1. Andorra la Seu augmenta un 72% en nombre de passatgers

Els dos aeroports gestionats per la Generalitat, que són Lleida – Alguaire i d’Andorra – La Seu d’Urgell, han sumat aquest 2024 un total de 33.508 operacions de vol, un 52% més que l’any anterior, i un total de 55.852 passatgers, un 38% més que el 2023.

Especialment significatiu ha estat el creixement a Lleida-Alguaire, amb un total de 28.112 operacions de vol registrades aquest 2024, un 61% més que l’any anterior. Es tracta d’un augment produït sobretot per l’activitat de formació de les escoles BAA Training i CESDA, però també per la formació de pilots de les companyies Air France, Vueling i Volotea.

L’aeroport de Ponent, en la mateixa línia, ha augmentat un 27% el nombre de passatgers. Ha passat dels 31.131 de l’any 2023 als 39.664 d’aquest 2024. En aquest cas, és un increment que té a veure amb l’activitat a l’estiu, que és quan s’ofereixen les destinacions a Eivissa i Maó, que complementen les de Palma de Mallorca que funcionen tot l’any.

D’altra banda, les instal·lacions de Lleida-Alguaire han acollit aquest any tres noves empreses: Aerofort, que fa formació per aprendre a pilotar drons destinats usos per a l’agricultura; Atmake, una startup de construcció de peces aeronàutiques; i Vallwing, una empresa lleidatana d’aviació corporativa.

Addicionalment s’hi estan construint dos nous hangars, un de 1.200m2, per a BAA Training i l’altre de 625m2 per a l’empresa lleidatana de vols corporatius Vallwings.

Els projectes europeus que estan ubicats a l’aeroport també han anat evolucionant. A tall d’exemple, s’hi ha instal·lat un hidrolitzador que ha permès fer els primers testos en hidrogen en el marc del projecte AeroH2ub en el qual també hi participen les empreses catalanes Evarm i Aldoratech.

També s’està desenvolupant el projecte de corredors aeris de drons anomenat Niu.link i el projecte de Newspace EU-Best. Aquest 2024 també ha finalitzat el projecte SAMVA, amb les proves de drons per a testar la gestió del tràfic aeri, i s’avança amb el projecte de U-elcome, que té per objectiu la integració dels sistemes U-Space amb control aeri. Per últim s’han iniciat les primeres fases del projecte Priam per planificar xarxes de transport intermoldals integrant la mobilitat aeria avançada.

D’altra banda, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ja va anunciar el passat mes d’octubre que per acollir els nous projectes previstos a l’aeroport cal impulsar la redacció d’un nou Pla director urbanístic aeroportuari (PDUA) per l'Aeroport de Lleida-Alguaire, que tindrà com a objectiu definir i planificar la instal·lació per als pròxims 30 anys.

Pel que fa a l’Aeroport d’Andorra-La Seu, aquest any ha crescut el nombre de passatgers fins a un 72%. Les xifres han passat de 9.380 l’any 2023 a 16.188 aquest any 2024. És un creixement produït en gran part per l’acord entre el govern d’Andorra i la companyia aèria AirNostrum per establir les rutes a Madrid i Palma de Mallorca. El nombre d’operacions de vol ha incrementat un 16%. Les xifres han passat de 4.653 l’any 2023 a 5.396 aquest any 2024.

Més de 20 empreses d’aviació corporativa operen de manera freqüent a l’aeroport. Aquest 2024 s’hi ha instal·lat l’empresa aeronàutica Camotool, l’empresa corporativa Andorra Jet Services i l’empresa BAA Training. S’està redactant nou projecte ampliació de l’aeroport amb l’empresa Tec Engineering.