu es centra en dos apartats: d’una banda, la protecció de les persones i els béns que es poden veure afectats i, per una altra banda, la continuïtat o el restabliment de l’operativitat aeroportuària.

El simulacre realitzat avui ha posat a prova la capacitat de resposta del propi aeroport davant una incidència greu, dins de la seva àrea de competència directa, així com la coordinació amb els mitjans d’ajut extern. En l’exercici s’han analitzat també els temps d’activació de les actuacions dels diferets col·lectius interns i externs implicats, així com els temps de resposta de tots ells.

Amb aquest exercici, batejat amb el nom “Operació la Volateria”, l’aeroport de Barcelona compleix amb la normativa de l’OACI (Organització d’Aviació Civil Internacional) respecte la planificació de les emergències als aeroports. Tantmateix, la legislació de les diferents administracions (estatal, autonòmica i local) estableix l’obligació del gestor d’una instal·lació aeroportuària de comptar amb un pla d’emergències.  A més, aquesta pràctica respon al compromís d’AENA d’oferir un servei de qualitat, modern i segur.

OPERACIÓ LA VOLATERIA

L’”Operació la Volateria” simula l’accident d’un avió Boeing 737 que té un problema en el moment d’aterrar i, sense avís previ d’emergència, se surt de la pista per la part del davant i s’incendia.

La torre de control, que detecta l’accident, dóna l’avís i s’activen els procediments del Pla d’Emergències. Així, es dóna pas a l’actuació dels diferents col·lectius participants i es posen en marxa totes les mesures oportunes per a fer front una situació d’aquestes característiques.

En la realització d’aquest simulacre, en el qual hi ha pres part més de 300 persones (entre elles, un centenar de voluntaris), hi estan involucrats diferents col·lectius, tant d’AENA com d’altres organismes externs. Entre ells figuren els serveis sanitaris i d’extinció d’incendis de l’aeroport de Barcelona, la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil de la Generalitat, que coordina els mitjans externs a l’aeroport i decideix activar el Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT), els Bombers de la Regió Metropolitana Sud, que hi van per col·laborar amb els bombers de l’aeroport, les ambulàncies externes i dos helicòpters, coordinats des del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEMSA), que evaqüen els ferits més greus. A més, 10 hospitals de Barcelona i l’àrea metropolitana han posat a prova els seus propis plans d’emergència fent simulacres interns que han coincidit amb el de l’aeroport, de manera que han avaluat la seva capacitat de resposta en cas de l’arribada massiva de ferits d’un accident aeri.

També hi ha pres part agents del Cuerpo Nacional de Policía, Guardia Civil i les policies locals del Prat de Llobregat i de Viladecans en la vigilància de la zona del sinistre i de les instal·lacions aeroportuàries. Per la seva banda, els Mossos d’Esquadra han controlat els accessos i sortides de l’aeroport per tal de facilitar el pas de les ambulàncies i dels serveis d’emergència. També hi ha pres part en el simulacre, la Dirección General de Tráfico, la Comisión de Investigación de Accidentes e Incidencias de Aviación Civil, el Servicio Aéreo de rescate, així com diversos col·lectius del personal d’AENA a l’aeroport de Barcelona (personal de terra, agents de terminal...), treballadors de les companyies aèries i empreses de handling, axí com especialistes en atenció i ajuda a les víctimes i als seus familiars.

Aquest simulacre s’emmarca dins el pla d’Emergències de l’aeroport de Barcelona, que es manté plenament actualitzat i operatiu, ja que periòdicament els diversos serveis de l’aeroport realitzen simulacres parcials per posar a prova i avaluar la seva capacitat de resposta.

PER QUÈ “OPERACIÓ LA VOLATERIA”

El nom de l’exercici, “Operació la Volateria”, fa referència a l’antiga denominació dels terrenys on actualment s’ubica l’aerport de Barcelona.

En aquesta zona, propera al municipi del Prat de Llobregat, és on va aterrar el primer avió el 1916 i és també on es va instal·lar el primer aeròdrom i la primera escola d’aviació que, amb els anys, van esdevenir l’actual aeroport de Barcelona.